تاریخ انتشار: 05 مهر 1394
دسته‌بندی:
برگزاری دوره آموزشی حضوری ناظران آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 (مرحله اول)

برگزاری دوره آموزشی حضوری ناظران آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 (مرحله اول)

دوره آموزشی حضوری ناظرین( مرحله اول) آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 از چهارم الی هفتم مهر ماه 1394 در مركز آمار ایران برگزار می‌شود. در این دوره آموزشی، ناظرین مركز آمار ایران، تعدادی از كارشناسان دفتر جمعیت، نیروی كار و سرشماری، اعضای كمیته آموزش و مدرسان این كمیته، اعضای كمیته فرم‌ها و راهنماها، كمیته طراحی سیستم و كمیته نقشه  شركت می كنند. در این دوره نحوه استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار جمع‌آوری اطلاعات  و مباحث فنی سرشماری نفوس و مسكن، تدریس می شود.
معاون طرح های آماری و‌امار های ثبتی مركز آمار ایران، در افتتاحیه این دوره آموزشی، مهمترین استراتژی آزمایش سرشماری عمومی  نفوس و مسكن 1395 را، ‌افزایش تعداد فرم‌های سرشماری هر مامور از 20 عدد به 40 عدد ذكر كرد و افزود: با اتخاذ این روش، نیاز به مامور سرشماری نیز كاهش یافته و به این ترتیب امكان جذب نیرو نیز افزاش پیدا می‌یابد. آقای علی‌رضا زاهدیان در ادامه، یكی دیگر از استرتژی‌های این آزمایش را،‌ كاهش فشار كار ماموران آمارگیر كرد و افزود: برای كاهش فشار كار ماموران، آمارگیری از خانوارهای  غایب  از طریق مراجعه مجدد مامور صورت نمی‌گیرد بلكه به صورت تلفنی انجام خواهد شد و امیدواریم سرشماری از طریق اینترنت  نیز  به كاهش فشار كار ماموران آمارگیر كمك كند.وی در ادامه با تاكید بر ضرورت رصد دقیق  كلیه مراحل و فرایند سرشماری توسط ناظرین، شناسایی و رفع موانع موجود در پر كردن فرم های سرشماری را ، مهمترین  اصل آزمایش سرشماری 1395 ذكر كرد.
آقای زاهدیان همچنین ضمن تاكید بر لزوم همكاری و هماهنگی بین ناظران و كارشناسان استان‌ها، گفت: در این آزمایش كلیه موانع برای سرشماری اصلی باید شناسایی و رفع گردد كه بخشی از این كار بر عهده ناظران و براساس نظرات آن ها خواهد بود.
 در ادامه این مراسم، خانم بنی هاشمی، مدیر كل دفتر جمعیت، نیر وی كار و سرشماری مركز آمار ایران،‌  ضمن اشاره به اهمیت امر آموزش  برای تسلط به تكنولوژی ها و فناوری های روز دنیا، بر ممارست و تلاش بیشتر شركت كنندگان در این دوره اموزشی برای یاد گیری هر چه بیشتر در راستای ارتقاء توانمندی های خود و سازمان متبوعشان  تاكید نمود.
گفتنی است سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395، هشتمین سرشماری كشور خواهد بود. این سرشماری برای اولین بار به دو شیوه اینترنتی و همچنین مراجعه حضوری و با استفاده از تبلت اجرا خواهد شد. آزمایش این  سرشماری  نیز در همه استان‌ها اما به صورت  محدود اجرا می‌شود. یعنی حوزه‌هایی خاص و محدودی در هر استان به عنوان نمونه در نظر گرفته‌شده‌اند. هدف اصلی آزمایش سرشماری كاهش خطا و شناخت مشكلات احتمالی در سرشماری اصلی و پیدا کردن نقاط ضعف و شناخت مشكلات اجرایی و فنی و رفع نواقص احتمالی  موجود در سرشماری اصلی است. در آزمایش سرشماری معمولاً مناطق محدودی در کشور انتخاب می‏شود تا با اجرای سرشماری در فضای کاملاً واقعی و عینی بتوان به مشکلات اجرایی و فنی پی برد و نواقص موجود را برطرف کرد. حوزه‌های مورد آزمایش در این سرشماری عبارتند از: شهرستان میناب در استان هرمزگان ، شهرستان دهلران در استان ایلام، شهرستان بندر تركمن در استان گلستان، شهرستان آبیك دراستان قزوین و یك حوزه در سایر استان های كشور. همچنین در شهر تهران، آزمایش سرشماری صرفا در منطقه 3، به شیوه اینترنتی و در یك حوزه از این منطقه با تبلت اجرا خواهد شد. شایان ذكر است این سرشماری هم به شیوه اینترنتی و هم با مراجعه ماموران آمارگیر به درب منازل و پركردن فرم با تبلت اجرا خواهد شد. سرشماری به شیوه اینترنتی از 21 مهر ماه در حوز‌ه‌های انتخابی آغاز و سرشماری با تبلت هم از چهارم آبان شروع و تاچهارم آذر ماه ادامه خواهد داشت.



اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.