تاریخ انتشار: 07 بهمن 1394
بازدید: 1400
دسته‌بندی:
اجرای چهارمین دوره‌ی طرح آمارگیری ازاستفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات

اجرای چهارمین دوره‌ی طرح آمارگیری ازاستفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات

 طرح آمارگیری"استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات" از پانزدهم بهمن ماه به مدت یك ماه در سراسر كشور اجرا خواهد شد. مدیر كل دفتر صنعت، ‌معدن و زیر بنایی مركز آمار ایران در مراسم افتتاحیه سمینار آموزشی این طرح آمارگیری كه با حضور دكتر كریم زادگان، رئیس مركز برنامه‌ریزی و نظارت فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد،‌ با اشاره به این كه‌ در سال جاری چهارمین دوره از این طرح آمارگیری اجرا می‌شود، گفت:‌ طرح آمارگیری استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های 1387، 1389و1392 با همكاری مركز آمار ایران و سازمان فناوری اطلاعات اجرا شده است. آقای رضایی در ادامه در رابطه با اهمیت اجرای این طرح گفت:‌ نفوذ اینترنت روز به روز درزندگی ما بیشتر می‌شود و بر اساس آمارها، ‌ضریب نفوذ اینترنت در سال 1389، 15/9درصد بوده است .یعنی از هر 100 نفر افراد 6 سال به بالا،‌16 نفر در این سال از اینترنت استفاده كرده اند كه البته ملاك این آمارگیری، حداقل یك بار استفاده از اینترنت در سال بوده است. وی افزود: این میزان در سال 1392، به 30 درصد افزایش پیدا كرده است و در سال 1393 نیز بر اساس برآوردها، 39/35 درصد بوده است. وی همچنین تعداد كاربران اینترنت در سال 1389 را 10992097 نفر و در سال 1392، 21134319  نفر و بر اساس برآورد‌ها، در سال 1393، 28033212 نفر ذكر نمود.  به عبارت دیگر، 7 میلیون نفر  در طول یك سال، به تعداد كاربران اینترنت اضافه شده است. مدیر كل دفتر صنعت، ‌معدن و زیر بنایی مركز آمار در ادامه سخنان خود افزود: این آمارها نشان دهنده ظرفیت‌هایی است  كه در حوزهIT در كشور وجود دارد و می‌تواند فرصت‌ مناسبی را در بهبود مسائل فرهنگی، ‌اجنماعی و حتی اقتصادی جامعه  فراهم كند، بنابراین باید بتوان این ظرفیت را به صورت كمی پیمایش كرد تا نتایج آن برای بهبود فضای مجازی  و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی  و اجتماعی مورد استفاده برنامه‌ریزان و بخش حاكمیتی كشور قرار گیرد.آقای رضایی همچنین با اشاره به این كه توسعه فناوری اطلاعات جزو آرمان‌های اهداف توسعه پایدار می‌باشد كه پس از اهداف توسعه هزاره از سال 2015 به مدت 15 سال برای كشورها از طرف سازمان ملل تعریف شده است، جمع آوری آمار و تهیه شاخص‌های این بخش را برای تحقق این آرمان و توسعه فناوری اطلاعات در كشور با اهمیت ذكر نمود.
در ادامه مراسم افتتاحیه، دكتر كریم زادگان، پس از قرائت پیام  مهندس جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از همكاری مركز آمار ایران و پژوهشكده آمار در طراحی و اجرای طرح آمارگیری استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات تشكر كرد و در ادامه گزارشی از وضعیت فناوری اطلاعات كشور در مقایسه با سایر كشورهای جهان ارائه كرد. وی در ادامه با اشاره به این كه فعالیت‌های چشمگیری برای توسعه فناوری اطلاعات در روستاهای كشور انجام شده است گفت: ‌فناوری اطلاعات نقش مهمی در تسهیل زندگی روزمره روستاییان از جمله فروش محصولات، پیش بینی وضع آب و هوا و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به آن‌ها دارد، لذا گسترش فناوری اطلاعات در روستاها نقش مهمی در ارتقاء جایگاه كشورها از نظر فناوری اطلاعات با توجه به شاخص های بین المللی ایفا می‌كند و در این میان تهیه آمار این حوزه نیز، امری مهم است.
گفتنی است هدف از اجرای طرح استفاده خانوار‌ها و افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات، محاسبه‌ی ضریب نفوذ اینترنت و برخی شاخص‌های بین‌المللی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان‌های كشور و ارسال به اتحادیه‌ مخابرات بین‌المللی» (ITU) برای مقایسات بین‌المللی است. در این طرح، با مراجعه‌ مأموران آمارگیری به خانوارهای تعیین شده، پرسشنامه‌ طرح به دو شیوه‌ مصاحبه‌‌ حضوری و خود اظهاری تكمیل می‌شود. شایان ذکر است، سمینار آموزشی مرحله اول این طرح از چهارم بهمن ماه به مدت 4 روز برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها توسط مركز آمار ایران برگزار می شود و سمینار آموزشی مرحله دوم نیز در استان‌های کشور از دهم تا چهاردهم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.