تاریخ انتشار: 23 شهریور 1395
بازدید: 539
دسته‌بندی:

اولین نشست خبری سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 با حضور رئیس مركز آمار ایران برگزار شد

اولین نشست خبری امید علی پارسا، رئیس مركز آمار ایران، با هدف اطلاع رسانی  نحوه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، روز شنبه یبیستم شهریور ماه  در مركز آمار ایران برگزار شد .

آقای پارسا  با اشاره به این كه پس از دو سال كار كارشناسی، تبلیغات و آگاهی بخشی سرشماری با فرمان رئیس جمهور رسما كلید خورده است،‌گفت: در تمام دنیا مراكز بی طرفی مانند مركز آمار ایران هستند كه با حفظ محرمانگی اطلاعات،‌ مرجع  آمار های رسمی كشور و منبع اصلی برنامه‌ریزی كشور به شمار می روند. وی با بیان این كه مسیر اطلاعات در مركز آمار ایران به اصطلاح یك سویه است، افزود:‌ مردم  براساس قانون مكلفند كه به سوالات مأموران سرشماری پاسخ دهند  اما این اطلاعات  در اختیار هیج نهادی قرار نمی‌گیرد.  وی تصریح كرد  محرمانگی از اصول بنیادی آمارهای رسمی است. رئیس مركز آمار ایران در ادامه با اشاره به كاهش  تعداد سوالات سرشماری1395 ‌افزود:به دلیل ‌ گسترش  بستر فناوری اطلاعات(IT ) تعداد زیادی از  اطلاعات از پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها جمع آوری شده و فقط سوالاتی كه از منبع دیگری امكان جمع آوری ندارد ‌ازطریق سرشماری اطلاعات موجود جمع آوری می شوند.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران اطلاعات افراد را به هیچ نهادی نخواهد داد گفت: مرکز آمار ایران اطلاعات افراد را به کدهای آماری تبدیل می‌کند تا  اطلاعات فردی قابل شناسایی نباشند.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: طبق قانون مرکز آمار ایران مجاز نیست به هیچ وچه اطلاعات افراد را  در اختیار  نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر قرار دهد. وی افزود:‌ كاركنان مركز سندی تحت عنوان سند امنیت اطلاعات را امضا  می‌كنند که بر مبنای آن اطلاعات آماری جمع آوری شده افراد را با هر سلیقه و وضعیت زندگی به هیچ سازمان و نهادی  ندهند. بنابر این اطلاعات  افراد صد در صد محرمانه بوده  واین از اصول حرفه‌ای آمار و یكی از اصول بنیادی آمار های رسمی در ایران و تمام دنیا است و حتی بر اساس  حكم قوه قضاییه مركز آمار اطلاعات را  در اختیار هیچ فرد یا نهادی قرار نمی دهد.

پارسا با بیان اینکه در جریان هدفمندی یارانه‌ها، سرمایه اجتماعی مرکز آمار ایران دچار خدشه شد، گفت: در آن زمان از مرکز آمار ایران درخواست همکاری شد و من این اتفاق را یک اشتباه استراتژیک می‌دانم که به سرمایه اجتماعی مرکز آمار ایران لطمه وارد کرد. اکنون نیز با قطعیت می‌گویم هیچ ارتباطی با هدفمندی یارانه‌ها نداریم. وی افزود: مركز آما ایران كانون اعتماد مردم بوده و سرمایه اجتماعی  مركز آمار ایران همین اعتماد مردم است.

وی تاکید کرد:‌ در مرکز آمار ایران  هیچ ارقامی بر اساس سلائق افراد تولید و  ارائه نمی‌شود و هر چه آمار و ارقام از  سوی مرکز آمار ایران منتشر می‌شود بر مبنای واقعیت و  اطلاعاتی است كه مردم یا سازمان‌ها  در اختیار این مركز قرار می دهند.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین با بیان اینکه هزار جایزه یک میلیون تومانی برای کسانی که به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت می‌کنند، در نظر گرفته شده است، گفت: با این اقدام امیدواریم که شاهد مشارکت  بیشتر مردم باشیم.

وی افزود: افرادی كه در سرشماری اینترنتی کد ۱۲ رقمی خود را دریافت می‌كنند، به هنگام  مراجعه به مأمور  سرشماری،  این كد  را باید به وی ارائه کنند و خانوارهای غایب  نیز  از طریق كارت  اطلاعیه  خانوار غایب، می‌توانند  به صورت الكترونیكی  و تلفنی ، طبق دستورات مندرج در كارت  اطلاعیه خانوار های غایب، پرسشنامه خود را پر كنند.

وی در ادامه زمان اجرای سرشماری اینترنتی را از 3 تا 24 مهر ماه  ذكر كرد  و افزود: فرم سرشماری، فرمی ساده و روان است  كه همه می‌توانند آن را پر كنند.وی ضریب نفوذ متوسط اینترنت در كشور را 45  درصد بیان كرد ومیزان پیش بینی شده  تكمیل فرم های سرشماری به شیوه اینترنتی را 35 الی 40 درصد  ذكر نمود.پارسا افزود:سرشماری نفوس و مسكن  1395 اولین سرشماری نفوس و مسكن بدون كاغذ در اقتصاد مقاومتی است و  با اجرای سرشماری به شیوه اینترنتی، ما به باشگاه كشورهایی می پیوندیم كه سرشماری را به  شیوه اینترنتی اجرا می كنند. وی افزود:كسانی كه موفق به پر كردن فرم‌های سرشماری به شیوه اینترنتی نشده باشند، ‌ماموران سرشماری  از 25 مهر تا 25 آبان ماه به مناز ل آن‌ها مراجعه  و با استفاده از تبلت به جای فرم های كاغذی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات خواهند كرد. رئیس مركز آمار ایران، در ادامه سوالات سرشماری را شامل سوالات جمعیتی از جمله  تحركات جمعیتی، ‌زاد و ولد، مرگ و میر ، ‌نوع فعالیت و سوالات ‌مسكن شامل نوع مصالح به كار رفته در مسكن و ویژگی‌های مسكن و ...  ذكر نمود.

وی اظهار امیدواری كرد كه با اجرای این سرشماری بستر مناسب برای گذار ازسرشماری سنتی به سرشماری ثبتی مبنا فراهم شود. وی افزود: بررسی کشورهایی که سرشماری‌های آنها به صورت ثبتی مبنا انجام می‌شود، نشان می‌دهد که برخی کشورها طی زمان کوتاهی توانسته‌اند در جهت الکترونیکی کردن سیستم سرشماری خود تحولات بزرگی ایجاد کنند. مثلاً کشور کانادا در سال ۲۰۰۶ فقط ۱۸ درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام داده ولی این میزان در سال ۲۰۱۱ به 8/54 رسیده است. همچنین کشور کره جنوبی در سال ۲۰۰۶ کمتر از یک درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام ‌داد، ولی ظرف پنج سال توانست ۴۷ درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام دهد.

علیر ضا زاهدیان، قائم مقام ستاد سرشماری کشور نیز در این نشست خبری، با پیشنهاد اینکه کمپین حمایت از مأمور سرشماری به راه بیفتد، اظهار کرد که برای پیشبرد امور سرشماری سال ۱۳۹۵ بهتر است افراد جامعه با ماموران سرشماری حداکثر همکاری را نمایند، زیرا این اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای است. وی اظهار کرد: نتایج سرشماری‌ها تاریخ مصرف ندارد و توان طراحی یک کشور را در طرح‌های ملی نشان می‌دهد که زمینه‌ای برای سواد آماری و فرهنگ آماری در کشور فراهم می‌کند.

او درباره سرشماری سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: ۷۰۰ فعالیت ملی باید شکل بگیردتا سرشماری اجرا شود.همچنین  40 هزار نفر به طور مستقیم در اجرای سرشماری شركت می‌كنند كه 25 هزار نفر آن ها  را ماموران سرشماری تشكیل می دهند. زاهدیان درباره مراحل آموزشی آمارگیری در سرشماری سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: اولین مرحله آموزشی از ۲۴ تا ۲۷ شهریور ماه با ۳۰۰ نفر مدرس برگزار خواهد شد و مرحله دوم از سوم تا هشتم مهرماه برگزار می‌شود. وی افزود: سرشماری اینترنتی از سوم تا ۲۴ مهرماه، سرشماری حضوری از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان و سرشماری تکمیلی خانوار غایب از ۲۶ تا ۲۸ آبان ماه برگزار خواهد شد. در این سرشماری اقلام هویتی مانند تاریخ تولد، جنسیت، میزان تحصیلات، باروری و ... پرسیده می شود و این اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی‌های توسعه و منطقه‌ای قرار خواهند گرفت.

قائم مقام ستاد سرشماری کشور با بیان اینکه باید افراد جامعه قبل از آغاز آمارگیری با ویژگی مأمور آمارگیر آشنا شوند، گفت: مأموران آمارگیر دارای جلیقه هستند و کارت شناسایی دارند.

زاهدیان اظهار کرد: لازم است افراد اطلاعاتی از قبیل کدپستی، نوع مصالح ساختمانی، اسکلت ساختمانی، ویژگی‌های ملکی که در آن سکوت دارند و ... را پیش از سرشماری در اختیار داشته باشند تا در صورت مراجعه مامور آمارگیر بتوانند اطلاعات لازم را به درستی ارائه کنند.

او از رسانه‌ها درخواست کرد تا با به راه انداختن کمپین حمایت از مأمور، از خانوار ایرانی درخواست شود که با مامور سرشماری نهایت همکاری را  انجام دهند.

وی اظهار کرد: اعضای خانوار به كسانی  گفته می شود كه  با همدیگر  در زیر یك سقف زندگی می‌كنند، باهم  غذا می خورند و با هم هم خرج هستند.زاهدیان افزود: اطلاعاتی که افراد به ماموران سرشماری ارائه می‌کنند با اطلاعات بین‌المللی مقایسه می‌شود، بنابراین بهتر است افراد جامعه حداکثر همکاری را با ماموران انجام دهند و در نظر داشته باشند که این اقدامات به برنامه‌ریزان کمک خواهد کرد. حداکثر زمانی که هر فرد به نمایندگی از یک خانوار برای پر كردن اطلاعات سرشماری صرف می‌کند ۱۵ دقیقه است و ضرورت اطلاعات جمعیتی کشور ایجاب می‌کند که افراد نهایت همکاری را در زمینه سرشماری سال جاری داشته باشند.

فریبا سادات بنی هاشمی،‌ دبیرستاد سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 نیز در ادامه این نشست بر اهمیت ارائه كد پستی به ماموران سرشماری  توسط خانوار‌ها تاكید كرد و افزود:‌ خانوار ها در هنگام پر كردن فرم های سرشماری به شیوه اینترنتی،‌ به تعاریف ارائه شده ، دقت كافی داشته باشند.یعنی به تعاریف اشتغال، ‌وضعیت مسكن و موارد دیگر دقت كنند. وی  افزود: ‌خانوار هایی كه از طریق اینترنت فرم خود را تكمیل می كنند،پس از تكمیل فرم، یك كد 12 رقمی به موبایل سرپرست خانوار ارسال می شود. این كد در هنگام مراجعه مراجعه مامور سرشماری باید به او ارائه گردد تا نشان دهنده این باشد كه خانوار فرم اینترنتی را تكمیل كرده است. خانوارهای غایب یعنی خانوار‌هایی كه در هنگام مراجعه مأمور در منزل نباشند، ‌مأمور سرشماری كارت اطلاعیه خانوار غایب  را كه شامل  تاریخ و ساعت مراجعه، نام و نام خانوادگی مأمور سرشماری‌،آدرس و محل سكونت خانوار،كد خانوار غایب و راهنمایی‌هایی در باره ورود به سامانه اینترنتی سرشماری و تكمیل اطلاعات توسط خانوار است، در محلی كه امكان و احتمال دسترسی برای خانوار وجود داشته قرار می‌دهد یا به احتمال زیاد روی در واحد مسكونی با در  مجتنع مسكونی می چسپاند.‌ خانوارهای غایب می‌توانند با شماره تلفن درج شده در كارت مزبور تماس گرفته وچنانچه اطلاعات خود را صورت اینترنتی پر كرده باشند،‌كد دریافتی خود از سامانه سرشماری را  اطلاع  دهند و چنانچه  خانوارهای غایب فرم خود را به صورت اینترنتی تكمیل نكرده باشند، خانوار با شماره‌ای كه روی كارت اطلاعیه خانوارغایب درج شده است باید تماس گرفته و اپراتور  سرشماری اقدام به تكمیل اطلاعات خانوار كرده و آن خانوار سرشماری می‌شود.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.