تاریخ انتشار: 18 آبان 1395
بازدید: 1200
دسته‌بندی:

تعداد 70 میلیون سفر در فصل بهار 1393، در كشور انجام گرفته است

 

  روابط عمومی مركزآمار ایران اعلام كرد:

طرح آمارگیری از گردشگران ملی یكی از طرح‌های مركز آمار ایران است كه با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای كشور، برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط مركز آمار ایران به اجرا در می‌آید. در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر( با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، ‌جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود.


نتایج این طرح آماری درفصل بهار سال 1393 نشان می‌دهد:

    در فصل بهار سال 1393، حدود 58 درصد خانوارهای كشور كه معادل 13441786 خانوار می‌باشند، حداقل یك سفر داشته‌اند كه نسبت به بهار 1392 به میزان 14/94درصد افزایش داشته است.
    در بهار سال 1393، تعداد 70705302 سفر انجام شده است كه نسبت به بهار 1392 به میزان 12/17 درصد افزایش داشته است.
    تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، 69818665 سفر بوده است. 53 درصد از سفرهای داخلی فصل بهار، با اقامت شبانه و 47 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.  
    بیش‌ترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال 1393، با هدف دیدار دوستان و بستگان (60 درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفریح (22 درصد) و زیارت (9 درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع 91 درصد از سفرها را تشكیل داده است. حدود 9 درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.
    در فصل بهار سال 1393، 40 درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، 25 درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، 17 درصد با هدف درمان و 7 درصد با هدف زیارت انجام شده است. 12 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.
    اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال 1393، خانه بستگان و آشنایان با 74 درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با 7 درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با 5 درصد، اقامتگاه عمومی، اقامتگاه سازمانی و چادر و کمپ شخصی هر یک با 4 درصد و سایر اقامتگاه‌ها با 2 درصد بوده است.
    ده استان خراسان رضوی، تهران، مازندران، گیلان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، كرمان و هرمزگان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار 1393 بوده‌اند.
    ده استان گیلان، فارس، مازندران، قزوین، اصفهان، كرمان، خوزستان، تهران، اردبیل و ایلام مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار 1393 بوده‌اند.
    ده شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در بهار سال 1393، شامل تهران، مشهد، شیراز، رشت، اصفهان، قم، قزوین، کرمان، بندرانزلی و ساری بوده است که دارای بیش‌ترین تعداد سفر بوده‌اند. توجه به این نكته ضروری است كه الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، در این شهرستان‌ها با هم متفاوت است. عمده سفر‌ها در شهرستان‌های مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و قم از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین، كرمان، بندرانزلی و ساری از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.
  درپایان خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذكور در قالب نشریه در دست چاپ و انتشار است، كاربران می‌توانند از طریق سایت مركز آمارایران به آدرس www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع رسانی به آن دسترسی داشته باشند.
                                                                                                               
اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.