تاریخ انتشار: 15 مرداد 1397
بازدید: 353
دسته‌بندی: اخبار آماری
کارگاه های بازرگانی و خدمات فعال درکشور آمارگیری می شود

کارگاه های بازرگانی و خدمات فعال درکشور آمارگیری می شود

طرح جامع آمارگیری از کارگاه های بازرگانی و خدمات به عنوان یکی از طرح های نوین در مرکز آمار با هدف تهیه و جمع آوری آمار و اطلاعات کاربردی و مناسب از ویژگی های این کارگاه ها در سالجاری در سطح کشور و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های کشور به اجرا در می آید.

در افتتاحیه سمینار آموزشی این طرح مصطفی دانش مدیرکل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار با اشاره سابقه و جایگاه این طرح، اجرای این طرح را برای برنامه ریزی های کلان اقتصادی و همچنین تهیه شاخص های حساب های ملی بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: این طرح به واسطه تهیه اطلاعات جامع و کلیدی از ویژگی های کارگاه های بازرگانی و خدمات و پوشش 30 کد فعالیت اقتصادی نظیر کارگاه های خرده فروشی، عمده فروشی، فروش و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، محل های تهیه و صرف غذا و نوشیدنی، فعالیت های معماری و مهندسی،تحلیل وآزمایش فنی،فعالیت های حقوقی و حسابداری، فعالیت های بیمه،تعمیر رایانه و کالاهای شخصی و خانگی و ... و همچنین به دلیل تهیه سری های زمانی منظم از آمارهای این بخش،ارایه سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی، ارزش ستانده، مصارف واسطه، حجم اشتغال،ارزش بهره وری کارکنان و همچنین دستیابی به شاخص های فناوری اطلاعات از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

در ادامه این سمینار دانش تصریح کرد: این طرح هر 2 سال یکبار در سطح کشور اجرا می شود تا اطلاعاتی در خصوص وضعیت کارکنان شاغل،متوسط ساعت کار کارکنان این کارگاه ها در هفته،تعداد کارکنان استفاده کننده از اینترنت و خدمات دریافت و پرداخت الکترونیک و ارزش بهره وری کارکنان این بخش و ارقام بهنگام را با مراجعه به تمامی کارگاه های نمونه کشور بصورت جامع و فراگیر به دست آورد.

بر اساس نتایج 94 این طرح بیش از 38 درصد ارزش افزوده کارگاه های بازرگانی و خدمات مربوط به فعالیت های خرده فروشی به جز وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت است.همچنین ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه ها 28 درصد می باشد که کارگاه های با فعالیت تولید فیلم سینمایی،ویدویی، و فعالیت های خدمات مالی به جز تامین وجوه بازنشستگی با ضریب نفوذ 100 درصد بالاترین نسبت از این حیث  در کارگاه های مورد بررسی است. همچنین بر اساس این طرح 60 درصد کارگاه های بازرگانی و خدمات را کارکنان بدون مزد و حقوق و 40 درصد کارکنان این کارگاه ها مزد و حقوق بگیر می باشند در حقیقت این به معناست که طبق تعریف، کارکنان بدون مزد صاحبان کارگاه،شرکاء و کارکنان فامیلی شاغل در این کارگاه ها را شامل می شود که مزد و حقوق دریافت نمی کنند.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه این سمینار از کارشناسان 3 استان (استان خراسان شمالی، زنجان و یزد که در اجرای طرح قبلی از عملکرد خوبی برخوردار بودند تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.