تاریخ انتشار: 03 آبان 1396
بازدید: 1039
دسته‌بندی: اخبار آماری
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:دسترسی آسان کاربران به اطلاعات آماری در توسعه پایدار نقش دارد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:دسترسی آسان کاربران به اطلاعات آماری در توسعه پایدار نقش دارد

 وحید طیفوری در گفت وگو با ایسنا – منطقه گیلان، با بیان اینکه امروزه نظام آماری و کیفیت بانک های اطلاعاتی یکی از شاخصه های بسیار مهم در تعیین توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، اظهار کرد: هرچقدر نظام آماری یک نظام جامع، فراگیر و همه جانبه نگری باشد، قطعا در توسعه یافتگی آن کشور نقش بسیار موثر و بسزایی خواهد داشت.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بحث توسعه یافتگی را محدود به توسعه اقتصادی ندانست و افزود: ملاک اصلی توسعه یافتگی در دنیا، رسیدن به توسعه پایدار است.

 وی استفاده خردمندانه از منابع اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را توسعه پایدار دانست و تصریح کرد: در توسعه پایدار باید از کاهش منابع جلوگیری کنیم و بهبود کیفیت آن برای نسل های آینده رعایت شود.

 این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه پایدار اقتصادی یکی از مولفه های رسیدن به توسعه پایدار است، اضافه کرد: نیازمند یک نظام جامع و مانع آماری هستیم. با این حال، نظام آماری موجود در کشور متناسب با نیازهای ما و استانداردهای بین المللی تولید آمار نیست، اما طی سال های اخیر اقدامات بسیار خوب و چشمگیری صورت گرفته که بتوانیم نظام آماری کشور را به سمت نظام آماری مطلوب هدایت کنیم.

 طیفوری ادامه داد: در سال های گذشته مرحله گذار از نظام سنتی آماری به نظام مدرن آماری صورت گرفته و با تدبیر رئیس شورای عالی آمار و رئیس مرکز آمار ایران، در حال تدوین نظام مدرن آماری هستیم. قطعا این نظام نیازهای توسعه پایدار را فراهم می کند.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه نظام مدرن آماری بانک های اطلاعاتی از جمله اشخاص، مکان ها و محیط کسب و کار را طی یک فرایند الکترونیکی به هم متصل می کند، گفت: در این فرایند بسیاری از فعالیت های روزمره آماری مانند اجرای طرح های آماری و سرشماری ها کاهش و دقت افزایش پیدا می کند.

 

وی با اشاره به فرایند تولید آمار، فرایند برنامه ریزی، تصمیم گیری و سیاست گذاری و فرایند اجرا در نظام مدرن آماری، خاطرنشان کرد: در این نظام اصول 10گانه تولید آمارهای ثبتی و رسمی، محرمانگی، شفافیت و ارائه اطلاعات به عموم کاربران رعایت می شود.

 

طیفوری با بیان اینکه امروزه از بانک های اطلاعاتی حجیم برای حل مسائل پیچیده استفاده می شود، اظهار کرد: وظیفه ما تولید آمار و اطلاعات است لذا شرایط لازم جهت افزایش کیفیت داده های آماری تولید شده از سرشماری ها، طرح های آماری و آمارهای ثبتی را مطابق با استانداردهای بین المللی فراهم کردیم، اما هنوز تا ایده آل ممکن فاصله داریم.

 وی نظام آماری استان گیلان را جزو پنج استان اول کشور در تولید داده ها دانست و متذکر شد: نیاز کاربران، برنامه ریزان، سیاست گذاران و محققان اخذ و ارزیابی می شود و متناسب با آن به تولید آمار و اطلاعات می پردازیم. در واقع تولید آمار و اطلاعات در کشور متناسب با نیاز برنامه ریزی انجام می شود.

 معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه اطلاعات آماری در بسیاری از شاخص های اقتصادی خرد و کلان تولید می شود، تاکید کرد: برنامه ریزان براساس همین اطلاعات نرخ تورم، تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، سرانه تولید و... را مشخص می کنند.

 طیفوری تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را نیازمند آمار و اطلاعات اقتصادی دانست و گفت: طرح «نیروی کار» با شاخصه های تعیین نرخ اشتغال و بیکاری تنها طرح مرکز آمار ایران برای بررسی وضعیت اشتغال در کشور است لذا از متولیان امر و دستگاه های ذیربط انتظار داریم نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی جامع از بیکاران به دنبال شغل اقدام کنند تا بتوانیم متناسب با آن سیاست گذاری اشتغال داشته باشیم.

 وی با اشاره به اهمیت فناوری در تولید آمار و اطلاعات، خاطرنشان کرد: با تلاش معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و رابطین آمار دستگاه های اجرایی از سال 92، امروز یکی از بهترین پایگاه های اطلاعات آماری را در استان گیلان تهیه کردیم که فرایند تولید، جمع آوری، ارزیابی و انتشار اطلاعات را به صورت کاملا مکانیزه انجام می دهد.

 این مقام مسئول با اشاره به نقش زیست محیطی، اقتصاد مقاومتی، محرمانگی و پاسخگویی در فرایند الکترونیکی، یادآور شد: اعتقاد داریم شفافیت و دسترسی آسان کاربران به اطلاعات آماری می تواند نقش بسیار زیادی در رسیدن به توسعه پایدار داشته باشد لذا پایگاه اطلاعات آماری استان را به نشانی sdi.mpogl.ir طراحی و آخرین اطلاعات آماری روز را در آن درج کرده ایم.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان روش های آماری موجود در ایران را در حد کشورهای پیشروی دنیا دانست و تصریح کرد: طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار که از اردیبهشت امسال شروع شده، یکی از طرح های مهم و با سابقه مرکز آمار ایران است که در بحث ساختار هزینه ای و درآمدی خانوارها، متوسط سرانه مصرف و تهیه حساب های ملی و منطقه ای مورد استفاده قرار می گیرد و تا پایان سال 96 ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.