تاریخ انتشار: 16 دی 1394
بازدید: 1169
دسته‌بندی:
امضای یادداشت تفاهم همكاری بین مركز آمار ایران و اداره مركزی احصائیه افغانستان

امضای یادداشت تفاهم همكاری بین مركز آمار ایران و اداره مركزی احصائیه افغانستان

 به منظور تبادل نظر در زمینه فعالیت‌های مشترك آماری و گسترش همكاری‌های دوجانبه و  همچنین امضای یادداشت تفاهم  همکاری با مركز آمار ایران، هیئت سه نفره ای  از اداره مرکزی احصائیه افغانستان به ریاست مهندس جامی زاده، رئیس  این اداره‌ از  دوازدهم دی ماه ، بازدید دو روزه ای از مركز آمار ایران به عمل آوردند. این بازدید در راستای آمادگی طرفین به‌ منظور تبادل تجربیات در قالب تفاهم نامه همکاری بین مراكز آماری یکدیگر صورت گرفت. در طی این بازدید، نمایندگان حوزه ریاست و  معاونت‌های  مركز آمار ایران ، به معرفی فعالیت‌های این مركز  به هیئت افغانی پرداختند. رئیس مركز آمار ایران، در اولین نشست از این بازدید، ضمن اظهار خوشحالی  از حضور هیئت افغانی در ایران، با اشاره به قرابت  زیادی كه بین جمهوری اسلامی ایران و كشور افغانستان  به عنوان دو كشور همسایه و دارای اشتراكات مذهبی و زبانی وجود دارد ،گفت:‌ استراتژی مركز آمار ایران همكاری جدی و انتقال تجربیات به كشورهای منطقه  به ویژه  به كشو های عضو اكو  و فارسی زبان مانند افغانستان و تاجیكستان است و در این راستا كارگاه‌های بین‌المللی متعددی نیز برگزار شده است. دكتر  عادل آذر، ضمن تاكید بر این نكته كه ایران در منطقه از نظر  تخصصی  و حرفه‌ای  در زمینه جمع آوری و انتشار آمار، جزو كشور های رده بالاست،  از اعلام آمادگی مركز آمار ایران، برای انتقال تجربیات  به كارشناسان اداره مركزی احصائیه افغانستان خبر داد.

رئیس مركز آمار ایران  در ادامه  به  ترجمه كتاب SNA2008  به فارسی توسط مركز آمار ایران برای استفاده كشورهای فارسی زبان اشاره كرد و ضمن اهداء  یك نسخه  از این  كتاب  به رئیس اداره مركزی احصائیه افغانستان، افزود: این نشریه برای استفاده كشور های قارسی  زبان در سایت سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست نیز رییس اداره مركزی احصائیه افغانستان ،‌ با اشاره به این كه ظرفیت سازی آماری  و توسعه  نیروی انسانی، مورد  توجه اداره  مركزی احصائیه افغانستان است،گفت: مراكز  آماری كشور‌ها همچون یك خانواده بزرگ هستند و اداره احصائیه مركزی افغانستان برای مساعدت مركز آمار ایران  اهمیت خاصی قائل است. مهندس جامی زاده  همچنین كمك و مساعدت مركز آمار ایران به اداره احصاییه افغانستان  را برای  تهیه شاخص قیمت ها  و تعیین سبد مصرفی خانوار ها نشان دهنده دوستی و همكاری  زیاد دو كشور ذكر كرد.وی همچنین با اشاره به تاریخ طولانی مدت دوستی و دارا بودن مشتركات فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و افغانستان، اظهار امیدواری كرد  كه همكاری‌های  دو جانبه بین این كشورها توسعه یابد.

گفتنی است یادداشت تفاهم همكاری دو جانبه مركز آمار ایران و اداره  مركزی احصائیه افغانستان،‌روز سیزدهم دی ماه با حضور  معاونین  مركز، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و نماینده‌ی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در  ایران، به امضاء رؤسای دو سازمان رسید.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.