تاریخ انتشار: 04 بهمن 1396
بازدید: 506
دسته‌بندی: اخبار آماری
بازدید رئیس مركز آموزش ها و پژوهش های آماری، اقتصادی و اجتماعی كشورهای اسلامی (سسریك) از مركز آمار ایران

بازدید رئیس مركز آموزش ها و پژوهش های آماری، اقتصادی و اجتماعی كشورهای اسلامی (سسریك) از مركز آمار ایران

به گزارش گروه همكاری‌های بین‌الملل  مركز آمار ایران آقای موسی كولاك لی كایا، رئیس مركز آموزش ها و پژوهش های آماری، اقتصادی و اجتماعی كشورهای اسلامی( سسریك) در تاریخ 27 آذر 1396 در مركز آمار ایران حضور پیدا كرد و با آقای پارسا، رییس مركز آمار ایران جلسه مشتركی را با موضوع تداوم و ارتقای همكاری های آماری دوجانبه برگزار نمود. در این جلسه كه با حضور آقای دكتر نورمحمدی، رییس پژوهشكده آمار ایران ،آقای حسین زاده، معاون اقتصادی و محاسبات ملی و آقای محزون، مدیر كل دفتر ریاست، روابط عمومی و همكار یهای بین الملل برگزار گردید، دو طرف به ارائه گزارشی از فعالیت های آماری سازمان های خود و ارائه پیشنهاداتی برای همكاری های جدید پرداختند.

در ابتدای این جلسه آقای پارسا ضمن خوش آمد گویی به آقای موسی كولاك لی كایا، به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت های مركز آمار ایران و راهبردهای اصلی آن مانند مدرن سازی نظام ملی آمار كشور و حركت به سوی استفاده از سرشماری های ثبتی مبنا برای ارائه آمارهای دقیق  و بهنگام پرداختند. ایشان همچنین به سوابق همكاری مشترك مركز آمار ایران با مركز سسریك در برنامه ظرفیت سازی آماری سسریك مانند اعزام مدرس برای برگزاری دوره های آماری برای مراكز آماری كشورهای مسلمان در سال های گذشته اشاره نمودند و این نكته را نیز ذكر نمودند كه با توجه به توان علمی و فنی بالای كارشناسان این مركز، این مركز می تواند در سال های آتی نیز در برنامه های ظرفیت سازی آماری مركز سسریك نیز حضوری فعال داشته باشد. آقای پارسا همچنین با اشاره به اهداف جدید مركز آمار ایران در مدرن سازی نظام آماری و گذار از سرشماری های سنتی به سوی سرشماری های ثبتی مبنا به شرح اقدامات صورت گرفته در این زمینه در داخل كشور مانند مصوبات شورای عالی آمار در این زمینه و تصویب مدل مفهومی پرداختند و در ادامه اعلام نمودند كه مركز آمار ایران قصد دارد كه در دهه آتی سرشماری های نفوس و مسكن خود را بدون مراجعه به مردم و بدون استفاده از اینترنت و تنها با استفاده از سرشماری های ثبتی مبنا اجرا نماید و با توجه به این هدف، مركز آمار ایران از تبادل تجربیات با سایر مراكز آماری كشورهای عضو كه در این زمینه دارای تجارب سودمند هستند، استقبال می نماید.

آقای دكتر نورمحمدی ، رییس پژوهشكده آمار نیز در ادامه با معرفی توانمندی های علمی و پژوهشی پژوهشكده آمار، این پیشنهاد را بیان نمودند كه پژوهشكده آمار برای ارتقای همكاری های مشترك بین مركز آمار ایران و مركز سسریك در سه حوزه  اعزام مدرس برای برگزاری دوره های آموزشی،  برگزاری دوره های آموزشی پیشرفته  مشترك و انجام تحقیقات آماری در سطح جهانی، می تواند با مركز سسریك همكاری داشته باشد.

در ادامه این جلسه آقای موسی كولاك لی كایا، رییس مركز سسریك ضمن تشكر بابت برگزاری این جلسه، به ارائه مطالبی در خصوص فعالیت های آماری مركز سسریك و سودمندی همكاری های مشترك بین مركز آمار ایران و سازمان متبوعه خود پرداختند. ایشان ضمن استقبال از اهداف كلان مركز آمار ایران در گذار از سرشماری سنتی به ثبتی مبنا به بیان این موضوع پرداختند كه كشور تركیه در سال 2000 میلادی آخرین سرشماری نفوس و مسكن خود را اجرا نمود و پس از آن تاریخ با استفاده از سیستم ثبتی آدرس مبنا به انجام سرشماری نفوس و مسكن می پردازد. از نظر ایشان تجارب كشور تركیه در این زمینه می تواند برای ایران بسیار سودمند واقع شود. ایشان همچنین به همكاری های مشترك این مركز با سایر نهادهای منطقه ای و بین المللی پرداختند. از نظر ایشان برنامه "بررسی از سوی  سازمان‌های همتا" ( Peer Review‌) كه مركز سسریك كارگاه آموزشی آن را در زمستان 1396 در كشور تركیه برای كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی برگزار نمود، بسیار سودمند می باشد. ایشان همچنین اعلام نمودند كه مركز سسریك برای اجرای برنامه Peer Review بین كشورهای عضو، یك مكانیزمی را طراحی نموده است.

 در پایان رییس مركز سسریك از ریاست مركز دعوت به عمل آورد كه در نشست كمیسیون آمار كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی كه در ماه آوریل 2018 برگزار خواهد شد، شركت نماید.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.