تاریخ انتشار: 24 تیر 1394
بازدید: 1545
دسته‌بندی:
انعقاد تفاهم نامه همكاری فیمابین مركز آمار ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم كشور نهاد ریاست جمهوری

انعقاد تفاهم نامه همكاری فیمابین مركز آمار ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم كشور نهاد ریاست جمهوری

در راستای تحقق اهداف نظام آماری كشور و به منظور همكاری مشترك و استقرار سامانه جامع آمار و اطلاعات  روستایی، تفاهم نامه‌ای بین معاونت توسعه روستایی مناطق محروم كشور نهاد ریاست جمهوری و مركز آمار ایران منعقد شد. این تفاهم نامه در روز 21 تیر ماه به امضای دكتر عادل آذر، رییس مركز آمار ایران و دكتر سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم كشور نهاد ریاست جمهوری رسید. هدف از اجرای این تفاهم نامه فراهم نمودن زمینه‌های همكاری مشترك جهت تهیه شاخص‌های مختلف در حوزه روستایی، تبادل اطلاعات توصیفی و مكانی( نقشه های آماری) دقیق و بهنگام، همكاری در زمینه سرشماری‌های عمومی و طرح‌های آماری است.موضوع كلی این تفاهم نامه ، همكاری های علمی ، فنی و پژوهشی و اجرای  طرح‌های آماری است كه شامل موارد زیر است: همكاری‌های دو جانبه در اجرای سرشماری عمومی و طرح‌های آماری، ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز طرفین بر حسب اعلام نیاز و بر اساس اصل محرمانگی، همكاری‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط، بستر‌سازی مناسب برای ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی مشترك، تبادل اطلاعات در خصوص اطلاعات مكان محور و همكاری در زمینه استاندارد سازی تعاریف و مفاهیم آماری .

رییس مركز آمار ایران درجلسه انعقاد این تفاهم نامه،‌ با اشاره به نقش مهم دستگاه‌های اجرایی در تغذیه شبكه ملی آمارگفت: در ساختار شبكه ملی آمار، هر كدام از دستگاه‌ها باید بخشی از آمار مربوط به خود را با توجه به تعاریف و استاندارد‌های مركز آمار و قابل انتشار در شبكه ملی آمار  تهیه كنند. وی  افزود: در پروژه شبكه ملی آمار و جلسات مربوط به آن كه رسما‍‍ٌ در مركز آمار ایران شروع شده است،‌ اقلام خاص مربوط به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نیز می‌تواند به نماینده آن اعلام شود تا این نهاد نیز نظام آماری خود را متناسب با آن تعریف نماید.

دكتر عادل آذر در ادامه با بررسی نحوه اجرای تفاهمنامه منعقده بین دو دستگاه گفت:‌ با توجه به این كه از سال 90 تا 95 تغییرات چندانی در آبادی‌ها رخ نداده است، لذا برای كاهش بار سرشماری، تصمیم مركز آمار ایران بر حذف شناسنامه آبادی ها در سرشماری 95 و اجرای آن در قالب طرح آمارگیری  مناطق محروم كشور در سال بعد از سرشماری است. رییس مركز آمار ایران همچنین از مسئولان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم خواست تا با توجه به انعقاد تفاهم نامه همكاری دو جانبه با مركز آمار ایران، آن دسته از آمارهای ثبتی این سازمان را كه می‌تواند در غنی سازی طرح های آمارگیری مركز از جمله طرح هزینه در آمد روستایی،  محاسبه ضریب جینی و محاسبه خط فقر كمك نماید، ‌در قالب تعامل دو سازمان در اختیار مركز آمار ایران قرار دهند.

گفتنی است این تفاهم نامه در راستای توجه دولت به معاش و اقتصاد روستا و تهیه بسته اقتصاد روستایی منعقد گردیده است كه در آن، تعاریف جدیدی از روستا ارائه شده و به روستا نه تنها به عنوان یك اقامتگاه كه به عنوان یك واحد تولیدی نگاه شده است و بر ضرورت حفظ میراث فرهنگی آن نیز تاكید می‌شود. این رویكرد جدید نیازمند شناخت كامل از وضعیت اقتصادی روستاها و به ویژه آگاهی از حساب‌های اقماری روستا و سهم اقتصاد روستا در سایر بخش های اقتصادی كشور است و مركز آمار ایران از طریق اجرای طرح‌های آمارگیری متعدد حساب‌های‌ اقماری بخش روستا را تهیه می‌نماید.































































اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.