تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1397
بازدید: 1051
دسته‌بندی: اخبار آماری
جمعیت ایران تا سال 1430، با محتمل ترین سناریو، به بیش از 101 میلیون نفر خواهد رسید

جمعیت ایران تا سال 1430، با محتمل ترین سناریو، به بیش از 101 میلیون نفر خواهد رسید

با توجه به اهمیت بررسی تغییرات جمعیتی كشور از نظر تعداد و ساختار جمعیت در سطوح مختلف جغرافیایی، مركز آمار ایران نسبت به پیش‌بینی جمعیت كشور تا سال 1430 بر اساس آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسكن 1395 و نیز مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته پیرامون نتایج مذكور اقدام نمود كه این گزارش پس از ارائه در بیست و یكمین جلسه كمیته آمارهای بخشی جمعیت، با حضور متخصصان، مدیران و كارشناسان دستگاه‌های اجرایی نهایی گردید.

 برای انجام این پیش­بینی از روش «تركیبی پیش‌بینی جمعیت» بهره گرفته شده است. در این روش كه متداولترین روش پیش­ بینی جمعیت می­باشد بر اساس عملكرد مجموعه عوامل موثر بر تغییر و تحولات جمعیت یعنی باروری، مرگ و میر، مهاجرت و تركیب سنی و جنسی جمعیت استفاده شده است.

این گزارش جمعیت كشور را در چهار سناریوی فرض باروری پیش­بینی نموده كه براساس این چهار سناریو، انتظار می‌رود جمعیت كشور در سال 1430 در كمترین سطح به 95،3 میلیون نفر و در بیشترین سطح به حدود 112،5 میلیون نفر برسد. با توجه به روند موجود و اجماع كارشناسی اعضای كمیته آمارهای بخشی جمعیت، محتمل­ترین سناریو، كاهش تدریجی نرخ باروری و رقم 101،3 میلیون نفر جمعیت در سال 1430 می‌باشد. به این ترتیب، جمعیت كشور به روند افزایشی خود حداقل تا 35 سال آینده ادامه داده و انتظار می­رود در سال 1430 شمسی جمعیت ایران به حدود 1،3 برابر جمعیت سرشماری شده در سال 1395 برسد.

همچنین، متوسط رشد سالانه جمعیت كشور در هر چهار سناریو، روندی كاهشی خواهد داشت و در هر چهار حالت، در دهه­های آتی به رقم كمتر از یك درصد خواهد رسید. نتایج این پیش‌بینی برای كل كشور در جدول شماره 1 فایل پیوست به همراه سایر جداول این خبر قابل مشاهده است.

 


 

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.