تاریخ انتشار: 07 دی 1394
بازدید: 1718
دسته‌بندی:
اجرای طرح آمارگیری از فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوار در زمستان94

اجرای طرح آمارگیری از فعالیتها و رفتارهای فرهنگی خانوار در زمستان94

   طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار  از دوازدهم دی‌ماه به مدت 20 روز در سراسر كشور از افراد 18 سال به بالای منتخب  و با مراجعه به برخی خانوارها، اجرا خواهد شد. سمینار آموزشی  این طرح  از ششم دی ماه به مدت 2 روز برای كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها توسط مركز آمار ایران  برگزار گردید.
مدیر كل دفتر فرهنگی ، بازرگانی و خدمات مركز آمار ایران، در  مراسم افتتاحیه این سمینار آموزشی، با اشاره به اهمیت ویژه این طرح گفت:‌ بررسی كردار، خلق و خو و رفتار مردم از منظر توسعه  اهمیت ویژه‌ای دارد چرا كه  نظام رفتاری افراد چنانچه با اهداف توسعه آن كشور، متناسب نباشد، ‌دست‌یابی به توسعه مورد نظر نیز ممكن نخواهد بود.آقای پیمان در ادامه سخنان خود  با ذكر این نكته كه بنیاد هر كشور بر 3 پایه نظام  ترجیحات، نظام تنظیمات و نظام تشكیلات آن استوار است، افزود:‌ برای رسیدن به توسعه، نظام رفتاری هر كشوری  بر اساس نظام  ترجیحات آن  شكل می‌گیرد و باید  متناسب با   اهداف توسعه  آن باشد در غیر این صورت دستیابی به آن اهداف ممكن نسیت.
آقای پیمان در ادامه، بررسی فرهنگ مطالعه و رفتارهایی از قبیل تحوه تغذیه، ازدواج،‌ خلاقیت، ‌تعهد، وجدان كاری،كار گروهی، كار آقرینی، تعاون ، وقت‌شناسی، ‌مسئولیت پذیری،‌ اعتماد به نفس اجتماعی  و الگوی مصرف  را  از جمله مواردی ذكر كرد كه  رصد نكردن آن ها در  كشور، باعت خلاء در  نظام تصمیم سازی كشور خواهد شد. وی افزود:‌ هدف ما از اجرای چنین طرح‌هایی، تببین سازی آماری از ‌ رفتار‌های اجتماعی و شاخص‌سازی‌های متناسب با  آن‌ها است تا  در نهایت بتوانیم گزارشی از نحوه رفتار اجتماعی را به صورت مستند به مسئولان و برنامه‌ریزان كشور ارائه نماییم.
 وی تصریح كرد: ‌طرح‌های آمارگیری كه تاكنون در كشور اجرا  شده است،‌ جنبه بنگاهی داشته است نه  رفتاری  و مثلاً به بررسی كالاهای فرهنگی ار قبیل میزان نشر كتاب پرداخته شده است، اما رفتار،‌ كردار و خلق و خوی  در كشور مستند  نشده است كه این طرح  به این مقوله پرداخته  وبه دنبال پاسخ این پرسش است كه خلق و خوی ایرانیان با اهداف توسعه  متناسب است یا نه.
آقای پیمان در ادامه سخنان خود،‌سرعت، دقت و صحت را سه عنصر مهم هر طرح آمارگیری ذكر كرد و در ادامه افزود:‌ با توجه به افزایش خطاهای غیر نمونه ای در طرح‌ های آمارگیری، باید با اتخاذ روش‌های تبلیغاتی و كمك گرفتن از افراد ذی نفوذ و خبر نگاران رسانه ها در عملیات میدانی و مرحله آمارگیری طرح ها،‌ مردم را به مشكلات آمارگبری آشنا ساخت تا این فرهنگ سازی نیز صورت گیرد كه ماموران آمارگیر ورای سیاست‌های  كشور،  در راستای رسیدن به توسعه تلاش می كنند و لذا مردم چنانچه به درد مشترك و همدلی با ماموران برسند،  قطعا با ماموران به خوبی همكاری می كنند. وی آموزش مهارت‌های مصاحبه را نیز از جمله مواردی ذكر كرد كه می‌تواند در افزایش همكاری مردم با مأوران آمارگیر موثرواقع شود.
 گفتنی است  اهمیت شناخت و سنجش فرهنگ عمومى در شكوفایی و توسعه جامعه، ایجاب می كند تا علاوه بر استقرار نظام آماری منسجم و پویا در این بخش، تولید و انتشار آمار و اطلاعات مورد نیاز برنامه‌ریزان در دستور كار قرار گیرد.  همچنین مدیریت و هدایت مجموعه‌ها بدون شناخت دقیق وضعیت موجود، تعیین اهداف، ‌طراحى وضعیت مطلوب و تنظیم وضعیت‌های انتقال ممكن نیست. به بیان دیگر شناسایى مؤلفه‌ها و شاخص‌هاى فرهنگى و فرهنگ عمومی، شناسایى شاخص‌هاى مربوط به دانش، ‌گرایش و رفتار جامعه، نیازمند یك مدل دقیق برای برنامه‌ریزى توسعه‌ى فرهنگی كشور است. لذا به‌منظور ترسیم تصویرى جامع از وضعیت فعالیت‌هاى فرهنگى كشور، "طرح آمارگیرى از فعالیت‌هاى فرهنگى خانوار" براى اولین بار توسط مركز آمار ایران در سال 1393 اجرا شد و با توجه به اینكه استمرار این طرح، شناخت شاخص‌ها و روند تغییرات فرهنگى در گذر زمان را میسّر خواهد ساخت، در سال 1394 نیز تحت عنوان "طرح آمارگیرى از فعالیت‌ها و رفتارهاى فرهنگى خانوار-1394" اجرا مى‌شود.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.