تاریخ انتشار: 04 دی 1396
بازدید: 1037
دسته‌بندی: اخبار آماری
شاخص قیمت مصرف كننده كل خانوارهای كشور بر اساس دهك های هزینه ای آذر 96 منتشر شد

شاخص قیمت مصرف كننده كل خانوارهای كشور بر اساس دهك های هزینه ای آذر 96 منتشر شد

 كمترین افزایش ماهانه شاخص كل برای دهك دهم بالغ بر 0.6 درصد و بیشترین افزایش ماهانه شاخص كل برای دهك اول بالغ بر 1.3 درصد بوده  كه در مقایسه با تورم ماهانه كل خانوارها در آذر ماه (0.7درصد) 0.6 واحد درصد بالاتر است.

بررسی نتایج شاخص قیمت مصرف كننده در گروه خوراكی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات بر اساس دهك های هزینه ای نشان دهنده آن است كه بیشترین عدد شاخص این گروه در آذر ماه 1396 عدد 115.3 متعلق به دهك دهم و كمترین آن عدد 113.9 متعلق به دهك اول می باشد. این در حالی است كه بیشترین افزایش ماهانه شاخص این گروه معادل 3 درصد متعلق به دهك اول و كمترین آن معادل 2.1 درصد بوده كه متعلق به دهك دهم است. نتیجه اینكه، تورم ماهانه در آذر ماه 1396 برای دهك های پایین در گروه خوراكی ها، آشامیدنی و دخانیات بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده و در مقایسه با تورم ماهانه كل خانوارها در آذر ماه (2.4 درصد) 0.6 واحد درصد بالاتر است.

بررسی شاخص قیمت مصرف كننده در دهك های هزینه ای برای گروه كالاهای غیرخوراكی و خدمات مصرفی خانوارهای كشور نمایانگر آن است كه بیشترین مقدار شاخص در این گروه عدد 109.7  برای دهك اول و كمترین مقدار شاخص در این گروه عدد 108.5، متعلق به دهك دهم است. این در حالی است كه بیشترین افزایش ماهانه این شاخص معادل 0.2 درصد متعلق به دهك دهم است و برای دهك اول این شاخص نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته است. نتیجه اینكه، تورم ماهانه در آذر ماه 1396 در گروه غیرخوراكی ها و خدمات برای دهك های بالا بیشتر بوده و در مقایسه با تورم ماهانه كل خانوارها در ماه آذر (0.1)، 0.1 واحد درصد بالاتر است.

به طور كلی بررسی نتایج حاكی از آن است در آذر ماه، افزایش قیمت در گروه خوراكی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات كه سهم عمده سبد مصرفی خانوارهای دهك پایین را به خود اختصاص داده، منجر به بروز فشار تورمی بیشتر در این دهك نسبت به دهك های بالاتر شده است. بطوریكه تورم سالانه در دهك اول 8.8 درصد و در دهك دهم 7.4 درصد می باشد.

برای مشاهده شاخص‌های تورم دهكی به فایل پیوست مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری
تصاویر
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.