تاریخ انتشار: 06 تیر 1397
بازدید: 962
دسته‌بندی: اخبار آماری
طرح آمارگیری از گردشگران ملی- بهار 97  در  سال جاری اجرا می‌شود/در فصل بهار سال ١٣٩٦، حدود ٦٨ درصد خانوارهای كشور حداقل یك سفر داشته‌اند

طرح آمارگیری از گردشگران ملی- بهار 97 در سال جاری اجرا می‌شود/در فصل بهار سال ١٣٩٦، حدود ٦٨ درصد خانوارهای كشور حداقل یك سفر داشته‌اند

 طرح آمارگیری از گردشگران ملی-بهار 1397، با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌های گردشگری خانوار از قبیل تعداد سفر، مقصد، نوع سفر، هدف سفر، شیوه سفر، نوع وسیله مورد استفاده، محل اقامت، نفر شب اقامت، هزینه‌های سفر و همچنین ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد، مدرك تحصیلی، وضع فعالیت و وضع اشتغال،  از 12 تیر ماه تا 7 مرداد در كشور اجرا خواهد شد. در این طرح مأموران آمارگیر با مراجعه به 25000 خانوار نمونه، اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه جمع‌آوری خواهند كرد. پیش از این طرح مذکور در سال‌های 1387، 1390 تا 1396 ( به جز سال 1394) توسط مركز آمار ایران به اجرا درآمده و نتایج آن منتشر شده است. سمینار آموزشی  این طرح در روزهای 4 و 5 تیر ماه، توسط مركز آمار ایران برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها برگزار شد.

مدیر كل دفتر آمار های فرهنگی، بازرگانی و خدمات  مركز آمار ایران  در افتتاحیه این سمینار آموزشی  با اشاره به اهمیت آمار گردشگری  در برنامه ریزی های كشور، گفت:‌ گردشگری  جابجایی  فرد خارج از محل اقامت  خود محسوب شده  و یك پدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و تولید ثروت می‌كند و با توجه به اهمیت آن در اقتصاد و  برنامه‌ریزی كشور،‌ ایجاب می كند كه در زمینه گردشگری آمار پویا و منسجمی داشته باشیم. مصطفی دانش با ذكر این نكته كه این طرح اولین بار در سال   87  و در چهار فصل سال انجام شده است، افزود: در سال‌های بعد این طرح در فصل های  بهار و تابستان  اجرا شده و در 2 سال اخیر نیز فقط در فصل بهار انجام شده است چون در فصل بهار تعداد گردشگران زیاد می شود و آمارهای مختلفی از استان ها در باره تعداد گردشگران استان ها ارائه می شود، لذا  نیاز به ارائه آمار واقعی و دقیق بیشتر می شود.

آقای دانش همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت آمار ‌گردشگری در تهیه حساب‌های اقماری گردشگری، بر این نكته تاكید  كرد كه  در تهیه حساب‌های اقماری گردشگری علاوه بر اطلاعات مربوط به گردشگران ملی، اطلاعات مربوط به گردشگران ورودی نیز می‌بایست با همكاری دستگاه‌های مرتبط جمع‌آوری گردد. وی همچنین با ذكر این نكته كه اطلاعات جمع آوری شده در طرح های قبلی در درگاه ملی آمار بارگذاری شده است،‌ از كارشناسان استان‌ها خواست تا آمارهای جمع آوری شده را  برای برنامه‌ریزی‌های استانی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهند. دانش در ادامه گزیده‌ای از نتایج  طرح آمارگیری گردشگری در فصل بهار  96  را ارائه نمود:

در فصل بهار سال ١٣٩٦، حدود ٦٨ درصد خانوارهای كشور كه معادل ١٦٩٠١٠٨٦ خانوار می‌باشند، حداقل یك سفر داشته‌اند

- تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، ١٠٢٥٩٣٩٣٢ سفر بوده است. ٤٧ درصد از سفرهای داخلی فصل بهار، با اقامت شبانه و ٥٣ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

- بیش‌ترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال ١٣٩٦، با هدف دیدار دوستان و بستگان (٥٦ درصد)، گردش و تفریح (٢٦ درصد) و زیارت و درمان (هر یك ٨ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ٩٦ درصد از سفرها را تشكیل داده است. حدود ٤ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

- در فصل بهار سال ١٣٩٦، ٣٣ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٣٠ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٨ درصد با هدف درمان و ٥ درصد با هدف زیارت انجام شده است. ١٤ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

- اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٦، خانه بستگان و آشنایان با ٧٢ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ٩ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ٦ درصد، اقامتگاه عمومی با ٤ درصد، اقامتگاه سازمانی و چادر و کمپ شخصی هر یک با ٣ درصد و سایر اقامتگاه‌ها با ٢ درصد بوده است.

- ١٠ استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، گیلان، فارس، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و كرمان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار ١٣٩٦ بوده‌اند.

- ١٠ استان گیلان، مازندران، كرمانشاه، فارس، تهران، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی، خوزستان و كرمان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٦ بوده‌اند.

- ١٠ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در بهار سال ١٣٩٦، شامل تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان، قم، كرمانشاه، قزوین، تبریز و بندرانزلی بوده است که دارای بیش‌ترین تعداد سفر بوده‌اند.

- هر خانوار ایرانی در فصل بهار سال 1396 به طور متوسط در حدود 600 هزار تومان هزینه سفر داشته است.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه این سمینار از كارشناسان 3 استان خراسان جنوبی،‌خوزستان و مركزی برای اجرای بهتر طرح گردشگری تقدیر به عمل آمد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.