تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395
بازدید: 738
دسته‌بندی:

سمینار آموزشی تبلیغات سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 برگزار شد

سمینار آموزشی تبلیغات و اطلاع رسانی سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، با حضور مسئولان روابط عمومی و تبلیغات سرشماری 1395 سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها در مركز آمار ایران برگزار شد. این سمینار آموزشی با حضور دكتر عادل آذر، رئیس مركز آمار ایران و رئیس ستاد سرشماری1395، آقای علیرضا زاهدیان، قائم مقام ستاد سرشماری و اعضای گروه و كمیته‌های تبلیغات سرشماری 1395، روز چهارشنبه ششم مرداد ماه برگزار گردید. در این سمینار کلیات طرح تبلیغات سرشماری عمومی نفوس و مسکن جهت توجیه و آموزش مسئولان تبلیغات استان‌ها ارائه شد.

دكتر عادل آذر در افتتاحیه این سمینار آموزشی، با تاكید بر اهمیت تبلیغات سرشماری‌ها گفت: نتایج آسیب‌شناسی سرشماری سال های 1385 و 1390 نشانگر آن است كه یكی از عناصر مهم در ارتقاء كیفیت سرشماری، تبلیغات و اطلاع رسانی است. وی افزود: با توجه به این كه این سرشماری برای اولین بار به شیوه اینترنتی و خود اظهاری خانوار‌ها نیز اجرا می‌شود، آگاهی بخشی به مردم اهمیت خاصی پیدا می‌كند.

دكتر عادل آذر در ادامه سخنان خود،  میزان پوشش سرشماری را مهمترین شاخص كیفیت سرشماری ذكر نمود  و افزود:‌ در ایران پوشش سرشماری همواره مطابق با استاندارد های بین المللی بوده است. وی همكاری و پاسخگویی خانوار‌ها در سرشماری‌ها را همواره مطلوب ذكر كرد و در ادامه گفت: اگر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در مورد سرشماری به طور مناسب صورت گیرد، قطعا مردم با مأموران سرشماری همكاری می‌كنند.

دكتر عادل آذر، تعداد ماموران سرشماری را حدود 24 هزار نفر اعلام كرد وافزود: در این سرشماری حدود 25 میلیون خانوار سرشماری می‌شوند كه در صورتی كه با شیوه سرشماری سال 90 اجرا شود، ‌تعداد مأمورسرشماری بیشتری را می‌طلبد، لذا پیش‌بینی شده كه بخشی از خانوار‌ها به صورت اینترنتی فرم خود را پر كنند.وی همچنین از برگزاری جلسات ویژه با وزارت آموزش و پرورش برای تشویق دانش آموزان و والدین آن‌ها برای پر كردن فرم‌های سرشماری اینترنتی خبر داد. دكتر آذر در ادامه از مسئولان تبلیغات استان‌ها خواست تا تمام توان خودرا برای جلب همكاری  ائمه جمعه، فرمانداران و افراد مورد وثوق مردم كه نقش مهمی در افزایش مشاركت خانوار‌ها در سرشماری دارند، به كار ببندند. وی همچنین بر استفاده از امكانات صدا و سیمای استانی و تبلیغات محلی تاكید نمود.

در ادامه مراسم افتتاحیه، قائم مقام ستاد سرشماری کشور با تاکید بر ضرورت اجرای سرشماری در کشور گفت: تا سال 2010 فقط در دو کشور سومالی و افغانستان، سرشماری اجرا نشده است و حتی در برخی از کشورهای پیشرفته جهان همچون ژاپن و کره جنوبی، سرشماری از هر 5 سال یک بار اجرا می‌شود. آقای زاهدیان در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته سعی بر این است تا اکثریت بیشتری از مردم فرم‌های سرشماری رابه شیوه خود اظهاری پر کنند. وی عدم آگاهی مردم از اجرای سرشماری و همچنین مدارک لازم برای ارائه به مأمور سرشماری همچون کارت ملی و شناسنامه را یکی از علل طولانی تر شدن زمان پر کردن فرم های سرشماری و در نهایت ضرورت افزایش زمان اجرای سرشماری و هزینه‌های آن ذکر نمود. معاون طرح های آماری و آمار‌های ثبتی مرکز آمار ایران، در ادامه بر نقش مهم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در کاهش این مشکلات تاکید نمود و افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به زنان خانه دار و به‌ویژه در برنامه‌های تلویزیونی خاص آن‌ها، با توجه به این که این قشر از افراد جامعه صبح ها در منزل  بوده وعموماً پاسخگوی مأموران سرشماری هستند، از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار می‌باشد.وی همچنین بر اهمیت پوشش خبری سرشماری به ویژه از طریق خبرگزاری‌ها به عنوان منبع اصلی جریان‌های خبری کشور تاکید نمود.

آقای زاهدیان در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: سرشماری به شیوه کاملاً مدرن در کشور اجرا می‌شود و طراحی آن به طور کامل به دست کارشناسان توانمند ایرانی انجام شده است و اجرای موفقیت‌آمیز آن، تجربه علمی بسیار خوبی را برای کشور رقم خواهد زد. وی همچنین حمایت نهاد‌ها و دستگاههای اجرایی کشور از مأموران سرشماری را، از عوامل مهم در دلگرمی آن‌ها و اجرای بهتر سرشماری بیان کرد.

سرپرست دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل مرکز آمار ایران نیز، در افتتاحیه این سمینار آموزشی، با بیان این که سرشماری پروژه‌ای است که هدف آن، جمع‌آوری داده لازم برای برای نظام برنامه‌ریزی کشور می‌باشد، افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان و هزینه‌های سرشماری و همچنین سازمان دهی و مدیریت مناسب را از عوامل کلیدی موفقیت این پروژه ذکر کرد .

وی، همکاری مردم با مأموران سرشماری را لازمه‌ی موفقیت سرشماری ذکر کرد و در ادامه بر نقش مهم متصدیان تبلیغات استان‌ها در آگاه سازی، ترغیب و اقناع  مردم برای همكاری با مأموران سرشماری تاکید نمود و افزود: نقش متصدیان تبلیغات در واقع جلب همکاری و اعتماد مردم به مأموران سرشماری و تسهیل کار آن‌ها است.

دکتر گلستان در ادامه با اشاره به این که سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، پیچیده و ترکیبی از روش اینترنتی و خود اظهاری،مراجعه مأمور به منازل و همچنین شیوه تلفنی برای خانوار های غایب است،رسالت متصدیان تبلیغات استان‌ها را سنگین ذکر کرد و افزود: تبلیغات باید شامل دو بخش باشد که یک بخش آن مربوط به توجیه خانوارها نسبت به اهمیت سرشماری است و بخش دوم آن، اطلاع رسانی جزئییات سرشماری براساس دستور العمل‌های مرکزآمار ایران است.

وی دارا بودن ویژگی‌هایی چون روابط عمومی قوی و رعایت دستور العمل‌ها را از جمله شرایط لازم برای متصدیان تبلیغات ذکر کرد و بر ضرورت انتخاب مناسب متصدیان تبلیغات شهرستان‌ها توسط مسئولان تبلیغات استان‌ها تاکید کرد.

رئیس گروه تبلیغات سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، نرخ مشارکت اینترنتی وفعالیت‌های ابتکاری تبلیغی را ازجمله مهمترین معیار‌های ارزیابی استان‌ها ذکر کرد.

گفتنی است در پایان این سمینار آموزشی، جلسه پرسش و پاسخ باحضور اعضای گروه تبلیغات سرشماری و مسئولان تبلیغات استان‌ها برگزار شد.

لازم به ذكر است سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، از 3 تا 24 مهر ماه به شیوه اینترنتی و از 25 مهر تا 25 آبان ماه به شیوه مراجعه حضوری مأمور سرشماری به منازل و تکمیل فرم سرشماری با استفاده از تبلت در کل کشور اجرا خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.