تاریخ انتشار: 06 آذر 1397
دسته‌بندی: اخبار آماری
رئیس مركز آمار ایران : تورمی که در زندگی مردم حس می شود همان تورم نقطه به نقطه    است

رئیس مركز آمار ایران : تورمی که در زندگی مردم حس می شود همان تورم نقطه به نقطه است

 رئیس مرکز آمار  ایران  در بخش گفت و گو  با شبکه خبر گفت:‌آمار ابزار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی همه کشورهاست.اما تورمی که مبنای زندگی مردم و معیشت آنهاست همان تورم نقطه به نقطه است. امید علی پارسا در تشریح نرخ تورم  اعلام شده توسط مركزآمار ایران افزود:‌

مركز آمار ایران هر ماه به 79 هزار مغازه در سرتاسر كشور مراجعه كرده و 420 هزار مظنه قیمت در مورد 475 قلمی كه زندگی مردم را پوشش می دهد، استخراج می كند و این اعداد مبنای 3  شاخص مهم در  رابطه با تورم می شود: اول تورم  ماهیانه كه به معنی  متوسط  افزایش قیمت در یك ماه نسبت به ماه گذاشته است. دوم تورم نقطه ای  كه بیان كننده این است كه  دریك ماه نسبت به ماه مشابه سال گذاشته چه تغییری حاصل شده است و سوم تورم سالیانه كه افزایش  قیمت كالا و خدمات  در طول 12 ماه اخیر نسبت به 12 ماه پیش از آن را نشان می دهد كه این نرخ همان تورم رسمی كشور  و ابزار برنامه ریزی دولت است  و نشان می دهد كه  هزینه زندگی افراد در این ماه نسبت  به ماه مشابه سال گذاشته چه تغییری كرده است كه این نرخ به طور متوسط 35 در صد اعلام  شده است.اما افزایش قیمت از زیر 10 درصد تا بالای 200 در صد داریم كه كه معدل آن 35 درصد به طور سالانه است.
وی افزود:  به عنوان مثال رب گوجه فرنگی ۲۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، این ارقام در میوه جات ۶۷ درصد و کالاهای بادوام ۷۹ درصد است.
 امید علی پارسا بیان کرد: منبع محاسبه نرخ تورم  ما همان قیمت های عملیاتی در مغازه ها و خرده فروشی ها در شهر و روستاست و شان نزول  مركز آمار این است كه با  بی طرفی اعداد را اعلام كند. 
وی گفت:ما ۳۸ هزار خانوار و الگوی مصرف آنها را  بر حسب هزار قلم کالا  محاسبه می کنیم. تورم در اقلام مختلف، متفاوت است به طور مثال خوراکی 26.6 درصد، مسکن 35.5 درصد و سایر 38.5 درصد  که تورم نقطه ای 35 درصد متوسط این اعداد است.
رئیس مرکز آمار بیان کرد:تورم خوراکی در روستا و شهرها متفاوت است. مثلا در  مناطق روستایی ۳۸ درصد ولی مناطق شهری ۲۴ درصد تورم خوراکی دارند و تورم مسكن در بخش شهری عكس این ارقام است یعنی در بخش روستایی 24 درصد  و در بخش شهری 38 درصد  است.

پارسا  در ادامه گفت: به طور مثال در قیمت رب گوجه فرنگی۱۸ هزار و سیصد تومان بیشترین و در کمترین نرخ ۱۶ هزار تومان به ثبت رسیده است.گوشت گوساله ۵۹ هزار تا ۶۲ هزار تومان بوده است و آمار ما متوسط این قیمت هاست.
رئیس مرکز آمار بیان کرد:گاهی فکر می کنیم نرخ ۱۵ درصد باید در تمام اقلام صدق کند درصورتی که این نرخ معدل سالانه است.تورم ماهانه را به صورت نقطه به نقطه اعلام می شود و چیزی غیر از واقعیت نیست.
وی اضافه کرد: به طور مثال در یک نقطه از کشور موز ۱۲ هزار ۶۰۰ تومان و در نقطه ای دیگر  ۱۴ هزار و سیصد تومان ثبت شده که جایی از کشور گران تر و جایی ارزان تر بوده است.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.