تاریخ انتشار: 18 مرداد 1396
بازدید: 1166
دسته‌بندی: اخبار آماری
نخستین گام  فرهنگ سازی آماری در  سومین برنامه ملی  آمار  كشور  برداشته شد

نخستین گام فرهنگ سازی آماری در سومین برنامه ملی آمار كشور برداشته شد

با توجه به این كه مركز آمار ایران به‌عنوان مرجع رسمی تولید و انتشار آمار رسمی و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا، با رعایت اصول بنیادین آمارهای رسمی است، لذا هدف از  انعقاد این تفاهم‌نامه ، ایجاد همكاری فی‌مابین معاونت و مركز در زمینه‌ فعالیت‌های مرتبط با طرح‌های آماری، ارتقای سواد و فرهنگ آماری، استانداردسازی و تبادل اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت و مركز خواهد بود. به همین منظور انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای استقرار و دستیابی به اهداف نظام آماری و برنامه ملی آمار کشور است تا زمینه مناسبی برای تولید آمارها و دست‌یابی به شاخص‌های مورد نیاز و پوشش و گستره کامل‌تر آمار رسمی كشور را فراهم نماید.

رئیس مركز آمار ایران در  جلسه انعقاد این   تفاهم نامه ، با اشاره به  نقش مهم  فرهنگ سازی سازمان صدا و سیما  گفت: یكی از برنامه های مهم مركز آمار ایران ، تغییر  سیستم جمع آوری آمار كشور از شیوه آمارگیری سنتی به آمار گیری ثبتی مبنا است كه لازمه آن اصلاح  مجموعه قوانین مربوط به آمارگیری است تا  بر اساس این قوانین جدید، دستگاه‌ها  ریز داده‌های  تولیدی سازمان  خود را به صورت یك سویه به مركز آمار ایران  ارائه دهند.

 پارسا ‌با بیان این كه نظام  آماری كشور علیرغم  استفاده از روش‌های اینترنتی  هنوز سنتی و بر اساس اظهاری  خود است،گفت:‌ هدف ما این است كه خود اظهاری در نهایت خذف گردد.

 وی  تحقق نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا را، منوط به اختصاص كد  یكتا(‌كد یونیك)‌‌ برای  چهار ثبت "جمعیت"، "مكان"،‌"كسب و كار" و" املاك و مستغلات" ذكر كرد و افزود: ‌چنانچه این ثبت ها وارد مركز آمار شده  وتبدیل به كد شوند،  برای نظام برنامه‌ریزی كشور مشخص خواهد بود كه هر فردی در چه مكانی به چه كاری اشتغال دارد  و با اطلاع از  این چهار كد ، بانك  اطلاعات عظیمی در كشور  ایجاد خواهد شد.

پارسا در ادامه اظهار امیدواری نمود  كه با این  تغییرات در نظام آماری كشور كه از آن با عنوان  نظام جامع  ثبت‌های  آماری (IRAN STARS ) ‌نام برده می‌شود  و همچنین استقرار كدهای یكتا و نظام آمارهای ثبتی، سرشماری آینده به شیوه ثبتی اجرا گردد.

رئیس مركز آمار ایران با اشاره به  تدوین  سومین برنامه ملی آمار  تا آذر ماه، گفت:‌ یكی از اهداف این برنامه یكپارچه سازی  نظام آماری  و  خذف موازی كاری در  این نظام حرفه‌ای  است.

وی در ادامه، فرهنگ سازی برای مشاركت مردم در ارائه اطلاعات به مركز آمار و اعتماد سازی  را ‌ از بندهای مهم برنامه ملی آمار ذكر كرد و  بر نقش مهم رسانه ها در این امر تاكید نمود.

 وی تصریح كرد با توجه به این كه بسیاری از شاخص‌های  مهم اقتصادی از جمله تورم و نرخ بیكاری كه توسط مركز آمار ایران ارائه می شود، شاید برای مردم محسوس نباشد،  صدا و سیما می‌تواند با تولید برنامه‌های ویژه  و مستمر و دعوت از كارشناسان  مركز آمار ایران، این شاخص‌ها را برای مردم تحلیل و قابل درك سازد.

اعلام آمادگی معاونت سیما برای همكاری‌های دو  جانبه

در این جلسه معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نیز  با اشاره به این كه رسانه ملی برای فرهنگ سازی ابزار های متعددی دارد،‌ گفت:‌ در كشور، قریب به ده میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی و یا دانشجو داریم كه این موضوع انگیزه‌ای قوی برای ساخت برنامه‌های علمی و كارشناسی است، به ویژه اگر از بعد كاربرد آمار نیز این بحث ها مطرح شود مردم  با ادبیات آماری بیشتر آشنا خواهند شد.

 مرتضی میر باقری در ادامه از آمادگی سازمان صدا و سیما برای ساخت برنامه‌های متنوع در ژانرهای مختلف گفت و گویی، مستند و .. . خبر داد.

وی تاكید كرد:  اعتماد مردم به آمارهای رسمی  و مطالبات آن ها  از نظام آماری  به هم ارتباط داشته  و نیاز به یك فرهنگ سازی  درست دارد كه این فرهنگ سازی را باید حتما از دوره كودكی و نوجوانی  آغاز كرد.

 گفتنی است این تفاهم نامه روز سه شنبه  هفدهم مرداد ماه  به امضای امید علی پارسا، رئیس مركز آمار ایران  و مرتضی میر باقری  معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی  رسید.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.