تاریخ انتشار: 03 مرداد 1397
بازدید: 1212
دسته‌بندی: اخبار آماری
طرح آمارگیری از ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوار  در مهر ماه  اجرا می شود

طرح آمارگیری از ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوار در مهر ماه اجرا می شود

اجرای آزمایشی طرح آمارگیری از ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوار از 31 تیر ماه  به مدت 2 روز   با حضور یک مامور آمارگیر و یک کارشناس از هر استان كشور در تهران برگزار شد. این  برای اولین بار است که یک طرح آمارگیری در سطح شهرستان اجرا میشود و اجرای اصلی این طرح در نیمه دوم مهرماه سال جاری اجرا خواهد شد. همزمان  در این دو روز، ‌نشست كارشناسی این طرح نیز در مركز آمار ایران برگزار شد .

 طرح آمارگیری از ویژگیهای اجتماعی اقتصادی خانوار به منظور ‌تأمین ابزار مورد نیاز برای اندازهگیری اثرات متقابل متغیرهای اجتماعی و اقتصادی جمعیت و نیز تغییرات آن در طی زمان تهیه و اجرا می شود. لذا با توجه به نیازهای روزافزون مسئولان کشور به اطلاعات اجتماعی اقتصادی در سطوح جغرافیایی مختلف، پس از مطالعه اسناد و مدارک بینالمللی و سوابق طرحهای آماری مرتبط با موضوعات اجتماعی و اقتصادی در کشور و نظر سنجی از افراد و سازمانها، برای چهارمین دوره، اجرای این طرح در سالهای 1397 تا 1401 با فواصل زمانی یك ساله برنامهریزی شده است.

مدیر كل دفتر جمعیت، نیروی كار و سرشماری در افتتاحیه  نشست كارشناسی این طرح،‌ با اشاره به این كه امسال هفتادمین سال  تاسیس  سازمان برنامه و بودجه  و توجه به  ضرورت برنامه‌ریزی و توسعه است ،‌گفت: ‌فرهنگ  كشور در این سال ها  به گونه‌ای رشد یافته است كه آمار و برنامه ریزی را در كنار هم می‌بیند، لذا تقاضا  برای اطلاعات و آمار افزایش یافته است و به عنوان نمونه پس از پایان سرشماری‌ها ، تقاضای استفاده از اطلاعات آن  حتی درسطح اطلاعات آبادی ها نیز در جامعه وجود دارد كه این امر مسئولیت مركز آمار را برای جمع آوری و انتشار آمار مورد نیاز جامعه بیشتر می‌كند. علی اكبر محزون در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف ارتقاء‌ فرهنگ آماری همچون فرهنگ آماری تولید كنندگان، پاسخگویان و كاربران كه مورد توجه مركز  آمار ایران است،‌گقت: اعتماد سازی در پاسخگویان  در  راستای  ارتقاء‌فرهنگ آماری پاسخگویان یكی از اهداف مركز آمار است كه آن را در قالب طرح‌هایی مانند طرح آمارگیری از ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی خانوار، اجرایی می‌سازد.

 وی با اشاره به این كه آخرین بار این طرح 15 سال پیش و در سال 1382 در كشور اجرا شده است، اظهار كرد: ‌اقلام  مندرج در این پرسشنامه، با توجه به  اعلام نیاز كاربران و دستگاه‌ها، ‌از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  استان‌ها، ‌سازمان برنامه و بودجه و  دفاتر مختلف مركز آمار ، اخذ شده است . محزون تاكید كرد، پرسشنامه این طرح با درجه  اطمینان بالا، یك پرسشنامه كامل است.

گفتنی است با توجه به این كه  اندازه‌گیری اثرات سیاست‌گذاری‌های اجتماعی اقتصادی دولت و تغییرات آن بر خانوار و جمعیت در ارزیابی برنامه های توسعه و در صورت لزوم بهینه سازی آن‌ها امری ضروری است، لذا  تهیه و اجرای طرح آمارگیری از ویژگی­های اجتماعی اقتصادی خانوار اولین بار پس از سرشماری 1365، مورد توجه مركز آمار ایران واقع شد. این طرح، در سال 1366 ، در سال های 1371 تا 1374 با فواصل زمانی یك ساله به صورت تعاقبی و همچنین  در سالهای 1380 تا 1382 طراحی و از طریق مراجعه به حدود 7000 خانوار نمونه اجرا شده و نتایج آن در  اختیار کاربران آمار قرار گرفته است.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.