تاریخ انتشار: 05 مرداد 1395
بازدید: 880
دسته‌بندی:

ارائه نكات فنی واجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 در نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها

  در راستای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 و به منظور بررسی امور فنی و اجرایی این رویداد ملی، نشست مشترك رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها معاونان ‌آمار و اطلاعات سازمان مدیریت  استان‌ها، معاونان و مدیران مركز آمار ایران ‌روز چهارشنبه سی‌ام تیرماه در مركز آمار ایران  برگزار شد. این جلسه با حضور آقایان، علیرضا زاهدیان، قائم مقام ستاد سرشماری 1395 كشور، معاونان  و جمعی از مدیران این مركز و اعضای شورای تلفیق سرشماری 1395 برگزار گردید.

آقای زاهدیان، در ابتدای این نشست ضمن مروری بر نتایج آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394گفت:‌ یكی از نتایج آزمایش سرشماری این بود كه مردم تمایل بیشتری برای پركردن فرم‌های اینترنتی نسبت به روش تلفنی داشتند. وی افزود: در سرشماری 95 تلاش بر این است تا هر چه بیشتر سهم خود اظهاری خانوارها با هدف كاهش هزینه ها و زمان كار ماموران سرشماری، افزایش یابد. وی تصریح كرد: در تمام كشور‌های پیشرفته جهان سرشماری اجرا می شود وبر اساس پیش‌بینی نهادهای بین المللی، هیچ كشوری  حداقل تا سال 2020 نمیتواند  عدم وابستگی به سرشماری برای جمع آوری اطلاعات جمعیتی خود را ادعا نماید. 

قائم مقام ستاد سرشماری كشور در ادامه با بیان این نكته كه جوانان به عنوان ماموران آمارگیر ، بیشترین قشر‌ی هستند كه در این سرشماری مشغول به كار می‌باشند، بر ضرورت حمایت مادی و معنوی از آن ها تاكید نمود و افزود: ارگان‌های مختلف به طرق مختلف می توانند از ماموران آمارگیر حمایت كنندكه این حمایت می‌تواند به عنوان مثال در قالب كاهش طول مدت سربازی یا در نظر گرفتن سرشماری به عنوان پروژه دوره تحصیلات دانشگاهی برای دانشجویانی باشدكه به عنوان  مامور سرشماری خدمت می كنند.

آقای زاهدیان در ادامه آگاهی خانوارها از  زمان و نحوه اجرای سرشماری را برای  جلب همكاری آن ها با مأموران و افزایش سرعت كار ماموران  سرشماری ضروری ذكر كرد و از رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  استان‌ها خواست تا برای تبلیغات و اطلاع رسانی سرشماری تمام توان خود را به كار ببندند.وی تصریح كرد: سرشماری عمومی نفوس و  مسكن1395، با توجه به ویژگی‌های آن كه تركیبی از مراجعه حضوری مأمور، خود اظهاری خانوارها به شیوه  اینترنتی  و تلفنی برای خانوار های غایب است، پیچیده ترین سرشماری كشور به شمار رفته و همكاری تمامی استان‌ها را می طلبد.

در ادامه این نشست خانم بنی هاشمی، دبیر ستاد سرشماری 1395، مسائل فنی، نمودار سازمانی و نحوه اجرای سرشماری 95را برای حاضرین تشریح كرد. وی به تنظیم آیین نامه وظایف دستگاه های اجرایی در دو بخش وظایف عمومی و اختصاصی دستگاه ها ، تشكیل جلسه ستاد سرشماری با حضورمشاورین و نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی كشور(وزارت كشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ستاد كل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی سازمان صدا و سیما، سازمان هدفمندی، شركت پست، شركت مخابرات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، شهرداری، مشاوران هیات موضوع ماده 14، سازمان ثبت احوال كشور)، تشكیل جلسه اختصاصی با وزارت آموزش و پرورش، سازمان نهضت سواد آموزی، شهرداری، ستاد كل نیروهای مسلح و ...مكاتبه و رایزنی  با وزارت علوم و سازمان فنی حرفه ای در خصوص اخذ مجوز برای پروژه كارشناسی و امكان سنجی دریافت گواهی مهارت  فنی حرفه ای برای ماموران سرشماری را از جمله اقدامات كلان در سرشماری 95 ذكر كرد. وی نیروی انسانی در سرشماری  95 را حدود 32000 نفر شامل  رده اجرایی و ستادی در استان ها ذكر كرد و افزود:‌ از این تعداد، حدود 24000 نفر مامور آمارگیر(شهری، روستایی، موسسه ای، غیر ساكن و ذخیره) می‌باشند. خانم بنی هاشمی  فرم سرشماری را شامل 70  قلم از جمله تعداد زن و مرد خانوار، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت،‌تعداد کل فرزندان زنده به دنیا آورده،نحوه تصرف واحد مسکونی و ... ذكر كرد. دبیر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، در ادامه افزود: به منظور رصد سرشماری در طول اجرا، ابزار اتاق کنترل طراحی و پیاده سازی می شود.این ابزار شامل گزارش‌های روزانه و دوره ای می باشد وامکان دسترسی به گزارشات ازسطح کارشناس مسئول فنی اجرایی تا سطح رئیس ستاد سرشماری فراهم است. وی در پایان از مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها  و معاونان آمار خواست تا جلسه شورای هماهنگی استان  را به موقع تشكیل داده و مصوبات را بموقع پیگیری نمایند. وی همچنین درخواست  كرد تا  استان‌ها فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی به ویژه برای سرشماری اینترنتی را  انجام دهند. نظارت درون سازمانی بر اجرای سرشماری،تامین خودرو مورد نیاز، تامین نیروهای انسانی ماهر و توانمند با دانش IT‌ برای كار با تبلت، سازماندهی سرشماری خانوارهای غایب،رصد اتاق كنترل در تمامی سطوح ممكن و مستندسازی از دیگر در خواست‌های دبیر ستاد سرشماری از استان‌ها بود.

 در ادامه این نشست گزارش پیشرفت بهنگام سازی نقشه  توسط آقای نصوحی مدیر كل دفتر نقشه  و اطلاعات مكانی ارائه شد. همچنین دكتر شباك رئیس كمیته نظارت ملاك های ارزیابی استان ها را بیان كرد و در نهایت آقای قدرت، رئیس كمیته سازمان دهی  نمودار سازمانی و برنامه زمانبندی استانی را  برای حاضرین در نشست ارائه نمود.

در بخش دوم این نشست ، رئیس مركز آمار ایران، از همكاری و مشاركت مطلوب مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها در فعالیت‌های سرشماری 1395، تقدیر كرده و این امر را نشانه جایگاه بالای آمار در سازمان مدیریت استان‌ ها ذكر نمود. دكتر عادل آذر در ادامه تشكیلات فعلی سازمان را كه حاصل تلاش‌ها و  همكاری  سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ویژه ریاست محترم سازمان  سازمان مدیریت  و برنامه‌‌ریزی كشور است، بسیار مطلوب بیان كرد.

وی در ادامه سخنان خود، ضمن تشریح  فعالیت های انجام شده برای طراحی سرشماری و هماهنگی های   انجام شده با دستگاه‌های اجرایی كشور و با اشاره به اهمیت سرشماری اینترنتی و نقش آن در كاهش هزینه‌های سرشماری، بر ضرورت تبلیغات  و پوشش خبری این بخش از سرشماری در رسانه‌ها، تاكید كرد.وی افزود: هر چه خانوارها آگاهی بیشتری از سرشماری اینترنتی داشته باشند، نیاز به مراجعه مأمور سرشماری به خانوارها برای تكمیل فرم‌های سرشماری كاهش می یابد.

دكتر عادل آذر با اشاره به اهمیت وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادی كه از طریق دانش آموزان ارتباط گسترده ای با خانوارها دارد، بر نقش مهم این وزارتخانه در تبلیغات سرشماری به ویژه سرشماری اینترنتی، برای جلب مشاركت و همكاری هر چه بیشتر خانوار‌ها تاكید نمود.

گفتنی است هشتمین دوره  سرشماری عمومی نفوس و مسكن  در مهر و  آبان1395، به شیوه نوین الكترونیكی  و بدون كاغذ اجرا می شود. این سرشماری  به دو روش اینترنتی  از تاریخ 3/7/95 الی 24/7/95  و گرد آوری  اطلاعات  با استفاده از تبلت  از طریق مراجعه حضوری از 25/7/95 الی 25/8/95 در سراسر  كشور به اجرا در می‌آید.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.