تاریخ انتشار: 12 مهر 1393
بازدید: 3005
دسته‌بندی:
نشست مشترك مركز آمار ایران و سازمان بهداشت جهانی در زمینه آمار های ثبتی

نشست مشترك مركز آمار ایران و سازمان بهداشت جهانی در زمینه آمار های ثبتی

نشست مشترك مشاوران سازمان بهداشت جهانی با دفتر جمعیت، نیروی كار و سرشماری‌ مركز آمار ایران، روز شنبه پنجم مهر ماه در این مركز برگزار شد. این نشست با حضور آلن لونالو لوپز و لنه بریجیت میكلسون،  از اساتید  دانشگاه كوئیزلند استرالیا و كارشناسان سازمان بهداشت جهانی، دكتر خسروی، مدیر گروه  فناوری مدیریت اطلاعات وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشكی و خانم آقا محمدی از كارشناسان این وزارتخانه برگزار گردید. این جلسه با هدف آشنایی با وضعیت تولید آمار و روش‌های محاسبه شاخص‌های موالید و مرگ و میر در کشور به ویژه نظام ثبت وقایع حیاتی كشور (CRVS) و ارائه روش‌های جدید برای بهبود و ارتقای کیفیت و یکپارچگی نظام ثبت وقایع حیاتی  و نظام  آمار حیاتی کشور (CRVS)  برگزار گردید.

مدیر كل دفتر جمعیت، نیروی كار و سرشماری‌ مركز آمار ایران، با اشاره به تغییر وضعیت جمع آوری اطلاعات در ایران و تغییر رویکرد جمع آوری اطلاعات از سرشماری های سنتی به سمت سیستم ثبتی،‌گفت: در مرکز آمار ایران آمارهایبه دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن، پایه و اساس  تولید شاخص های جمعیتی می باشد. اما از سال گذشته نسبت به آمارهای ثبتی دو رویکرد در مرکز آمار ایران اتخاذ شده است: رویکرد اول استفاده از آمارهای ثبتی در سرشماری ها می باشد و رویکرد دوم تصویب ایجاد پایگاه ثبت جمعیت در قالب چهار ثبت پایه ای (ثبت جمعیت، اسناد، املاک و مستغلات و کسب و کار) در شورای عالی آمار می باشد. خانم بنی هاشمی در ادامه افزود: مرکز آمار ایران مایل به همکاری نزدیک با سازمان ثبت احوال کشور و وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشكی است تا از طریق این همكاری بتواند، نرخ ثبت تولد و مرگ را به 100 درصد رساند اما در این مسیر چالش‌های مختلفی وجود دارد كه می‌توان برای رفع آن ها از نظرات و مشاوره های نمایندگان سازمان بهداشت جهانی بهره مند شد.

خانم بنی هاشمی، در ادامه با اشاره به همكاری نزدیك مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور گفت: اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور جایگزین اطلاعات موجود در مرکز آمار ایران نمی‌شود چرا كه  اطلاعات جمعیتی به غیر از تولد و وفات دارای بخش های مختلف دیگری مانند مهاجرت نیز می باشد که در سازمان ثبت احوال کشور تولید نمی‌شود. وی افزود:‌ سرشماری نفوس و مسکن عمده ترین روش کسب اطلاعات در مرکز آمار ایران می‌باشد و یکی از مشکلات عمده ای که مرکز آمار ایران با آن مواجه می باشد چگونگی جایگزین کردن اطلاعات سرشماری بوسیله اطلاعات ثبتی می باشد.

آقای لوپز، مشاور سازمان بهداشت جهانی نیز در ادامه نشست، بهترین روش ارزیابی کیفیت اطلاعات در ایران را استفاده از آمارهای ثبتی و بررسی اطلاعات ثبتی مركز آمار ایران، سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ذكر كرد. وی متذكر شد كه برای بهبود کیفیت اطلاعات باید آنها را به اشتراک گذاشت و با دریافت نظرات کاربران به ارزیابی اطلاعات و بهبود کیفی آنها پرداخت.

وی در ادامه گفت: یكی از اهداف ما در كارگاه آموزشی روز های آتی، ارائه روش‌های جدید  محاسبه شاخص‌های  مرگ و میر کودکان است. آقای لوپز افزود:  صحت اطلاعات ثبتی باید توسط مراکز ملی آمار کشورها انجام شود و در این فرآیند باید از روش های نوین استفاده نمود. همچنین  به غیر از ارتقای کیفی داده ها باید پوشش آمارهای ثبتی نیز افزایش یابد.وی همچنین به روش‌ جدید ثبت اطلاعات تولد و مرگ  با عنوانMobile Registration اشاره نمود که اعلام تولد و یا مرگ بوسیله نرم افزار تلفن همراه می باشد.

در ادامه این جلسه ،خانم میکلسون، نماینده دیگر سازمان بهداشت جهانی، با اشاره به نحوه ثبت وقایع حیاتی در كشور استرالیا، گفت:در این کشور ثبت تولد و مرگ بومیان یکی از مشکلات جدی می باشد و برای تشویق بومیان به ثبت اطلاعات وقایع حیاتی از روش ارائه پاداش نقدی (Bonus) به افرادی که مبادرت به ثبت تولد و یا وفات اعضای خانواده خود می‌نمایند استفاده می شود. وی ثبت تولد کودکان را راه حل اساسی این مشکلات ذكر نمود.

گفتنی است طبق برنامه‌‌ریزی صورت گرفته از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دو كارگاه آموزشی دو روزه در خصوص"ارزیابی  نظام ثبت وقایع حیاتی و نظام آمار حیاتی" در روزهای ششم و هفتم مهر ماه و همچنین"تجزیه و تحلیل شاخص‌های مرگ و میر" در روزهای هشتم و نهم مهر ماه با حضور كارشناسان مركز آمار ایران، سازمان ثبت احوال كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.