تاریخ انتشار: 02 اسفند 1394
بازدید: 1494
دسته‌بندی:
چهارمین همایش  كاربرد الگوی  داده- ستانده  در برنامه ریزی های  اقتصادی و اجتماعی  برگزار شد

چهارمین همایش كاربرد الگوی داده- ستانده در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی برگزار شد

رئیس مركز آمار ایران در چهارمین همایش كاربرد الگوی  داده- ستانده  در برنامه ریزی‌های  اقتصادی و اجتماعی كه  در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به این كه مركز آمار ایران مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی كشور است، كیفیت داده، سرعت تولید و ارائه اطلاعات را  مهمترین اصول  این مركز ذكر كرد. دكتر عادل آذر در ادامه سخنان خود در این همایش با بیان این كه مركز آمار ایران آمار حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علم و فناوری، فضا و محیط زیست و گردشگری را  تولید می كند، تصریح كرد: این مركز بنا به حساسیتی كه بر ضرورت حفظ استقلال  آن دارد، باید بر اساس اصول آمارهای رسمی  به صورت بی طرفانه به ارائه آمار بپردازد. وی در ادامه با اشاره به اهمیت و كاربرد جدول داده – ستانده گفت: ‌برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است ودر سال1395 نیز اجرایی می شود و برای تحقق رشد اقتصادی 8 در صدی كه در این برنامه پیش بینی شده است، سهم هر بخش اقتصادی در اقتصاد كل كشور باید مشخص گردد و جدول داده – ستانده نیز از این نظر حائز اهمیت است كه سهم بخش‌های اقتصادی مختلف را مشخص می‌كند.دكتر عادل آذر در ادامه، به افزایش سرعت انتشار داده های مركز آمار ایران در چند سال اخیر اشاره كرد و افزود: اولین خروجی جداول داده- ستانده كه در سال 91 با سال پایه 90 اجرا شد،  تنها با یك سال فاصله، در سال 92 به كاربران ارائه گردید. همچنین  نرخ تورم ماهانه، به فاصله حداكثر 3 روز از پایان ماه و نرخ بیكاری فصلی نیز به فاصله 30 تا 45 روز پس از پایان هر فصل، در وبگاه مركز آمار ایران قرار می گیرد. وی افزود:‌ این سرعت و دقت همه حاصل فعالیت‌های شبانه روزی كارشناسان مركز آمار ایران و دانش و تجربه‌ای است كه در طول 50 سال سابقه مركز آمار در آن انباشته شده است. وی تاكید كرد كه هیچ عددی در مركز آمار تولید نمی‌شود مگر این كه صحت و دقت آن در  این مركز تضمین شده باشد.
گفتنی است همایش كاربرد الگوی داده- ستانده در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی توسط دانشگاه علامه طباطبایی و با همكاری مركز آمار ایران،‌ پژوهشكده آمار، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه‌های الزهرا و مازندران در روز‌های  26  و 27 بهمن ماه برگزار گردید. این همایش با هشت محور اصلی با عناوین مبانی نظری جداول عرضه، مصرف و روشهای محاسبه جداول متقارن، ارزیابی روشهای تهیه و تدوین جدول داده – ستانده در ایران، ارزیابی روشهای بهنگام سازی جداول داده-ستانده، جداول داده – ستانده فیزیکی و پولی، تحولات محتوای عوامل در نظریه های تجارت بین الملل، جنبه های نظری و توسعه الگوی داده- ستانده در تحلیل های کوتاه مدت و بلند مدت (IO) و بررسی روشهای محاسبه جدول منطقه‌ای و کاربردهای آن برگزار شد.

 این همایش همچنین شامل 16 نشست تخصصی  با حضور اساتید  بنام اقتصاد كشور بود وكه ریاست  پنل اول  آن را آقای دكتر علیپور، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمارایران عهده دار بود.شایان ذكر است در همایش مذكور ، مقالات تخصصی متعددی توسط كارشناسان مركز آمار ایران ارائه شد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.