تاریخ انتشار: 16 شهریور 1394
دسته‌بندی:
تفاهم نامه همکاری فیمابین مرکز آمار ایران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد

تفاهم نامه همکاری فیمابین مرکز آمار ایران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امضا شد

 در همایش تشریح اهداف و برنامه های نظام ملی آدرس گذاری مکان محور G-NAFتفاهم نامه همکاری مشترک میان مرکز آمار و شرکت پست به امضای دکتر عادل آذر رییس مرکز آمار و مهندس مهری مدیرعامل شرکت پست رسید.
این تفاهم نامه همکاری در راستای ایجاد و راه اندازی پایگاه های اطلاعاتی بر پایه نقشه های رقومی قابل استفاده نظیر اتصال کدهای پستی مکان ها به نقشه های رقومی شهرها و آبادی ها ی دارای نقشه بلوکه،ایجاد و راه اندازی پایگاه فایل آدرس و هماهنگی برای تهیه و بهنگام رسانی فهرست کارگاه های کشور به امضا رسید.
براساس این تفاهم نامه دو طرف موظف به فراهم آوردن تمهیدات لازم برای حفظ محرمانگی اطلاعات فردی و حفظ امنیت اطلاعات و همچنین معرفی نمایندگان تام الختیار و همچنین تشکیل کمیته اجرایی شدند.
 ارائه فایل اطلاعات بانک کدپستی همه شهرها و آبادی‌های کشور به مرکز، ارائه نقشه‌های پستی به مرکز، انجام عملیات بهنگام‌سازی کدهای پستی پیش از اجرای سرشماری سال 1395، ایجاد و بهنگام‌سازی مستمر پایگاه نشانی ملی مکان محور در بازه‌های زمانی مشخص و ایجاد دسترسی برای مرکز، اتصال کدهای پستی جدید در حین و پس از اجرای سرشماری ،همکاری در بهنگام سازی فهرست کارگاه های کشور و  اتصال کدهای پستی به بلوک های آماری و در صورت وجود نقشه پارسلی از مهم ترین تعهدات پست در این تفاهمنامه محسوب می شود.
وهمچنین مرکز آمار نیز متعهد به ارایه نقشه های رقومی  به شرکت پست و بهنگام سازی آنها ،پیاده سازی محدوده گشت  و شماره بلوک پست بر روی نقشه های آماری،همکاری در کدگذاری فعالیت های اقتصادی کارگاه ها بر اساسIsic Rev4  شد.
در ابتدای این همایش مهندس مهری، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت پست ضمن بیان اهداف و محورهای مورد بحث در این همایش افزود: ارزش افزوده مكان در فرایندهای تصمیم سازی در حوزه های اقتصادی،سیاسی و اجتماعی كشور شناخته شده است.
وی اظهار داشت: مباحثی كه در حوزه فناوری های مكان محور جریان دارد، نمادی از انقلاب در حوزه    فناوری ها ی نوین است كه ترویج نوآوری،ایجاد فرصت های نو و جرقه جدید بینش ها در مسائل را سبب  می گردد.
مهندس مهری با تاكید بر اجرای صحیح و بهینه این طرح مبتنی بر فناوری های مكان محور گفت: دسترسی سریع و آسان به نشانی استاندارد یا مكان جغرافیایی، امكان جانمایی مكان‌های مورد نظر برروی نقشه، امكان سرویس‌دهی سریع و مطمئن در حوادث و مدیریت بحران، ایجاد سرویس تأیید و استعلام نشانی مبتنی بر نقشه برای سازمان‌ها و دستگاه‌های متقاضی، جلوگیری از درج و ثبت نشانی‌های نامعتبر در پرونده‌ها و بانك‌های اطلاعاتی سازمان‌ها و را از مزایای این طرح دانست.
در این همایش دکتر عادل آذر ضمن اشاره به الکترونیکی شدن سرشماری 95  تصریح کرد : رویکرد کلان اجرای سرشماری سال 95 استفاده از امکانات فایل آدرس به عبارتی سرشماری آدرس مبنا می باشدو در سرشماری مطلوب ترین وضعیت این است كه شماره ملی افراد به مكان آنها متصل شود كه برای تحقق آن لازم است زیرساخت‌ها و امکانات مناسب ایجاد گردد.
دکتر عادل آذر با بیان نقش اجرای این طرح در رصد و تحلیل تحولات جمعیتی افزود: سازمان های دولتی و غیردولتی از مركز آمار ایران خواسته های آماری مختلفی دارندكه اجرای این طرح می تواند تبادل اطلاعات و مشاركت برای ایجاد پایگاه های ملی اطلاعات را تسهیل كرده و بستر اطلاعاتی مورد نیاز برای آمایش سرزمینی و تحلیل مكانی مدیریت بحران را فراهم آورد.
رییس مركز آمار یادآور شد:در سرشماری سال 1390 تعداد پرسنل درگیر این طرح حدود 100 هزار نفر بود كه حدود 46  هزار نفر آنها را مأموران پرسشگر آماری تشكیل می‌دادند.اگر طبق سرشماری 90 بخواهیم در سال آینده عمل كنیم نیاز به 70 هزار مأمور آمارگیر خواهیم داشت آنهم در شرایطی كه سال 90 تعداد خانوار موجود در كشور 19 میلیون خانوار بود ودر حال حاضر به حدود    25 میلیون خانوار رسیده است، اما با الكترونیك شدن سرشماری سال آینده فقط 20 هزار نیروی آمارگیر و تنها با 20 سؤال به خانوارها مراجعه خواهند كرد.
وی در خاتمه سخنانش گفت: در برنامه ششم توسعه از 150 قلم آماری كه در پیوست برنامه قید شده باید 100 قلم را مركز آمار تهیه نماید و اجرای طرح G-NAF می‌تواند كمك شایانی به مركز آمار در تأمین این اقلام كند.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.