تاریخ انتشار: 24 تیر 1397
بازدید: 690
دسته‌بندی: اخبار آماری
 لزوم رعایت استاندارد های واحد تولید آمار توسط دستگاه های اجرایی  در نظام ثبتی مبنا

لزوم رعایت استاندارد های واحد تولید آمار توسط دستگاه های اجرایی در نظام ثبتی مبنا

سمینار آموزشی آمارهای ثبتی  برای معاونین آمار و اطلاعات سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی استان ها روز یكشنبه 24 تیر ماه در مركز آمار ایران برگزار شد.

 در این سمینار  برنامه استقرار  نظام جامع  ثبت های آماری  ایران- "ایران استارز"  توسط معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران ارائه شد.  علیرضا زاهدیان بر نقش مهم  استان ها  در استقرار نظام جامع آمار های ثبتی تاكید كرد و افزود:‌ با این حركت،‌نظام سنتی به سمت نظام مدرن آماری پیش می رود  كه یكی از ویژگی های این نظام مدرن، یكپارچگی است؛ وی بر  لزوم رعایت استاندارد های واحد تولید آمار توسط دستگاه های اجرایی  در نظام ثبتی مبنا  تاكید نمود .

 زاهدیان در ادامه با مرروی  كلی بر نظام‌آماری كشورها گفت:‌ برخی از كشورها كه عمدتا كشورهای حوزه اسكاندیناوی هستند ، نظام آماری كاملا ثبتی دارند و نظام آماری بر خی از كشورها، هم به صورت نیمه ثبتی و تلفیقی است. بر خی از كشورها هم  به طور كامل دارای  نظام آماری سنتی هستند. وی افزود: برخی از آمارها از جمله آمار بیكاری حتی در كشور های اسكاندیناوی نیز نه از طریق ثبتی بلكه از طریق طرح نیروی كار حصول می شود و  جمع آوری داده های مربوط به نرخ بیكاری، نیاز به طرح آمارگیری دارد.

 زاهدیان با تاكید بر این كه استقرار نظام آمار های ثبتی یك كار بلند مدت است، افزود: برای استقرار آمارهای ثبتی نیاز به 4 ثبت اصلی یعنی جمعیت،‌ فعالیت،‌ كسب و كار  و املاك و مستغلات وجود دارد وبرای تامین داده‌های هركدام از این ثبت های اصلی نیز باید اطلاعات دستگاه های مختلف همچون اداره اسناد و املاك،‌ تامین اجتماعی،‌پست و .... را با هم تركیب شوند.

معاون طرح های آماری و آمار های ثبتی مركز در ادامه سخنان خود با اشاره به زمان بندی استقرار نظام آمارهای ثبتی گفت:‌ طرح تفصیلی  این طرح در سال های 1397 و 1398  تهیه می‌شود و طرح های تكمیلی نیز تا سال 1399 اجرا خواهد شدو در این برنامه مشخص خواهد شد كه هر كدام از دستگاه‌ها چه اطلاعاتی را باید به مركز ارائه دهند و یا ارائه داده اند.وی تاكید كرد با این برنامه زمانی، ‌در سال 1405،‌ بایدآماده آمارگیری ثبتی  مبنا  بود.

وی به اولویت فعالیت استان ها در فرایند گذار  از نظام آماری سنتی به ثبتی مبنا اشاره كرد و گفت :‌ استان ها باید اولویت های آماری خود را شناسایی كرده و سامانه‌های ثبتی موجود در استان های خود را  معرفی نمایند. همچنین ایرادات  فهرست آبادی ها باید  رفع شود. وی توصیه كرد  سامانه های ثبتی موفق در استان ها  معرفی شوند. اقای زاهدیان هم چنین بانك اطلاعات آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را از جمله سامانه‌های  مفیدی ذكر كرد كه به ویژه در استان‌ها می توان از آن ها در بهنگام سازی داده ها استفاده نمود.  وی بر ضرورت  آموزش مبانی ایران استارز (نظام جامعه آمارهای ثبتی) به كارشناسان استانی و  بهنگام سازی بانك اطلاعات كارگاه های صنعتی برای استقرار نظام آمار های ثبتی تاكید نمود.

در ادامه این سمینار آموزشی علی اكبر محزون، مدیر كل دفتر جمعیت،‌نیروی كار و سرشماری های مركز آمار ایران   به همراه همكاران این دفتر به معرفی  برنامه استقرار ثبت جمعیت  و فعالیت پرداخت. همچنین علیرضا  رضایی ، مدیر كل دفتر آمار های صنعت،‌معدن و زیر بنایی به معرفی برنامه  استقرار  ثبت  املاك و مستغلات و مصطفی دانش مدیر كل دفتر آمار های فرهنگی ، بازرگانی و خدمات  به  معرفی  برنامه  استقرار  ثبت  كسب و كار  پرداختند. 

گفتنی است در ادامه این سمینار معاونان آمار و اطلاعات  و كارشناسان استانی حاضر در جلسه،‌در قالب تشكیل گروه‌های هم اندیشی،‌ به بررسی  نكات فنی برنامه ایران استارز و ارائه پیشنهاد و راهكار‌  پرداختند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.