تاریخ انتشار: 24 مهر 1397
بازدید: 924
دسته‌بندی: تحلیل و یادداشت
اعتماد  عمومی و اطلاعات آماری

اعتماد عمومی و اطلاعات آماری

اگر آمار را اطلاعات  عددی  از پدیده های  مشاهده شده  پیرامونی  بدانیم  كه با جمع آوری ، طبقه بندی  و سازمان دهی  به دست  می اید و سپس نتیجه گیری ، تجزیه و تحلیل ، استنباط ، تفسیر و تعمین داده شود، بنابراین  جنس آمار نوعی  آگاهی  و اطلاعاتی است  كه درقالب كمی  انداره گیری و  عرضه می شود.

عنوان می‌شودواژه آمار "statistics" از "state" اخذ شده . لذا  می توان  خاستگاه  اولیه موضوعات  آمار را به  عنوان  یك فعالیت دولتی  و  حكومتی  و حتی به عنوان شناختی  دولتی  از مسائل جامعه  تلقی كرد.

 بنابراین اگر بپذیریم كه آمار  رسمی  ناظر به آمارهایی است  كه توسط  دستگاه های حاكمیت برای استفاده در تصمیم سازی ، برنامه‌ریزی ،‌سیاستگذاری ، موضوع های پژوهشی  و اگاهی دهی  در مورد وضعیت  اجتماعی ، اقتصادی  و سیاسی كشور تولید می شود، ماهیت این محصول را  بنابر ادبیات  اقتصادی می توان یك كالای  عمومی نامید،.چرا كه  اگر وظایف دولت‌ها   توزیع در امد و ثبات  اقتصادی تلقی شود، این وظایف بدون ابزاری  همچون امار، تحقق نخواهد یافت  و استفاده اصلی آن  دولت است  و لذا تولید آمار نمی تواند با ساز و كار  بازار محول  شود چون ماهیتی مانند كالا های عمومی دارد...

این مقاله توسط سید حسین پیمان، مدیر كل دفتر ریاست، روابط عمومی و همكاری های بین الملل تهیه شده است. برای مشاهده متن كامل مقاله به فایل پیوست مراجعه كنید.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.