تاریخ انتشار: 23 مهر 1396
بازدید: 1011
دسته‌بندی: اخبار آماری
سمینار بهنگام رسانی نقشه های روستایی در مركز آمار ایران برگزار شد

سمینار بهنگام رسانی نقشه های روستایی در مركز آمار ایران برگزار شد

 هدف از اجرای این طرح با توجه به فایلی كه از فهرست آبادی های وزارت كشور و فایل جغرافیایی استان در اختیارهمکاران قرار گرفته است، بررسی دو فهرست، جهت رفع مغایرت‌ها و به حداقل رساندن اختلاف آبادی های دو ارگان می باشد و نیز از دیگر اهداف آن بهنگام رسانی نقشه های روستایی  با پوشش کامل کشوری است. در این سمینار نحوه برخورد با عوارض مکانی مختلف و رفع مغایرت ها و افزودن نقاط جدید به فهرست مرکز آمارتشریح شده و مراحل و اقدامات آتی بیان می گردد..

 رئیس  مركز آمار ایران با حضور در افتتاحیه این  سمینار و  تاكید بر اهمیت نقشه و اطلاعات مكانی در نظام آماری كشور به ویژه نظام آماری مدرن و  ثبتی مبنا  گفت: در گذار از نظام آماری سنتی به نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا، ‌نقشه و اطلاعات مكانی اهمیت ویژه‌ای دارد. امید علی پارسا افزود: ‌در كشورهای پیشرفته روند مدرن و ثبتی شدن نظام آماری حدود 18 سال طول كشیده است اما  ما امیدواریم با ظرفیت های موجود در نظام آماری كشور، این مرحله را در 8 سال سپری كنیم.

 مدرن سازی و استفاده از اطلاعات ثبتی مبنا،‌ به عنوان مأموریت مركز آمار ایران در  سومین برنامه ملی آمار  تعریف شده است

در ادامه این مراسم، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمار ایران، ضمن  تقدیر از تلاش‌های  كارشناسان نقشه و اطلاعات مكانی استان‌ها،‌ گفت: با تلاش‌های این همكاران در سال گذشته و سرشماری سال 1395،‌تحولات زیادی در امر نقشه و اطلاعات مكانی صورت گرفته است. جواد حسین زاده در ادامه با  بیان این كه مركز آمار ایران به دنبال مدرن سازی  نظام آماری كشور است، افزود: علیرغم فعالیت‌های مختلف برای تحقق این امر و من الجمله  نرخ 48 درصدی اجرای اینترنتی سرشماری 1395، هنوز  این مركز با توجه به استاندارد های بین المللی، مدرن به شمار نرفته و در حالت سنتی است. چرا كه  نظام آماری مدرن، ویژگی‌های خاصی برای داده‌ها و اطلاعات از جمله ثبتی بودن داده ها  تعریف شده است. وی افزود: مركز آمار ایران اقدامات  گسترده ای در حوزه‌های مختلف برای پیاده  شدن مدرن سازی آغاز كرده است، از جمله این كه این  مركز  در حال تدوین سومین برنامه ملی آمار هست كه در این برنامه‌ بحث مدرن سازی و استفاده از اطلاعات ثبتی مبنا،‌ به عنوان مأموریت مركز آمار ایران تعریف شده است. وی  با اشاره به چشم انداز مركز آمار ایران در افق 1404 گفت: مأموریت ما تهیه  و انتشار آمار های رسمی كشور  و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا  با رعایت اصول بنیادین آمار های رسمی كشور است و  همچنین  یگانه مرجع نظام آماری ایران،‌مورد اعتماد عموم و متخصصان و سرآمد در آسیا هستیم. معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمار ایران در ادامه با  بیان این كه سیر تحول  اطلاعات مكانی در كشور و در دنیا،‌ سیر صعودی است،‌گفت:‌ بررسی ها نشان داده است امروزه به طور متوسط  80 در صد از داده‌های مورد استفاده، داده‌های اطلاعات مكانی هستند و این نشان از اهمیت این داده‌ها  دارد؛ مركز آمار هم به عنوان محور اشاعه  و تولید اطلاعات  مكانی كشور به شمار می رود و از طرف دانشگاه‌ها و دولت بخش خصوصی و مجامع بین المللی درخواستهای زیادی ازمركز آمار ایران شده است. حسین زاده در ادامه، مدیریت بحران،‌فعالیت‌های بشر دوستانه ، برنامه‌ریزی برای خدمات اجتماعی و آموزشی  را از جمله مواردی  ذكر كرد كه  نیاز به اطلاعات مكانی  را بیشتر از گذشته كرده است.

مركز آمار ایران به دنبال اطلاعات و‌آمار دستگاه‌ها  در  سطح میكرو دیتا  و متصل به اطلاعات مكانی  است 

حسین زاده در ادامه‌ یكی از داده های  كلیدی نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا  و یكی از چهار چرخ  ایران استارز، را  ثبت آماری املاك و مستغلات (Real State Register) ذكر كرد و افزود:‌ درنظام آماری مدرن  مركز آمار ایران به­دنبال اطلاعات در سطح میكرو دیتا است كه  به صورت یك طرفه  (ONE-WAY TRAFFC) از دستگاه‌های اجرایی  وارد مركز آمار شود تا پس از انجام یك سری از فعالیت ها در مركز آمار ایران، قابل  استفاده برای ثبت های آماری شود و هدف از این كار تهیه بانك اطلاعاتی مكان محور و بهنگام‌سازی  بانك املاك و مستغلات و نگهداری و بهنگام سازی ثبت های اداری مرتبط است. وی  افزود:‌ نقشه كلیدی‌ترین مهره در  تهیه ثبت های پایه است كه از طریق شماره شناسایی املاك و منازل مسكونی به جمعیت و كسب و كار  لینك می شود و  مركز آمار نیز به دنبال آماری است كه در آن ، میكرودیتاها  به اطلاعات مكانی متصل شود. وی  در ادامه  از شركت پست ، سازمان نقشه برداری، ‌شهرداری  و سازمان ثبت  اسناد و املاك كشور  و وزارت كشور به عنوان سازمان های همكار با مركز آمار ایران در امر تهیه اطلاعات مكان محور نام برد. معاون اقتصادی و محاسبات ملی  مركز آمار در ادامه به نقاط قوت و نقاط ضعف  تهیه ثبت های مكانی در مركز آمار پرداخت. وی مرجعیت مركز آمار ایران،‌ مأموریت مركز آمار ایران مبنی بر ثبتی كردن نظام آماری ، امضای تفاهم نامه های متعدد در این زمینه  با دستگاه های  ذی ربط  و وجود كارشناسان خوب را از جمله نقاط قوت مركز ذكر نمود. وی افزود: ‌دانش و آموزش و مطالعات در این زمینه باید در مركز آمار بیشتر شده و تعامل با دستگاه ها افزایش یابد و ما امیدواریم با فعالیت های انجام شده از جمله فعال شدن كمیته های آمار بخشی  كه تهیه آمار های بخشی را در دستور كار خود دارند،‌ تعاملات بهتر  از قبل شود. حسین زاده افزود: در زمینه تعامل با دستگاه ها ‌استفاده از زیر ساخت های  فناوری اطلاعات  مكانی سایر دستگاه ها نیز اهمیت دارد.

وی در ادامه از یكسان نبودن اطلاعات مكانی دستگاه‌ها به علت تفاوت در چارچوب، ‌قوانین تهیه این اطلاعات و عدم پیروی آن ها از  استاندارد های یكسان، به عنوان یكی از تهدید های امر تهیه اطلاعات مكانی نام برد.حسین زاده در پایان اعلام كرد:‌ در فاز اول،  55درصد  از بلوك های آماری  به نقشه های آماری متصل شده اند و در فاز دوم این عملیات، مركز آمار ایران  به دنبال تحقق 85 درصدی این امر می‌باشد.

همایش یک روزه هم اندیشی معاونین آمار و اطلاعات 10 استان

همایش یک روزه هم اندیشی معاونین آمار و اطلاعات 10 استان در خصوص جایگاه نقشه و اطلاعات مکانی در نظام نوین آماری، با حضور ریاست محترم و مرکز آمار ایران، معاونین، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیرکل و معاون دفتر نقشه و اطلاعات مکانی در تاریخ 18 مهرماه 1396 برگزار گردید. تمرکز این همایش بر تبیین نقش اطلاعات مکانی در تحقق نظام آمارهای ثبتی مبنا بود استاندارد زیر ساخت داده های مکانی کشور (NSDI)، ژئوکد نمودن آدرس های کشور (GNAF)، نقش سازمان ها در تحقق اهداف آماری کشور و بررسی وضعیت نقشه و اطلاعات مکانی کشور از جمله مباحث مطرح شده در این همایش بوده است. از جمله تصمیمات اخذ شده تاکید بر پر رنگ نمودن نقش اطلاعات مکانی در برنامه ملی آمار کشور و استفاده از نظریات و پیشنهادات استانی در تدوین برنامه های مرکز آمار ایران می باشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.