تاریخ انتشار: 08 اسفند 1395
بازدید: 1421
دسته‌بندی:

68 درصد از افراد 18ساله و بیشتر شهری طی سال گذشته كتاب غیردرسی مطالعه كرده اند و 20.9 درصد به سینما رفته‌اند

رروابط عمومی مركز آمار  ایران اعلام كرد:‌ 

طبق اعلام روابط عمومی مرکزآمار ایران طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار یكی از طرح‌های آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارهای كشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی كشور برای اولین بار در سال 1393 و سپس در سال 1394 به اجرا در آمده است.

در این طرح، با مراجعه به خانوارهای شهری نمونه، اطلاعاتی در مورد رفتارهای فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر خانوارهای شهری مانند مطالعه (وضعیت مطالعه كتاب و روزنامه( چاپی و الكترونیكی)، میزان مطالعه، تعداد عناوین كتاب های مطالعه شده)، سینما وتئاتر (وضعیت رفتن به سینما و تئاتر و دفعات آن ها)، ورزش (وضعیت انجام ورزش، مدت زمان انجام ورزش، رشته‌های ورزشی) ، موسیقی (وضعیت گوش دادن به موسیقی، مدت زمان و سبك موسیقی) ، تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران و ماهواره (وضعیت تماشا در روزهای غیرتعطیل و تعطیل، مدت زمان و نوع برنامه) ، چگونگی انتخاب پوشاك (روش‌های انتخاب و اولویت نوع)، مصرف شیر، نوشابه، میوه، ماهی، فست فود و غذای بیرون از منزل و نظرات در مورد ازدواج جوانان (سن مناسب و معضلات) جمع آوری شد.

 

نتایج طرح در سال1394 نشان می‌دهد:

  • حدود 68 درصد افراد 18 ساله و بیشتر باسواد شهری كه معادل 25068641 نفر می‌باشند، طی سال گذشته مطالعه كتاب غیردرسی داشته‌اند.

  • 9.7درصد از افراد شهری كه مطالعه كتاب غیردرسی داشته‌اند، تا یك ساعت، 21.7درصد، یك تا دوساعت و بقیه این افراد (68.6 درصد) بیشتر از سه ساعت در هفته مطالعه كردند.

  • 13684960 نفر (37.1 درصد) از افراد 18ساله و بیشتر باسواد شهری، در هفته گذشته روزنامه مطالعه كرده‌اند

  • حدود 20.9 درصد معادل 8585937 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به سینما رفته‌اند.

  • از 8585937 نفر افراد 18ساله و بیشتر شهری كه به سینما رفته‌اند، 3295076 نفر معادل حدود 38.5 درصد یك بار، 2254678 نفر معادل 26.3 درصد دوبار و 832988 نفر معادل 9.7 درصد نیز شش بار و بیشتر به سینما رفته‌اند.

  • حدود 5.5 درصد معادل 2261788 نفر از افراد 18ساله و بیشتر شهری در سال گذشته به تئاتر رفته‌اند.

  • در روزهای غیرتعطیل 94 درصد و در روزهای تعطیل 92درصد از افراد 18ساله و بیشتر شهری، به تماشای سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

  • از مجموع افراد 18ساله و بیشتر شهری، 27.4 درصد در روزهای غیرتعطیل برنامه‌های ماهواره را تماشا می‌كنند. در روزهای تعطیل، درصد افراد تماشا كننده ماهواره  به 26.1 درصد كاهش یافته  است.

  • حدود 44.2 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری كه معادل 18207611 نفر می‌باشند، اظهار نموده‌اند كه ورزش می‌كنند.

  • 7 درصد از افرادی كه ورزش كرده‌اند، كمتر از 15 دقیقه، 20.4 درصد، 15 تا 30 دقیقه و بقیه این افراد (72.6 درصد) بیشتر از 30 دقیقه در روز ورزش كرده‌اند.

  • نرمش و پیاده‌روی با 61.5 درصد ، آمادگی جسمانی و ایروبیك با 16.1 و فوتبال با 13.4 درصد، رشته‌هایی بوده‌اند كه بیشترین فراوانی را در انجام ورزش توسط ورزشكاران به خود اختصاص داده‌اند.

  • 65.5 درصد از افراد 18 ساله وبیشتر شهری اظهار نموده‌اند كه پوشاك خود را با توجه به تبلیغات محیطی انتخاب می‌كنند، 19.1 درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیكان، 13.3 درصد مطابق مد در جامعه، 1.3 درصد بر اساس مشاهده برنامه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، 0.8 درصد با توجه به شبكه های اجتماعی و 0.1 درصد بر اساس برنامه های ماهواره‌ای پوشاك خود را انتخاب می‌كنند.

  • 84 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته شیر مصرف كرده‌اند. از این تعداد حدود 12 درصد یك لیوان در هفته و 15درصد بیش از هفت لیوان شیر در هفته مصرف كرده‌اند.

  • 50.8 درصد افراد 18ساله و بیشتر شهری در هفته نوشابه مصرف كرده‌اند. از این تعداد حدود 19.3 درصد یك لیوان در هفته و 3.9 درصد بیش از هفت لیوان نوشابه در هفته مصرف كرده‌اند.

  • 47.4 درصد افراد 18 ساله و بیشتر شهری اظهار داشته‌اند كه در سال 1394 در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف كرده‌اند. از این تعداد 18.7 درصد یك‌بار و 2.6 درصد بیش از پنج بار در ماه فست فود مصرف كرده‌اند.

  • مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد 18 ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیكاری با 74 درصد ، نداشتن شغل دایم با 54.4 درصد ، مشكل تهیه مسكن با 54.1 درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست 33.5 درصد، پیدا نشدن فرد مناسب 30.3درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان 20.8 درصد بوده‌است.

 

 

     

     

     

     

     

    اشتراک گذاری
    ثبت امتیاز
    امتیاز: Article Rating

    جستجوی مطلب

    گروه اخبار

    Skip Navigation Links.

    آرشیو زمانی

    Skip Navigation Links.