تاریخ انتشار: 07 دی 1395
بازدید: 1353
دسته‌بندی:
رئیس مركز آمار ایران در مراسم تجلیل از دست اندركاران سرشماری نفوس و مسكن 1395: تحقق  گذار از نظام آماری سنتی به نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا در افق 1404

رئیس مركز آمار ایران در مراسم تجلیل از دست اندركاران سرشماری نفوس و مسكن 1395: تحقق گذار از نظام آماری سنتی به نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا در افق 1404

  رییس مركز آمار ایران در مراسم تجلیل از دست اندركاران سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، گذار از آمارگیری سنتی و چهره به چهره  به آمارگیری مدرن را مهمترین موضوع نظام  آماری كشور ذكر كرد  و افزود: نظام آماری ثبتی مبنی به این معنی است كه هر فعالیتی كه در پایین ترین  واحد آماری انجام می شود،‌ در همان موقع  ثبت شده  و  به  شبكه یكپارچه آماری شود. دكتر امید علی پارسا در این رابطه تصریح كرد: اطلاعات كلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح فردی است اما 3 كد یكتای دیگر:(مكان، ‌فعالیت و كسب و كار)‌  نیز  نیاز هست تا به این كد یكتای فردی متصل شده و بدین ترتیب  این اطلاعات قابل حركت به سوی  مركز آمار  باشد.وی تاكید كرد: جریان اطلاعات فردی  به سمت مركز آمار به صورت یكسویه است وكدهای  یكتا( یونیك)  درمركز آمار ایران مجددا  به گونه‌ای كدگذاری می‌شوند  كه اطلاعات فردی  غیر قابل شناسایی شده  و به  این شكل  در اختیار آمارشناسان و برنامه ریزان قرار می‌گیرد. پارسا تصریح كرد: در همه  كشورها  این روش به كار گرفته  می شود  و برنامه ریزان و كاربران به مراكز آماری خود اعتماد می كنند. رئیس مركز آمار ایران در ادامه اظهار امیدواری كرد این  فرایند در افق 1404 به طور كامل اجرایی و محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به دیدار مسئولان سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 با رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)  به نكات  بیان شده توسط ایشان در این دیدار اشاره كرد و افزود: ‌براساس گفته رهبر معظم انقلاب ،آمار و اطلاعات دقیق، متمركز  و علمی  پایه اصلی تصمیم‌گیری‌ها  است  و همه مردم باید در سرشماری شركت كنند و اطلاعات  درست بدهند و دستكاری در آمار  حرام است. پارسا تصریح كرد: دستكاری در آماركاملا مغایر با اصول اخلاقی مركز آمار ایران  است. وی همچنین در رابطه با سرشماری اینترنتی 1395 افزود: نرخ مشاركت  35/5  در صد برای سرشماری اینترنتی ابتدا خیلی آرمانگرایانه به نظر می رسید اما با تلاش همه استان ها و مشاركت مردم، بالاتر از این رقم نیز در این  سرشماری محقق شد.

پارسا  در ادامه تاكید كرد: تولید آمار در تمام دستگاه های اجرایی  باید در قالب استانداردهای شورای  عالی آمار و یا بر اساس چهار كد یكتا تولید گردد.

در این مراسم كه با حضور دكتر نوبخت، معاون رییس جمهور و  رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار شد، دكتر نوبخت نیز  با  بیان این كه سرشماری یك كار  بزرگ ملی بود، گفت: فعالیت‌های مركز آمار به دو بخش  تقسیم می شوند. بخشی از آن  فعالیت های اختصاصی  این مركز از جمله محاسبه نرخ تورم و نرخ بیكاری و شاخص قیمت‌ها و بهنگام‌سازی این نرخ‌هاست و بخش دیگر سرشماری‌هاست كه همه  دستگاه‌ها باید همكاری كنند  تا پایه  و اساس تصمیمات پنج ساله كشور  تهیه شود.

وی در ادامه ضمن تشریح مسائل اقتصادی كشور،  تصریح كرد : مركز آمار ایران به عنوان مرجع قانونی  انتشار آمار های رسمی كشور،  یكی   از نهادهای موثر  سازمان برنامه و بودجه كشور ذكر است.  

گفتنی است در پایان این مراسم از فعالان برگزیده سرشماری عمومی  نفوس و مسكن 1395 در سطح كشور  با حضور آقای دكتر نوبخت تقدیر به عمل آمد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.