تاریخ انتشار: 22 آذر 1394
بازدید: 1924
دسته‌بندی:
اجرای طرح آمارگیری از فرهنگ آماری پاسخگویان

اجرای طرح آمارگیری از فرهنگ آماری پاسخگویان

طرح آمارگیری از فرهنگ آماری پاسخگویان از تاریخ 22 آذرماه به مدت 20 روز در سراسر كشور  با مراجعه به افراد 18 سال به بالای منتخب برخی خانوارها، اجرا خواهد شد.
سمینار آموزشی این طرح، روز یكشنبه پانزدهم آذرماه با حضور كارشناسان معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، در مركز آمار ایران  برگزار  شد.
مدیر كل دفتر آمارهای فرهنگی، بازرگانی و خدمات  مركز آمار ایران در افتتاحیه این  سمینار آموزشی،‌ دقت ، سرعت و صحت را سه ویژگی مهم هر طرح آمارگیری ذكركرد و در ادامه گفت: اگر فرهنگ آماری جامعه همگن و هماهنگ با نظام آماری باشد ، نتایج درست و مطلوب به دست می آید.آقای پیمان افزود:‌ بر اساس ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا به مقوله فرهنگ آماری بپردازد ، لذا کمیته‌ای در مرکز به نام فرهنگ آماری شکل گرفته است که از جمله اهداف آن تعریف فرهنگ آماری ، چالش ها و آسیب شناسی ، علل چالش ها ، پیدا کردن راه حل ها وارزیابی شاخص های فرهنگ آماری بود و طرح حاضر نیز در رابطه با شاخص های فرهنگ آماری می باشد.آقای پیمان در ادامه سخنان خود با اشاره به این كه فرهنگ آماری  درچهار بخش مجموعه نگرش و باور عمومی از آمار، چگونگی تولید، نشر و دستیابی  به آمار  مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: بر اساس  این دسته بندی یك نظر سنجی از متخصصان  این حوزه انجام شد  و براساس این نظر سنجی نیز یك سری از شاخص ها برای فرهنگ آماری تعریف شد كه پرسشنامه طرح حاضر،‌ براساس این شاخص‌ها  تهیه شده است.آقای پیمان شناسایی وضعیت آگاهی و سواد آماری پاسخگویان، شناخت وضعیت اعتماد پاسخگویان به نظام آمار وبررسی وضعیت مشاركت پاسخگویان در طرح‌های آماری را  اهداف اصلی طرح  ذكر كرد .
گفتنی است مركز آمار ایران به عنوان متولی اصلی تأمین آمارهای مورد نیاز برنامه‌ریزان، طرح‌های آماری ویژه‌ای را انجام می‌دهد. از آنجاییكه تاكنون سنجش معتبری از وضعیت فرهنگ آماری پاسخگویان در كشور انجام نشده است و آمارهای رسمی و قابل اعتماد در این زمینه وجود ندارد، طرح آمارگیری از فرهنگ آماری پاسخگویان در دستور كار مركز آمار ایران قرار گرفته است. این طرح دارای سابقه اجرا در سنوات گذشته نبوده و یك بار در سال 1392 تحت عنوان طرح پژوهشی توسط پژوهشكده آمار مورد مطالعه قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.