تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397
بازدید: 930
دسته‌بندی: اخبار آماری
برگزاری سمینار آموزشی طرح های آمارگیری شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

برگزاری سمینار آموزشی طرح های آمارگیری شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

 سمینارآموزشی طرحهای آمارگیری شاخص قیمت تولیدکننده در 2 بخش حضوری و غیر حضوری اجرا میشود.این سمینار با توجه  به تغییر سال پایه این شاخص از سال پایه 1390 به 1395 در دستور کار دفتر شاخص قیمتها قرار گرفته است. سمینار حضوری برای طرح آمارگیری از قیمت خردهفروشی محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی کشور و طرح آمارگیری از اقلام غیر ثبتی بخش خدمات از 16 اردیبشت  ماه به مدت 2 روز در ساختمان یوسف آباد  مركز آمار  ایران  برگزار  شد. معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمار ایران در مراسم افتتاحیه این سمینار آموزشی،‌با اشاره به اهمیت شاخص اقتصادی  خدمات به عنوان محصول نهایی و هم به عنوان  یك محصول  واسطه ای برای تهیه  حساب های ملی،‌گفت:‌ طرح آمارگیری خدمات یك طرح مقدمه ای  برای تغییر  سال پایه  مركز در سال 1396 بود. جواد حسین زاده  در ادامه ضمن بیان مشكلات این طرح در زمینه استاندارد سازی  و عملیات میدانی آن،افزود: ‌تا قبل از تغیر سال پایه ، برای محاسبه حساب های ملی از شاخص های بانك مركزی  استفاده  می شد اما در حال حاضر  با تغییر سال پایه  و اجرای طرح خدمات،‌این شاخص‌ها از آمار های مركز حاصل می شودكه این امر با توجه به مرجعیت مركز آمار ایران در انتشار آمار های رسمی اهمیت بسزایی دارد.

آقای حسین زاده در ادامه با اشاره به رویكرد جدید مركز آمار ایران  درگذار از نظام آمارهای سنتی به نظام آماری ثبتی مبنا و استفاده  از ریز داده‌های دستگاه‌های اجرایی و تدوین برنامه  ملی آمار گفت: ‌تمركز برنامه ملی آمار مدرن سازی و تدوین نظام آمار ثبتی است. وی افزود:‌رویكرد تحلیلی كه اخیرا مركز آمار در پیش گرفته است،‌ از رویكرد های مهم مراكز آماری دنیا  است كه با هدف پرهیز از تفاسیر نادرست از آمار های ارائه شده توسط كاربران،مسئولیین و مردم صورت می گیرد.حسین زاده از استان ها خواست تا در امر تحلیل داده ها نیز فعال باشند.

گفتنی است هدف از برگزاری این سمینار، آموزش اجرای طرحهای آمارگیری فوق به کارشناسان 31 استان است. با توجه به برنامه تغییر سال پایه شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) و تغییرات در نحوه طرح آمارگیری بخش خدمات از جمله فهرست اقلام، شرح مشخصات و دستورالعمل نحوه تکمیل پرسشنامه الکترونیکی، این سمینار در ابتدای سال و پیش از اجرای فصل بهار 97 برگزار میشود. همچنین با توجه به استفاده از نتایج طرح قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در محاسبه شاخص قیمت تولیدکننده بخش کشاورزی، علاوه بر محاسبه متوسط قیمت اقلام، ضرورت بازنگری در دستورالعمل اقلام و شیوه جمعآوری اطلاعات، سمینار این طرح  نیز به شکل حضوری است. اجرای سمینار آموزشی سایر طرحهای آمارگیری طرحهای قیمت تولیدکننده صنعت، معدن، گاوداریهای صنعتی و مرغداریها نیز به شکل غیرحضوری و در هفته آخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

شایان ذكر است شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) برای اولین بار در مرکز آمار ایران بر اساس سال پایه 1390 در بهار سال 1396 تهیه و منتشر شد. این شاخص به عنوان یک شاخص پیش نگر برای تورم مصرفکننده، جهت سیاستگذاری و برنامهریزی در عرصه تولید و همچنین تعدیل حسابهای ملی مورد استفاده قرار میگیرد.

این شاخص با تجمیع 5 شاخص بخشهای صنعت، معدن، انرژی (برق)، خدمات و کشاورزی (شامل زراعت، باغ، دام، گاوداری صنعتی و مرغداری صنعتی) تهیه میشود. بخش انرژی و بخشهایی از خدمات به صورت ثبتی و برای سایر بخشها طرح آمارگیری به صورت فصلی در31 استان اجرا و نتایج آن 70 روز پس از پایان فصل منتشر میشود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.