تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1394
بازدید: 2570
دسته‌بندی:
برگزاری اولین گردهمایی مدیران كل آمار و اطلاعات استانداری كشور در سال 94

برگزاری اولین گردهمایی مدیران كل آمار و اطلاعات استانداری كشور در سال 94

اولین گردهمایی مدیران كل آمار و اطلاعات اطلاعات استانداری‌های كشور در سال 1394 با محوریت برنامه‌ریزی  برای فعالیت‌های سال 1394 در استان‌ها و بررسی فعالیت‌های سال 1393 به ویژه ارزیابی آزمایش سرشماری كشاورزی 1393، بررسی نكات فنی و اجرایی سرشماری عمومی نفوس و مسكن1395 و آزمایش آن در سال1394، با حضور هئیت رییسه و مدیران مركز آمار ایران در روز چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه در مركز آمار ایران برگزار گردید. در آغاز این نشست، آقای داریوش محمدی،‌ معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌های مركز آمار ایران، ضمن خوش آمدگویی به مدعوین، اهداف و برنامه نشست را اعلام نمود.

رئیس مركز آمار ایران، دراین نشست ،ضمن ابراز خوشحالی از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها و با اشاره به نقش مهمی كه تشكیل معاونت آمار و اطلاعات در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها‌ در بهبود فعالیت‌های آماری دارد، سال 1393 را سال مطلوبی برای فعالیت‌های كشاورزی و آماری كشور ذكر نمود. آقای دكتر عادل آذر كاهش چشمگیر زمان انتشار نرخ تورم و اعلام تورم هر ماه در روز سوم ماه بعدی، انتشار نتایج مقدماتی سرشماری كشاورزی 1393، انتشار به موقع نتایج سایر طرح‌های آماری مركز و همچنین كاهش زمان تهیه جدول I-O ( داده – ستانده ) را، از  نقاط قوت سال 1393 ذكر نمود. وی افزود: این پیشرفت حاصل كار شبانه‌روزی كارشناسان استان‌ها و مركز آمار ایران است.

رئیس مركز آمار ایران در ادامه با تاكید بر ضرورت ارتقاء‌كیفیت طرح‌های آماری و افزایش سرعت انتشار نتایج آن‌ها‌گفت: با توجه به افزایش تقاضای دستگاه‌‌های اجرایی برای ریز داده‌های مركز آمار ایران و توانایی آن‌ها در محاسبات آماری و سنجش درستی داده‌های مركز، ضرورت توجه بیش از پیش به كیفیت داده‌های مركز وجود دارد. وی افزود: یكی از چالش‌های مهم در ارتقاء كیفیت داده های مركز، نظارت بر نحوه اجرای طرح‌های آماری است كه نقش مدیران كل آمار و اطلاعات استان‌ها در بهبود نظارت نیز بسیار پر رنگ  است و شواهد نشان داده است كه در استان‌هایی كه نظارت بر طرح‌ها بیشتر است كیفیت طرح‌های آماری و داده‌ها نیز بهتر می‌باشد. 

دكتر عادل آذر، در ادامه با اشاره به این نكته كه مركز آمار هوشمند وIT مبنا از جمله استراتژی های مهم مركز آمار ایران در سال 1394  است،‌ ارتقاء كیفیت و سرعت را دو خط مشی اصلی ذكر كرد كه در استان ها باید دنبال گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای سرشماری كشاورزی 1393 با استفاده از تبلت را موفقیت آمیز ذكر كرد و به كارگیری بیست هزار تبلت و مامور سرشماری، در  سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 اشاره نمود. وی در ادامه به مدیران كل آمار استان ها توصبه نمود با توجه به بكارگیری تبلت و لزوم انتقال اطلاعات از طریق اینترنت، در ارتقاء و بهبود وضعیت شبكه‌های اینترنت استان‌ها تلاش نمایند. دكتر عادل آذر همچنین بر پرداخت به به موقع دستمزد ماموران سرشماری در استان‌ها تاكید نمود.


ارائه كلیات آزمایش سرشماری 1395

در ادامه این نشست، ‌معاون طرح‌های آمای و‌آمار های ثبتی مركز آمار ایران كلیات آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسكن1395 را ارائه كرد. به گفته آقای علیرضا زاهدیان‌ در آزمایش سرشماری 1395 كه در پاییز سال 1394 اجرا خواهد شد، روش‌های اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 با تبلت و اینترنتی آزمایش خواهند شد. وی افزود: محورهای آزمایش شامل  فایل آدرس، خودتکمیلی اینترنتی،  نرم افزار فرم خانواری تبلت، ارزیابی پرسش مذهب، مدت زمان تکمیل فرم خانوار، ارزیابی روش‌های دسترسی به خانوار غایب، استفاده از اطلاعات پشتیبان در تبلت، استفاده از داده های ثبتی، ارزیابی حجم کار مأمور  و سازماندهی گروهی می‌باشد.به گفته آقای زاهدیان،‌آزمایش سرشماری در شهرهای میناب، دهلران،‌ بندر تركمن، منطقه 3 تهران،( آبیك، شهر جدید هشتگرد و پردیس در صورت تامین اعتبارتوسط استان) و یك حوزه در سایر استان‌ها اجرا خواهد شد. آقای زاهدیان زمان اجرای آزمایش سرشماری با استفاده از تبلت را از  چهارم آبان ماه تا چهارم آذر ماه ذكر كرد. وی افزود: سرشماری اینترنتی از 21 مهر ماه آغاز خواهد شد. معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران در ادامه با اشاره به اهمیت سیستم ایران استارز (IRANSTARS )كه شامل ثبت داده‌های چهار بخش جمعیت، فعالیت، كسب و كار و مكان است، بر ضرورت ساماندهی آمار‌های ثبتی در استان‌ها تاكید نمود. وی افزود: ورود به سیستم ایران استارز شامل چهار فازاست كه فاز اول: مطالعه، برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی، فاز دوم: جمع‌آوری ثبت‌های اداری مورد نیاز، فاز سوم: ایجاد IRANSTARS وفاز چهارم: تولید و انتشار آمارهای ثبتی‌مبنا و به‌روز رسانی سیستم می‌باشد.

آقای زاهدیان در ادامه بر ضرورت افزایش تعامل كارشناسان استانی با مركز آمار ایران و رعایت برنامه زمانی، دستور العمل و سازمان اجرایی در طرح‌ها و سرشماری‌ها تاكید نمود.


آموزش غیر حضوری رویكرد جدید مركز آمار ایران در سال 1394

رییس مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات مركز آمار ایران نیز در این نشست تشكیل بانك اطلاعاتی ماموران آمارگیر را از فعالیت هایی ذكر كرد كه می تواند در اجرای بهتر سرشماری مفید باشد. آقای حسین تهرانی همچنین با اشاره به این تكته كه آموزش غیر حضوری كارشناسان استانی از رویكرد‌های مركز آمار ایران در سال جدید است، افزود: برای ‌آموزش غیر حضوری شبكه اینترنت و به وسژه اینترانت استان ها باید تقویت گردد.وی همچنین از راه  انداری تلفن اینترنتی (voike ) مركز آمار ایران برای ارتیاط بهتر كارشناسان و مدیران استان‌ها خبر داد.

ارائه اهدافMBO استان ها

دراین نشست مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی، پایش عملكرد و دبیرخانه شورای عالی آمار، به ارائه فعالیت‌های تعریف‌شده استان ها براساس سیستم MBO پرداخت. آقای محمدرضا دوست محمدی، با اشاره به این نكته كه نود درصد از اهداف 18 گانه MBO استان‌ها در سال 1393 محقق شده است، از تعریف 17 هدف براساس MBO در سال 1394 برای استان ها خبر داد. وی در این اهداف بر اهمیت تحقق ایران استارز و سامان دهی آمارهای ثبتی وشبكه ملی آماردر سال 1394 تاكید نمود.


گیلان و خراسان شمالی استان های برتر دراجرای سرشماری كشاورزی 1393

در بخش پایانی نشست مذكور ،شاخص‌ها و ملاك‌های ارزیابی استان‌ها در سرشماری كشاورزی 1393 توسط دكتر اشكان شباك مدیر كل دفتر استانداردها و نظارت بر طرح‌های آماری ارائه گردید. بر اساس ارزیابی‌ها و شاخص‌های ارائه شده در نشست ، استان‌های گیلان و خراسان شمالی به عنوان استان‌های برتر در اجرای سرشماری كشاورزی 1393، انتخاب شده اند. در پایان این نشست نیز از آقای طیفوری مدیر كل اداره آمار و اطلاعات استانداری گیلان و خانم رضایی مدیر كل سابق اداره آمار و اطلاعات استانداری خراسان شمالی توسط رییس مركز آمار ایران با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.


 



اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.