تاریخ انتشار: 05 آبان 1397
بازدید: 747
دسته‌بندی: اخبار آماری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان:  سواد آماری جامعه باید افزایش پیدا کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان: سواد آماری جامعه باید افزایش پیدا کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان  مقوله آمار و برنامه‌ریزی را مورد توجه سازمان برنامه و بودجه از زمان احیا تاکنون دانست و گفت: امسال چهارمین همایش استانی آمار و برنامه‌ریزی را برگزار کردیم.  باید سواد آماری جامعه افزایش پیدا کند که حرکت ما در این زمینه رو به رشد است و مردم روز به روز به اهمیت آمار بیشتر پی می‌برند. كیوان محمدی در ادامه افزود«‌ امیدواریم برگزاری چنین نشست‌ هایی آنقدر عمومیت پیدا کند که در تمام مراکز آموزشی اهمیت علم آمار برای جامعه تبیین شود و مردم برای آمار و برنامه‌ریزی ارزش بیشتری قائل شوند .     

    شبهه افکنی در آمارهای رسمی کشور تضعیف و تخریب سرمایه اجتماعی است

       در ادامه  این همایش امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه توسعه کشور نیازمند اقدام و عمل است، گفت: در این راستا نیازمند برنامه ریزی هستیم.

  رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به روند تحول نظام‌های آماری در دنیا، عنوان کرد: قبل از جنگ جهانی دوم هر‌مجموعه‌ای متناسب با نیازها و امکاناتش آمار تولید می کرد، اما بعد از جنگ جهانی، یک اجماع زیر نظر سازمان ملل شکل گرفت و مقرر شد تولید، هدایت و راهبری فعالیت های آمارهای با یک مرجع واحد تحت عنوان «NSO ( سازمان  ملی آمار)‌باشد.  این سازمان ، نظام های آماری کشورها را متناسب با آخرین دستاوردهای حوزه تولید داده ها راهبری می کند.

 وی نظام آماری بین المللی و نظام آماری منطقه ای را در بالاترین سطح خرد جمعی دانست که نسخه های توسعه و تحول نظام آماری را عرضه می کنند و گفت: دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی موظف است در چارچوب نظام ملی آماری ایران اقدام کنند.

 رئیس مرکز آمار ایران، آمار و اطلاعات را یک نهاده عمومی دانست که استفاده یکی مانع از استفاده دیگری نمی‌شود و عنوان کرد: حاکمیت به نیابت از مردم اقدام به تولید نهاده عمومی می‌کند و آن را برای کاربران به اشتراک می گذارد لذا این تصور نادرست است که وجود دو مرکز تولید آمار موجب ایجاد رقابت در آنها و تولید آمار با کیفیت می شود، بلکه همه اختیارات، اعتبارات و امکانات باید برای سازمان های ملی آماری( N.S.O)  باشد.

وی با اشاره به روند کند حرکت نظام آماری کشور به سمت ثبتی مبنا، خاطرنشان کرد: ابلاغیه ها در چرخ دنده‌های دستگاه‌های اجرایی و مدیران میانی محافظه کار، بروکرات و اقتدارگرا گیر می کند. ریزداده‌های دستگاه‌های اجرایی باید به مرکز آمار به عنوان امین ترین و محرم‌ترین مرکز ارائه شود.

امید علی پارسا در ادامه تعاریف و استانداردهای محاسبه تورم را در دنیا یکسان دانست و متذکر شد: نرخ تورم در دنیا به متوسط تورم سالیانه اطلاق می شود لذا ممکن است سطوحی از جامعه ما نرخ تورم را متناسب با شرایط واقعی زندگی خودشان ندانند، اما تعاریف و محاسبات با توجه به استانداردهای واحد جهانی است و قیمت ها از سرتاسر جمع آوری می‌شود.

 در ادامه این مراسم ،‌ وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در سخنانی با اشاره به اهم فعالیت‌های این معاونت در سال 97 گفت: بیش از 29 طرح آمارگیری با حدود 10 هزار نمونه و 6 هزار و 800 نفر روز نیروی انسانی در سطح استان اجرا کردیم.

طیفوری، خواستار توجه ویژه مدیران دستگاه ها به نحوه تولید و نظارت یکپارچه بر چگونگی ثبت ریزداده‌ها شد و گفت: به کارگیری نیروهای متخصص در حوزه آمار و اطلاعات  و دارای  درک صحیح و انگیزه ارتقای کیفیت آمار و اطلاعات مکانی ،مورد تاکید است. همچنین شفافیت و اطلاع رسانی آمارهای تولید شده مبتنی با اصول بنیادین آمارهای رسمی در دستگاه های اجرایی باید صورت بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.