تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395
بازدید: 1785
دسته‌بندی:
 سمینار آموزشی حساب‌های ملی و منطقه‌ای در مركز آمار ایران برگزار شد

سمینار آموزشی حساب‌های ملی و منطقه‌ای در مركز آمار ایران برگزار شد

سمینار حساب‌های منطقه‌ای با هدف هم اندیشی، هماهنگی  و بحث و تبادل نظر  در خصوص آخرین دستورالعمل‌ها و نكات فنی  محاسبات با حضور روسای گروه حساب منطقه ای  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها روزچهارشنبه 22 اردیبهشت ماه، با حضور دكتر بانویی، مدرس دانشگاه و مشاور مركزآمار ایران برگزار شد. حساب‌های منطقه‌ای یكی از مهمترین بخش محاسبات آماری است كه فقط توسط مركز آمار ایران و  با همكاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها تهیه می‌شود.

مدیر كل دفتر حساب‌های اقتصادی مركز آمار ایران در افتتاحیه این سمینار آموزشی،‌ تصویب مرجعیت دائمی مركز آمار ایران را یكی از دستاوردهای مهم این مركز در سال 1394 ذكر كرد و بر نقش  مهم حساب‌های ملی و فصلی و انتشار به موقع نتایج آن ها از جمله انتشار نرخ رشد اقتصادی هر ماه تا سوم ماه بعد،‌ در این موفقیت تاكید نمود. آقای حسین زاده در ادامه افزود: تهیه حساب  ملی روستا از جمله طرح‌هایی است  كه در دستور كار دفتر حساب های اقتصادی قرار دارد و سند  توسعه روستایی نیز  براساس این طرح تهیه می‌شود. وی همچنین تهیه حساب ملی سلامت ، حساب ICT  و محاسبه شاخص مقدار كه تغییر مقدار كالا و خدمات را در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد را از جمله برنامه‌های این دفتر ذكر نمود.  .

مدیر كل دفتر حساب های اقتصادی مركز آمار ایران ضمن تشریح فعالیت‌های این دفتر گفت: تهیه حساب  منطقه‌ای مورد توجه این دفتر است كه با تهیه آن، نرخ رشد اقتصادی و جدول داده ستانده استان‌ها نیز استخراج می شود.

آقای حسین زاده در بخش دیگری از سخنان خود، به  طبقه بندی  SNA، به عنوان طبقه بندی مورد استفاده در تهیه  حساب های ملی اشاره كرد و آخرین ورژن آن را كه هم اكنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، SNA2008 ذكر نمود. وی افزود: برای تهیه حساب‌های ملی از تتایج قریب به 100 طرح‌ آماری و همچنین آمارهای ثبتی  وآمار و اطلاعات دستگاه های دولتی و بخش خصوصی استفاده می شود.

وی در ادامه با ذكر این نكته كه حساب‌های فصلی حداكثر تا 3 ماه پس از پایان هر فصل منتشر می‌گردد، گفت: حساب‌های فصلی هر چند نسبت به حساب های ملی از جامعیت كمتری برخوردار هستند اما با توجه به این كه سری زمانی گسترده تری دارند، مزیت دارند.

آقای حسین زاده با ذكر این نكته كه جدول داده ستانده سال 90 ، بزرگترین جدول داده ستانده ای است كه تا كنون در كشور تهیه شده است افزود: تغییر سال پایه و همچنین نتایج سرشماری 90 در این جدول لحاظ شده است و برای استفاده در برنامه‌ریزی‌های كشور در اختیار ستاد برنامه ششم قرار گرفته است.

وی همچنین تهیه  حساب‌های ملی و منطقه ای سال 1393، حساب های فصلی 1394، تهیه حساب اقماری  سال 1393 را از جمله طرح‌هایی ذكر كرد كه در سال 95 دردستور كار دفتر حساب‌های اقتصادی  قرار دارد.

گفتنی است در پایان این سمینار، از كارشناسان منتخب استان‌ها در حوزه حساب های ملی توسط دكتر علیپور ، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز و داریوش محمدی،  معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌های مركز تقدیر به عمل آمد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.