تاریخ انتشار: 05 دی 1396
بازدید: 576
دسته‌بندی: اخبار آماری
اعلام شاخص قیمت مصرف كننده كل خانوارهای كشور بر اساس دهك های هزینه ای برای اولین بار توسط مركز آمار ایران

اعلام شاخص قیمت مصرف كننده كل خانوارهای كشور بر اساس دهك های هزینه ای برای اولین بار توسط مركز آمار ایران

جواد حسین زاده ، در این نشست خبری ، از تغییر  سال پایه  شاخص قیمت مصرف كننده خانوار های كل كشور از  سال 90 به سال 95  خبر داد. وی در رابطه با   ضرورت تغیر سال پایه گفت:‌

با توجه به تعریف شاخص قیمت که تغییرات قیمت مجموعه ای از کالاها و خدمات نسبت به سال پایه می باشد، سال پایه و نحوه تعیین آن در محاسبات مربوط به شاخص قیمت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در تهیه شاخص قیمت فرض بر این است كه مقادیر کالاها در دو دوره مورد مقایسه تغییر نكرده و ثابت باقی مانده است. یا بعبارتی تا زمانی­كه سال پایه تغییر نكرده الگوی مصرف بدون تغییر باقی می­ماند. اما به مرور زمان تركیب این سبد ثابت در هزینه خانوار متفاوت می­شود. بعبارت دیگر كالاهای جدید وارد سبد شده و بعضی از كالاهای قدیمی كه دیگر مورد استفاده خانوار نیست از سبد خانوار خارج می­شود.

مشكل دیگر سهم نسبی هزینه خانوار در خصوص اقلام می­باشد. این سهم نسبی كه اصطلاحاً «وزن» نامیده می­شود به مرور زمان در سبد خانوار دچار تغییر می­شود. بعنوان مثال طی زمان استفاده از IT در بین خانوارها گسترش می­یابد یا اینكه خانوارها به آموزش فرزندان خود اهمیت بیشتری می­دهند؛‌ بنابراین سهم آموزش در سبد خانوار تغییر پیدا می­كند. جهت حل این دو مشكل تركیب سبد خانوار و سهم نسبی كالا در سبد خانوار  باید در فواصل مناسب این سبد را بروز نماییم. بروز كردن این سبد همان تغییر سال پایه است.

حسین زاده در ادامه این نشست خبری محاسبه شاخص قیمت مصرف كننده  كل خانوار های كشور بر اساس دهك های هزینه ای را  یكی از دستاوردهای   مهم مركز برای برنامه ریزی های كشور  ذكر كرد .این شاخص كه برای اولین بار برای تورم آذر ماه 96 اعلام می شود،‌ بیانگر آن است كه بیشترین عدد شاخص مربوط به دهك اول بالغ بر ١١١,٥ و كمترین مقدارشاخص متعلق به دهك دهم بالغ بر ١٠٩.٧ است.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.