تاریخ انتشار: 11 آذر 1397
بازدید: 654
دسته‌بندی: اخبار سازمانی

اعطای گواهی نامه مدیریت امنیت اطلاعات به مركز آمار ایران

گواهینامه مدیریت اطلاعات  در جلسه ای با حضور رئیس و معاونان  مركز آمار ایران،‌ مدیران و كارشناسان فناوری اطلاعات  این مركز ،‌ نماینده مركز راهبردی  افتا وكارشناسان این نهاد و شركت ‌مشاور سیستم مدیریت  امنیت اطلاعات مركز آمار ایران  به دكتر امید  علی پارسا ، رئیس مركز آمار ایران اهدا شد.

دكتر پارسا در این جلسه كه روز شنبه دهم آذر ماه در مركز آمار ایران برگزار شد،‌ با بیان این كه محرمانگی  از اصول مهم حرفه ای تك تك كاركنان مركز آمار ایران است،‌گفت:‌  در نظام آماری در دسترس و یكپارچه  و برای تولید ریز داده‌هایی كه به سمت تولید آن پیش میرویم،‌ امنیت اهمیت خاصی پیدا می كند.

رئیس مركز آمار ایران با بیان این كه طی 5 دهه فعالیت مركز آمار ایران، همواره این مركز عملكرد بسیار مثبتی از تظر محرمانگی اطلاعات داشته است، افزود:‌ كد ملی، كد پستی و كد كسب و كار، 3 كدی هستند  كه  در نظام‌ آماری ثبتی مبنا و مدرن ، ریز داده‌های مربوط به آن ها باید در دستگاه های مربوطه تولید شده  و این اطلاعات به مركز آمار ایران انتقال یابد و مركز آمار ایران نیز  به صورت داده های كلی و با حفظ محرمانگی  و بدون قابلیت شناسایی، این اطلاعات را برای نظام برنامه ریزی  كشور، یكپارچه و منتشر  كند. وی تاكید كرد، محرمانگی و امنیت داده های مركز آمار ایران در حدی است كه در اختیار هیج نهاد و مرجع و حتی مراجع قضایی قرار نمی‌گرد.پارسا تاكید كرد، با توجه  به این كه مركز آمار ایران یك نهادIT  محور است،‌تخصیص اعتبارات برای امنیت و حفظ و نگهداری اطلاعات در آن نیز ،‌اهمیت ویژه ای دارد.

وی تاكید كرد بر اساس آخرین پژوهش ها و نظریه پردازان اقتصادی، در دنیای امروز "داده پاك"  كه مركز آمار ایران برای تولید آن تلاش می كند،‌بیشتر از مدلسازی ها و تئوری ها و نرم افزار ها برای اقتصاد و برنامه ریزی اهمیت پیدا می كند.     

رئیس مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات مركز آمار ایران  نیز با بیان این كه در دنیای دیجیتال كنونی، استفاده از ابزار های مناسب باید  استاندارد و تحت كنترل باشد،‌ افزود:‌ مركز آمار ایران یك نهاد حساس داده ای است   كه امنیت و محرمیت از الزامات آن می باشد . جمال مقدم گفت:‌خوشبختانه با خواست و ارداه ای كه در تمامی همكاران وجود داشته است،‌ مركز آمار ایران به این درجه از امنیت داده ها رسیده  است.

وی تاكید كرد  ، مرحله سخت تر  از ایجاد  هر موضوعی، حفظ و نگهداری آن است و این موضوع در مورد اطلاعات نیز سخت تر بوده و نیاز به راهبرد دارد.

مقدم با ذكر این كه الزامات امنیت اطلاعات در مركز آمار ایران از  نهاد های بالاتر در یافت شده است، تاكید كرد: ‌99 درصد از این الزامات توسط مركز آمار رعایت شده است  و هر 6 ماه نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

‌دستاوردهای مركز آمار ایران در زمینه امنیت اطلاعات  بسیار مثبت  است

در ادامه این جلسه نماینده شركت ممیز امنیت اطلاعات مركز آمار  ایران با ذكر این نكته كه سه عنصر  محرمانگی،‌یكپارگی  و دسترسی  به اطلاعات مهمترین عناصر  امینت اطلاعات را تشكیل می دهند، گفت:‌ این 3 عنصر  در نهادی مانند مركز آمار ایران  كه كل  دارایی آن از جنس  داده و اطلاعات است، اهمیت دو چندان پیدا می كند.

 وی تاكید كرد:  امنیت  اطلاعات نیارمند طرح ریزی، اجرا  و آزمون و ممیزی است  و بر اساس ممیزی اخیر كه  در مورد مركز آمار ایران انجام شده است، عزم جدی  در این مركز برای انطباق امنیت اطلاعات با  الزامات ISO270001   و نسخه 2013  از سال 1390  وجود داشته است و همه امكانات سازمانی در این راستا بسیج شده است.

وی  تصریح كرد: با توجه به این ممیزی ها، ‌دستاوردهای مركز آمار ایران  بسیار مثبت  است كه حاصل تلاش مجدانه همكاران مركز آمار ایران است و  این مر كز یكی از تجربه های موفقISMS و همكاری دو بخش دولتی و خصوصی  در زمینه اطلاعات داده ها  است.

در ادامه این جلسه نماینده افتا،‌ با بیان این كه امنیت  فضای سایبری كشور حاصل   همكاری موفق  و هم افزایی دو بخش دولتی و خصوصی است،‌افزود: این همكاری نه تنها باعث  امنیت اطلاعات فضای سایبر است،‌بلكه به توانمند سازی بخش خصوصی می انجامد . وی افزود:‌با مدیریت افتا و همكاری بخش خصوصی،‌  ایران می‌تواند در زمینه امنیت سایبری درمنطقه پیشرو  باشد.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.