تاریخ انتشار: 03 شهریور 1397
بازدید: 704
دسته‌بندی: اخبار آماری
جمع آوری اطلاعات فناوری نانو درصنعت كشور  درطرح آمارگیری از كارگاه های صنعتی  سال 1397

جمع آوری اطلاعات فناوری نانو درصنعت كشور درطرح آمارگیری از كارگاه های صنعتی سال 1397

عملیات میدانی طرح آمارگیری از كارگاه‌های صنعتی از تاریخ از هفده شهریور آغاز و  تا پایان آذر ماه ‌به طور همزمان در سراسر كشور انجام خواهد شد.

سمینار آموزشی توجیهی این طرح از 28 مرداد ماه به مدت دو روز  با حضور كارشناسان مسئول اجرای طرح از سازمان برنامه و بودجه استانهای كشور در  مركز آمار ایران برگزار  شد .

مدیر كل دفتر صنعت، معدن و زیر بنایی در افتتاحیه این سمینار، ‌هدف از برگزاری این سمینار   آموزشی را، ارتقاء سطح دانش كارشناسان مسئول اجرای طرح در استان ها در راستای بهبود كیفیت داده های صنعتی و  انتقال مفاهیم  فنی به مسئولان  اجرای طرح در استان ها در كشور  ذكر كرد  تا این طرح در كل كشور به صورت یكسان و بر اساس دستور العمل‌های یكسان اجرا شود. وی افزود:  مانند سال گذشته، كنترل كارشناسان طرح به صورت سیستمی و  سازمان یافته  انجام می‌شود.

علیرضا رضایی در ادامه افزود:‌ بخش فناوری‌های نانو با توجه به اهمیت آن در صنعت كشور و  به درخواست ریاست جمهوری به پرسشنامه طرح  اضافه شده است.

رضایی در ادامه با اشاره به رویكردنوین سازی نظام آماری كشوركه توسط مركز آمار ایران دنبال می‌شود،گفت: ‌در نظام آماری سنتی، این سازمان های آماری هستند كه آمار های مورد نیاز حاكمیت و برنامه ریزان را  به صورت طرح آمارگیری یا سرشماری جمع آوری می كنندكه البته این روش  در برخی اوقات با مشكلاتی از جمله بی پاسخی، موازی كاری آماری و بهنگام سازی روبه رو است لذا  همه كشورها،  در حال گذار از این  سیستم هستند. اما در نظام آماری نوین و ثبتی مبنا،‌ اطلاعات از داده‌های ثبتی دستگاه های اجرایی جمع‌آوری می شود.

مدیر كل دفتر صنعت،معدن و زیر بنایی در ادامه به ایجاد پایگاه صنعتی كشور در مركز آمار  در راستای نوین سازی  نظام آماری  اشاره كرد وگفت:‌  اطلاعات مربوط به 97 هزار كارگاه صنعتی بر اساس پروانه  بهره برداری وزارت صنعت  درمركز آمار ایران موجود است. همچنین اطلاعات240 هزار كارگاه صنعتی براساس اطلاعات سازمان تامین اجتماعی دریافت شده است كه 65 هزار مورد آن مربوط به كارگاه های 50 نفر كاركن  و بیشتر است. وی همچنین به اخذ  اطلاعات مربوط به 450 هزار كارگاه بر اساس اطلاعات  اتاق اصناف  و  اطلاعات 120 هزار كارگاه بر اساس شناسه  قبض برق  اشاره كرد.

وی افزود: مركز آمار در حال دریافت اطلاعات كارگاه ها بر اساس اطلاعات وزارت كشاورزی  و سازمان گردشگری نیز  می باشد. وی تاكید كرد همه زحمات  مركز آمار و استان ها در نهایت منجر به ایجاد پایگاه صنعتی كشور خواهد شد.

گفتنی است بخش صنعت در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور به عنوان تأمین كننده بسیاری از نیازهای برنامه توسعه، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. به منظور شناخت ساختار صنعتی كشور و اتخاذ سیاست‌های توسعه صنعتی مناسب، طرح آمارگیری از كارگاه‌های صنعتی كشور از سال 1351 به عنوان یكی از برنامه‌های جاری مركز در دستور كار قرار گرفت و همه ساله (به جز سال‌های 1356 و 1357) به مورد اجرا درآمده و نتایج آن در اختیار         سیاست گذاران ، برنامه ریزان و پژوهشگران قرار گرفته است. همچنین برای محاسبه‌ی رشد اقتصادی کشور از رشد صنعت استفاده می شود.

مركز آمار ایران امیدوار است پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنظر، حداكثر تا پایان سال جاری نتایج آن را در اختیار كاربران قرار دهد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.