تاریخ انتشار: 29 آبان 1397
دسته‌بندی: اخبار سازمانی
مدیر كل دفتر برنامه ریزی مركز آمار ایران:‌ سامانه رصد و ارزیابی پیشرفت برنامه ملی آمار توسط  دبیر خانه‌ شورای عالی آمار راه اندازی می شود

مدیر كل دفتر برنامه ریزی مركز آمار ایران:‌ سامانه رصد و ارزیابی پیشرفت برنامه ملی آمار توسط دبیر خانه‌ شورای عالی آمار راه اندازی می شود

 مدیر كل دفتر برنام ریزی،‌پایش عملكرد و دبیر خانه شورای عالی آمار مركز آمار ایران در پی تصویب سومین برنامه ملی آمار گفت:‌

در پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی آمار، "برنامه ملی توسعه آمار کشور"  1400‏-1396"  كه پیش نویس آن به تایید شورای هماهنگی و تلفیق برنامه ملی توسعه آمار کشور رسیده بود ،‌تصویب شد.

سعید عباسی افزود:‌ این برنامه با عنوان "برنامه ملی توسعه آمار کشور"  1400-1396   (NSDS) با رویکرد نهادسازیِ تحول بنیادین در نظام ملی آماری ایران با اکثریت آرا به تصویب شورای عالی آمار رسید و احکام آن به دستگاههای اجرایی با امضای آقای دکتر نوبخت رییس محترم شورای عالی  ابلاغ می شود.

 عباسی ادامه داد: اختصاص شناسه ملی به مجوزها و كسب و كارهای کشور یا به عبارتی BIN (Business Identity Number) نیز که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد ماده 6 قانون بهبود محیط کسب و کار و قانون اصلاح مواد 1، 6 و7 قانون اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی در جلسات متعدد و مستمر،تهیه شده بود،‌ درپنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی آمار  به تصویب رسید و مقرر شد به عنوان پیشنهاد شورای عالی آمار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای طرح در هیئت محترم وزیران برای معاون اول رییس جمهور ارسال شود.

 وی افزود:‌ پیش نویس تصویب نامه «اختصاص شناسه ملی به مجوزها و كسب و كارهای کشور» با هدف ایجاد و اختصاص شناسه یکتا به کسب و کارهای کشور به منظور استقرار نظام جامع ثبت‌های آماری ایران برای یکپارچه سازی تمامی اطلاعات آماری مورد نیاز کشور  در 12 ماده و 7 تبصره تدوین شده است .

مدیر كل دفتر برنامه ریزی مركز آمار ایران  گفت:‌ اصلی ترین رویكرد  "برنامه ملی توسعه آمار کشور"  1400-1396"   نهادسازیِ تحول بنیادین در نظام ملی آماری ایران است.

وی با ذكر این نكته  كه اصلی‌ترین هدف مجموعه نظام آماری كشور در حال حاضر استقرارنظام ثبتی مبنا است، افزود:‌  پیش نیاز این هدف مهم، ایجاد بسترهای قانونی آن است. اجزاء نظام ثبتی مبنا بر سه اصل: طراحی، استقرار و لینك سه كد PIN ، BIN  وLIN  می باشد. در این برنامه به ارسال ریز داده های مورد نیاز و سایر همکاری­های لازم  دستگاههای اجرایی کشور  در جهت راه اندازی  و اتصال چهار ثبت آماری پایه شامل: ثبت های آماری جمعیت، فعالیت، كسب و كار و املاك و مستغلات مطابق با اعلام نیاز مرکز آمار ایران و نیز شناسایی نیازهای آماری کشور وتهیه "فهرست آمارهای رسمی ایران" و "آیین‌نامه کیفیت آمارهای رسمی ایران" همچنین بر ایجاد یا توسعه سامانه­های اطلاعاتی پوشش دهنده وظایف جاری و اداری با اولویت تامین ریز داده­های مورد نیاز نظام جامع ثبت های آماری ایران( ایران استارز) توسط دستگاههای اجرایی تاکید شده است.

عباسی تصریح كرد:‌ دبیرخانه شورای عالی آمار موظف است به منظور رصد و ارزیابی پیشرفت برنامه­های اجرایی برنامه  ملی آمار،‌ سامانه رصد و ارزیابی پیشرفت   این برنامه را  راه ­اندازی نماید و گزارش شش ماهه عملکرد دستگاه­های اجرایی  و کمیته‌­های آمار بخشی را به شورای عالی آمار ارائه نماید.

 

 سومین"برنامه ملی توسعه آمار کشور"  1400-1396 با رویکرد نهادسازیِ تحول بنیادین در نظام ملی آمار ایران دارای مقدمه و 12 ماده و 5 تبصره است. در ماده 1 به منظور برداشت یكسان از واژه­ها و اصطلاحات به كار رفته در برنامه ملی توسعه آمار كشور، تعاریف و مفاهیم برخی واژه‌­های كلیدی ارائه شده، در مواد 2 و 3 چشم انداز و ماموریت  نظام آماری اهداف و راهبردهای 14 گانه کلان نظام آماری که در جلسات 55 و 56 شورای عالی آمار به تصویب رسیده بود آورده شده است و در مواد 4 تا 10 به منظور اجرایی­شدن این راهبردها، موضوع محور­های  اصلاح قوانین، مقررات و تشکیلات نظام آماری، تولید آمار و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا، محاسبات ملی و شاخص­های کلان، فناوری اطلاعات، پژوهش و آموزش آمار، نظارت و مدیریت کیفیت آمار و ترویج و اشاعه اعتماد عمومی به آمار و گسترش ارائه آمارهای ملی و بین المللی در بند های مختلف درج شده است.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.