تاریخ انتشار: 03 اسفند 1395
بازدید: 898
دسته‌بندی: اخبار آماری
رئیس مركز آمار ایران در نشست اقتصاد مقاومتی:در چشم انداز  مركز آمار ایران، اقتصاد مقاومتی  با جدیت دنبال می شود و  برنامه ملی آمار نیز با توجه به برنامه ششم  تهیه می‌گردد‌

رئیس مركز آمار ایران در نشست اقتصاد مقاومتی:در چشم انداز مركز آمار ایران، اقتصاد مقاومتی با جدیت دنبال می شود و برنامه ملی آمار نیز با توجه به برنامه ششم تهیه می‌گردد‌

نشست "اقتصاد مقاومتی، نظام آمار و حساب های  ملی " روز سه‌شنبه 3 اسفند ماه در مركز آمار ایران برگزار شد . در ابتدای  این نشست كه با همكاری پژوهشكده آمار برگزار شده بود، دكتر محمد نور محمدی، رئیس  این پژوهشكده، ضمن خوشامدگویی به حاضرین،‌ با اشاره به  این كه اقتصاد مقاومتی  دارای تاریخچه ای طولانی در كشورهای مختلف بوده و در آن ها تجربه شده است، افزود: چه در حوزه تدوین برنامه عملیاتی و چه در حوزه ارزیابی و رصد   این برنامه ها،‌ ببد به یك فهم مشترك  از اقتصاد مقاومتی و چالش های پیش روی آن داشته باشیم. نور محمدی در ادامه گفت: این كه چه شاخص های باید معیار تدوین برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و با چه شاخص  های مورد ارزیابی قرار گیرد، باید در محافل علمی  مورد بحث و بررسی قرار گیرد و هدف از این همایش نیزرسیدن به این فهم مشترك برای  تدوین چارچوب  آماری  اقتصاد مقاومتی است.

 این نشست،  با سخنرانی  دكتر خالصی، رئیس  امور اقتصاد  مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه  و  دكتر فیروزه خلعتبری ، مشاور  مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقتصاددان ادامه یافت.

 سخنرانی دكتر امید علی پارسا رئیس مركز آمار ایران و میزبان نشست پایان بخش نشست بود.  وی  دستیابی  به اقتصاد  مقاومتی را منوط به داشتن نظام‌ آماری  با مكانیسم های خاصی  ذكر كرد كه به طور  كامل  در كشور محقق نشده  است. پارسا افزود:‌ تهیه آمار های مورد نیاز   اقتصاد مقاومتی  نیاز  به این دارد كه مجموعه  آمار های كشور در اختیار مركز آمار باشد  و دستگاه‌ها نیر باید تحت نظر كمیته های آمار بخشی خود  نیاز های خود را به مركز آمار ایران اعلام كرده و آمارهای مورد نیازشان از این مرجع رفع شود اماچنین مكانیزیم  و قوانینی كه انگیزش‌های لازم  را به دستگاه ها برای همكاری با مركز آمار بدهند،  وجود ندارد.

 وی در ادامه نظام آماری مطلوب را  نظام آماری نوین ذكر كرد كه در این نظام،  مركز آمار كشور، مرجع رسمی  آمار كشور بوده  و اعتبارات نظام آماری كشور هم  توسط  شورای  عالی آمار تعیین شود. پارسا افزود: با چنین شرایطی آمار های مورد اعتماد مردم  و مركز آماری كه سرآمد در آسیا  باشد، در كشور خواهیم داشت.

پارسا در ادامه ماموریت  مركز آمار ایران را تهیه و انتشار  آمار های رسمی كشور  و استقرار نظام آمار های ثبتی مبنا با رعایت اصول بنیادین آمار های رسمی  ذكر كرد.وی در ادامه گفت: ‌نظام آماری ثبنی مبنای مدرن  بر  ریز داده هایی ( micro data) استوار است كه این ریز داده ها متشكل از  اطلاعات پایه ای در سطح فرد، ‌نقطه جغرافیایی و  كسب و كار او می شود.

 رئیس مركز آمار ایران در ادامه  سخنان خود، حساب های اقماری، حساب های ملی و حساب‌های محط زیست را  از جمله مهمترین داده های آماری مورد نیاز اقتصاد مقاومتی ذكر كرد و افزود: این اطلاعات در معاونت اقتصادی مركز آمار در حال برآورد هستند.

 پارسا تاكید كرد: در چشم انداز  مركز آمار ایران ، اقتصاد مقاومتی  با جدیت دنبال می شود و  برنامه ملی آمار نیز با توجه به برنامه ششم  تهیه می‌گردد.

وی  با اشاره به سخنان مقام معظم  رهبری  كه از  اقتصاد مقاومتی  به عنوان حماسه  و مدبریت  جهادی نام بردند،‌ گفت: ‌نقطه شروع اقتصاد مقاومتی در یك نقطه خاص نیست  بلكه همه افراد جامعه در هر پست و در هر نقشی كه ایفا  می كنند،‌ باید این مهم را در زندگی خود در نظر داشته باشند وبرای دستیابی به آن تلاش نمایند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.