تاریخ انتشار: 30 تیر 1395
بازدید: 610
دسته‌بندی:

برگزاری اولین جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسكن1395 با حضور نمایندگان دستگا‌ه‌های اجرائی كشور

اولین جلسه ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395  با حضور آقای زاهدیان، قائم مقام ستاد سرشماری كشور، نمایندگان اعضای ستاد از دستگاه‌های اجرایی و همچنین سازمان  صدا وسیما و برخی از معاونان و مدیران مركزآمار ایران و جمعی از اعضای دبیرخانه ستاد، روز یكشنبه 27 تیر ماه در مركز آمار ایران برگزار شد. آقای زاهدیان در ابتدای این  جلسه،گزارشی از نحوه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395  و نكات فنی آن به حاضرین ارائه نمود . وی با تاكید براین نكته كه سرشماری در اكثر كشور های پیشرفته جهان اجرا می‌شود، گفت: یكی از دلایل اجرای سرشماری در كشور این است  كه علیرغم  گسترش پایگاه‌های اطلاعاتی آمارهای ثبتی، عدم تطابق تعاریف حقوقی و‌ آماری این داده ها و عدم یكپارچگی این پایگاه‌ها در سطح كشور و نیاز به اطلاعاتی كه  در حال حاضر  در پایگاه‌های  ثبتی یافته نمی‌شود،  اجرای سرشماری را اجتناب ناپذیر  می نماید.

آقای زاهدیان در ادامه افزود: روش سرشماری نفوس و مسکن در ایران تا سال 90،  سنتی  و با استفاده از پرسشنامه كاغذی، با مراجعه مأمور سرشماری به خانوارها و مصاحبه حضوری بوده است  اما در سرشماری سال1395، تركیبی از روش اینترنتی یعنی استفاده از سامانه اینترنتی و تكمیل پرسشنامه الكترونیكی توسط خانوارها، روش ‌مراجعه مأمور سرشماری به خانوارها، انجام مصاحبه حضوری با استفاده از تبلت( با رویكرد حذف کاغذ) و همچنین روش مصاحبه تلفنی برای خانوارهای غایب در زمان مراجعه مامور می باشد.

قائم مقام ستاد سرشماری كشور،‌ در ادامه كاهش هزینه‌ها در بلند مدت،حذف كاغذ و كاهش خطا و عدم نیاز به فضای نگهداری مدارك سرشماری، حذف فرآیندهای ورود و پردازش اطلاعات و هزینه های آن، امكان كنترل تكمیل اطلاعات در حین اجرا، امكان دسترسی  به آمار خانوارهای غایب وسرعت استخراج و اطلاع‌رسانی نتایج تفصیلی سرشماری را از مزایای روش تركیبی در سرشماری 95 ذكر كرد. وی همچنین تصریح  نمود: افزایش روز افزون استفاده از اینترنت در زندگی روزمره از یك سو و  بررسی روش‌های جمع‌آوری داده در سرشماری‌های جمعیت در کشورهای مختلف نشان می‌دهد كه سرشماری اینترنتی برای كشورهای پرجمعیت و وسیع عمدتاً مقرون به صرفه است.وی كشورهای پیشرو در این روش را  آمریكا، سنگاپور، سوئیس، اسپانیا ، كانادا، استرالیا ، نیوزلند و كره جنوبی ذكر كرد.

آقای زاهدیان در ادامه، ضریب نفوذ اینترنت در كشورا به طور متوسط 40 در صد ذكر كرد  و افزود: با توجه به این ضریب نفوذ، در كشور این آمادگی وجود دارد تا  بخشی از  اطلاعات سرشماری به شیوه اینترنتی  جمع‌آوری گردد.

قائم مقام ستاد سرشماری95،‌ در ادامه با اشاره به چارت سازمانی سرشماری، تعداد كل رده های  اجرایی و ستادی سرشماری را 35 هزار نفر ذكر كرد كه از این تعداد حدود 24 هزار  نفر مامور آمارگیر(شهری، روستایی، موسسه‌ای، غیر ساكن و ذخیره) می باشند. وی همچنین زمان اجرای سرشماری اینترنتی را از 3 تا 24 مهر ماه و زمان اجرای سرشماری حضوری از 25 مهر تا 25  آبان ذكر نمود.

آقای زاهدیان در ادامه انتظارات ستاد سرشماری 95 را از دستگاه‌های اجرایی كشور تشریح كرد. وی گفت: انتظار می‌رود تمامی دستگاه های اجرائی به منظور استفاده جامع از اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن ،  بانک‌های اطلاعات ثبتی خود از جمله بانکهای اطلاعات ثبتی بیمه، بانک اطلاعات مناطق روستائی و شهرهای کوچک، بانک اطلاعات ثبتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی، بانك اطلاعات ثبت احوال  بانک اطلاعات مهاجران بینالملل و بانک اطلاعات اتباع بیگانه را تا 15 شهریور 1395 در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند. وی  همچنین  از تمامی دستگاههای اجرائی خواست تا با هماهنگی  ستاد سرشماری، نسبت به اطلاع رسانی به جامعه، فعالیت‌های تبلیغاتی لازم درباره سرشماری را در سربرگ مکاتبات اداری، سایت دستگاه اجرائی‌، تابلو های دیجیتال، نشریات دستگاههای اجرایی انجام دهند. آقای زاهدیان تاكید كرد، تمامی دستگاه‌های اجرائی، تمهیدات لازم برای الزام سرشماری اینترنتی کارکنان خود را فراهم آورند وگزارش پیشرفت کار را به صورت هفتگی  تا 25 مهر ماه به ستاد سرشماری  استان ارائه کنند. وی  در ادامه از دستگاه‌های  اجرایی خواست  تا با هماهنگی ستاد سرشماری،  با  ارایه کارت شناسائی مأمور آمارگیر  و سایر رده های اجرایی ،  تمهیدات لازم را برای ارائه تسهیلات  حمایتی به آن ها  فراهم آورند.

آقای زاهدیان ادامه داد:تمامی دستگاه های اجرایی متولی خانوارهای موسسه ای (خوابگاه و پانسیون، مددکاری اجتماعی و بیمارستانی و دفاعی، انتظامی و امنیت عمومی لازم است، فهرست بروز شده این خانوارها  و جمعیت آن را حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از ابلاغ آئین نامه وظایف دستگاه ها، در اختیار ستاد سرشماری استان  قرار دهند.وی تصریح كرد: در زمان سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اجرای  هر نوع طرح آمارگیری توسط سایر  دستگاههای  اجرایی باید متوقف شود.در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه های اجرایی به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 پرداختند.

گفتنی است، هشتمین دوره  سرشماری عمومی نفوس و مسكن  در مهر و  آبان1395، به شیوه نوین الكترونیكی  و بدون كاغذ اجرا می شود. این سرشماری  به دو روش اینترنتی  از تاریخ 3/7/95 الی 24/7/95  و گرد آوری  اطلاعات  با استفاده از تبلت  از طریق مراجعه حضوری از 25/7/95 الی 25/8/95 در سراسر  كشور به اجرا در می‌آید.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.