تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395
بازدید: 708
دسته‌بندی:
با هدف بررسی چالش‌ها و نكات فنی و اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سال  جدید برگزار شد

با هدف بررسی چالش‌ها و نكات فنی و اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در سال جدید برگزار شد

اولین گردهمایی معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان‌ها در سال 1395 با محوریت  بررسی نكات فنی و اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، برگزار شد. این گردهمایی با حضور هئیت رئیسه و مدیران مركز آمار ایران ،روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه در مركز آمار ایران برگزار گردید.

رئیس مركز آمار ایران، در آغاز این گردهمایی،‌ به تعامل سازنده مركز آمار ایران و معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها پس از احیای این سازمان اشاره كرد و افزود:‌ اقتضاها ونیاز‌های جدید در نظام آماری بوجود آمده است كه باید آن ها را با تلاش معاونان آمار استان‌ها رفع نمود. دكتر عادل آذر در ادامه ضمن تقدیر از تلاشهای دكتر نوبخت و هیئت محترم دولت در تصویب مرجعت دائمی مركز آمار ایران تصریح كرد: همه استان ها باید در حفظ این مرجعیت تلاش كرده و خود را متولی این امر بدانند و در پاسخگویی به الزامات این مسئولیت و ارتقاء جایگاه نظام آماری كشور كوشا باشند.

دكتر عادل آذر در ادامه سخنان خود، با اشاره به اهمیت اجرای سرشماری در كشور گفت:‌سرشماری برای نظام آماری همانند انتخابات برای نظام  جمهوری است. یعنی همانگونه كه نظام جمهوری بدون انتخابات متصور نیست ، نظام آماری نیز بدون سرشماری قابل تصور نمی باشد.وی در ادامه افزود: این موضوع نافی ضرورت سامان دهی آمار های ثبتی نیست و نظام آمارهای ثبتی جزو ادبیات نظام آماری باید باشد. وی تصریح كرد: هدف ما شكل‌گیری  كامل نظام آمارهای ثبتی در بلند مدت است و مسلما در آینده سرشماری در گستردگی و شكل كنونی اجرا نخواهد شد.

 اجرای سرشماری اینترنتی  از 3  تا 24 مهر ماه و زمان اجرای سرشماری حضوری  از 25 مهر تا 25 آبان ماه

در ادامه این جلسه معاون طرح‌های آماری و‌آمارهای ثبتی، نتایج آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1394 را تشریح نمود. آقای علیرضا زاهدیان اجرای آزمایش سرشماری را در مجموع خوب ذكر كرد و افزود:‌ آزمایش سرشماری در سال 94 با همكاری خوب استانها و با موفقیت انجام شد و بسیاری از روش های نوین سرشماری 95 تست شد و طراحان  در صدد بهبود فرایند ها با استفاده از نتایج آزمایش و مشورت با كارشناسان استان می باشند.وی در ادامه به در صد خانوارهای غایب بر حسب ساعت مراجعه در شبانه روز و فراوانی وضعیت تكمیل به تفكیك ساعت اشاره كرد. آقای زاهدیان اوج  ساعت كار و پر كردن فرم توسط مامور را از ساعت 9 صبح به بعد و روز های یكشنبه  را دارای كمترین خانوار غایب ذكر نمود. قائم مقام ستاد سرشماری كشور، زمان اجرای سرشماری اینترنتی را از 3 تا 24 مهر ماه و زمان اجرای سرشماری حضوری را 25 مهر تا 25 آبان ماه ذكر نمود. وی با اشاره به فرایند اجرای سرشماری گفت: در 3 روز آخر سرشماری كه با هدف دسترسی به خانوارهای غایب در نظر گرفته شده است، مراجعه مامور  و اینترنت وجود دارد و از طرفی مامور تلفنی در شهرستان برای  پاسخگویی در نظر گرفته می شود.

سهم خانوارهای تکمیل شده از طریق اینترنت در آزمایش 94 ، 3/6 درصد می‌باشد

آقای زاهدیان در ادامه با اشاره به ضریب نفوذ اینترنت استان‌های مختلف كشور، نتایج سرشماری اینترنتی درآزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 94 را تشریح كرد. بر اساس این نتایج به طور کلی تعداد 3391 خانوار اینترنتی تا مراحل آخر، پرسشنامه اینترنتی را تکمیل و موفق به دریافت کدآماری شده‌اند و جمعیت متصل به خانوارهای اینترنتی که تا مرحله دریافت کدآماری پیش رفته‌اند 11702 نفر می‌باشد. همچنین کل خانوارهایی که در آزمایش 94 شمارش شده‌اند 93211 خانوار می‌باشد که سهم خانوارهای تکمیل شده از طریق اینترنت 3/6درصد  بوده است.

برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای مراجعه 40 درصد خانوارهای كل كشور به سایت اینترنتی

معاون طرح‌های آماری وآمار های ثبتی مركز آمار ایران در ادامه، چشم اندازهای سرشماری نفوس و مسكن 95 در سرشماری اینترنتی را تشریح كرد. وی به  برنامه‌ریزی و هدف گذاری برای مراجعه 40 درصد خانوارهای كل كشور به سایت سرشماری و تكمیل فرم خانوار به روش اینترنتی(10 میلیون خانوار)،ایجاد زیرساخت های لازم، تهیه برنامه‌جامع تبلیغاتی جهت آگاهی‌بخشی برای افزایش نرخ پاسخ به عنوان چشم انداز‌های سرشماری 1395 اشاره كرد. وی همچنین، به در نظر گرفتن هدایای تشویقی برای خانوارها، مشاركت حداكثری دانش آموزان، مشاركت حداكثری كاركنان دولت،مشاركت موثر واحدهای خرد ارائه خدمات دولتی از جمله خانه‌های بهداشت، و دفاتر ICT روستایی و مشاركت موثر دستگاههای اجرایی ذی‌نفع، از جمله وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات  به عنوان این چشم انداز ها اشاره نمود.

توصیه های قائم مقام ستاد سرشماری  كشور برای اجرای بهتر سرشماری 1395

قائم مقام ستاد سرشماری كشور در ادامه ضمن  اشاره به نمودار سازمانی سرشماری عمومی نفوس ومسكن 1395،  به معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها توصیه كرد تا از طریق توجه به بهنگام سازی نقشه‌ها و دقت در حوزه بندی،  پلاك كوبی كد پستی، توجه و تمرکز در جذب نیروی انسانی با مهارت و كار با تبلت،به اجرای هر چه بهتر سرشماری 1395 كمك نمایند. وی همچنین تلاش برای مقدمات اجرای سرشماری و رایزنی با دستگاه های اجرایی وتنظیم تفاهم نامه، فراهم کردن خودروهای مورد نیاز، استفاده از اتاق كنترل در سرشماری،انجام تبلیغات موثر با هدف سرشماری اینترنتی، تبادل تجربیات در مورد راهكارهای ابتكاری تبلیغات،آموزش عمومی،توجه به مقدمات اجرایی سرشماری و رایزنی لازم با  دستگاه های اجرایی استان (محل ستاد، خودرو، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سیستمی)،خرید تبلت،تمركز بیشتر بر دستورالعملهای سرشماری، هماهنگی با مقامات نظامی و انتظامی و بهنگام سازی فهرست خانوارهای دستجمعی را از جمله  موارد مهم برا ی اجرای با كیفیت سرشماری ذكر نمود.

پیش بینی پایان حوزه بندی سرشماری  تا پانزدهم مرداد ماه

در ادامه این گردهمایی مدیر كل دفتر نقشه و اطلاعات مكانی مركز آمار ایران، مهمترین نكات مرتبط با بهنگام‌سازی نقشه های سرشماری را ارائه نمود.آقای نصوحی ضمن تاكید بر این نكته كه بهنگام سازی  فایل‌های شهری تا پایان  اردیبهشت ماه باید به اتمام برسد بر  به روز رسانی نقشه 50 در صد از مساحت كشور  اشاره كرد و افزود:‌ از یكم تیر ماه حوزه بندی كل كشور آغاز و تا 15 مرداد ماه باید به اتمام برسد .وی  اظهار داشت : انتظار می‌رود هر مأمور شهری به طور متوسط در هر 5 روز با یك تغییر نقشه مواجه شود. آقای نصوحی، جدا شدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی از استانداری‌ها، تاخیر زمانی درتامین اعتبار و عقد قرارداد بهنگام رسانی،عدم تامین اعتبار جهت بهنگام رسانی وكمبود و جابجایی نیروی انسانی را از جمله مهمترین موانع بهنگام رسانی نقشه ها ذكر نمود. وی گفت: انتظار می‌رود تعیین وضعیت نسبی شماره بلوكهای پستی و آماری تا قبل از اجرای سرشماری در استان ها انجام شده  ودر این مرحله وضعیت نسبی شماره بلوكهای پستی و آماری تعیین و مغایرتهای موجود در نقشه ها شناسایی شده و شماره بلوكهای متناظر پست به نقشه ها لینك می گردد كه پیش بینی تا حدود 50 درصد می‌باشد.

برگزاری جلسه  پرسش و پاسخ با حضور معاونان آمار  و هیئت رئیسه مركز آمار ایران

دراین گرد همایی آقای داریوش محمدی، معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان های مركز به تشریح نكات اعتباری و سازمان دهی و اجرای سرشماری پرداخت.  همچنین جلسه پرسش و پاسخ در مورد نكات فنی و اجرایی با حضور هیئت رئیسه و معاونان آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ها برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.