تاریخ انتشار: 05 مهر 1393
بازدید: 3062
دسته‌بندی:
همكاری مركز آمار ایران با برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران

همكاری مركز آمار ایران با برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران

طی نشستی با حضورآقای مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران ودكتر عادل آذر، رییس مركز آمار ایران، ‌اهداف توسعه هزاره سال 2015 برای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی طرفین قرار گرفت. در این نشست كه با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار شد، 49 شاخص‌ مربوط به آرمان‌های توسعه هزاره جمهوری اسلامی ایران از سال 1384 تا 1392توسط مدیر كل دفتر شاخص برنامه‌ها و سیاست‌های كلان مركز آمار ایران ارائه شد. به گفته آقای طاهری برای هر هدف اصلی از اهداف توسعه هزاره چندین زیرهدف تعیین شده است و هر یک از این زیرهدف ها دارای یک شناسنامه می باشد که در آن اطلاعات تفصیلی مربوط به آن هدف ذکر شده است.در ضمن در تهیه و تولید این شاخص‌ها تمامی دستگاه‌های محتلف اجرایی از جمله آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ‌وزارت نیرو و ‌معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مشاركت داشته و موظف شده‌اند تا‌ این شاخص ها را به مركز آمار ایران ارائه كنند.

از بین بردن فقر شدید، ‌دستیابی به آموزش ابتدایی، ‌ارتقای برابری و اختیارات زنان، كاهش مرگ و میر كودكان، بهبود بهداشت مردان، مبارزه با ایدز،‌ مالاریا و هپاتیت، ایجاد محیط زیست پایدار و مشاركت جهانی برای توسعه، هشت آرمان اصلی توسعه هزاره (MDGS ) هستند.

در ادامه این نشست، دكتر عادل آذر، عدم انعكاس برخی از شاخص‌های اقتصادی ایران در مجامع بین المللی را از چالش های مهم مركز آمار ایران ذكر كرد و افزود: حضور نماینده برنامه عمران سازمان ملل( UNDP) در مركز آمار ایران فرصت مناسبی برای  تهیه گزارش توسعه انسانی  جمهوری اسلامی ایران توسط دوطرف است. وی اظهار امیدواری نمود با همكاری‌های مشترك دو نهاد، خلاء موجود در رابطه با شاخص‌های مربوط به ایران كه در گزارش‌های سازمان ملل به چشم می‌خورد، رفع گردد. دكتر عادل آذر، در ادامه عملیاتی كردن این همكاری را منوط به یك  ارتباط ارگانیك همراه با برنامه زمان بندی شده ذكر نمود كه می‌تواند حلقه اتصال UNDP با دستگاه‌هایی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و آموزش و پرورش در ایران نیز باشد.

رییس مركز آمار ایران در ادامه سخنان خود با ذكر این نكته كه طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، تاثیر محسوسی بر  شاخص‌های عدالت اجتماعی از جمله ضریب جینی داشته و بی عدالتی را كاهش داده است، افزود:‌ با اجرای این طرح كه هزینه‌ای بالغ برصد میلیارد دلار در بر داشته،‌ اختلاف دهك‌های درآمدی در ایران از 9 به 7 رسیده است و ضریب جینی نیز از 4/0 به 35/0 رسیده است. اما این تغییر هنوز در گزارش‌های توسعه انسانی سازمان ملل نشان داده نشده است و هدف از این همكاری انعكاس تغییر چنین شاخص‌هایی در مجامع بین المللی  است كه بر اثر فعالیت‌های اقتصادی در ایران رخ می‌دهد. وی در خاتمه پیشنهاد داد، در راستای همكاری‌های دو نهاد،كارگاه آموزشی مشتركی در زمینه MDGS با استفاده از یكی از مدرسان شاخص و بنام بین المللی در ایران برگزار شود و همچنین سیستم اطلاع‌رسانی مشابه ECOSTAT كه شاخص‌های ویژه كشور‌های اكودر راستای آن توسط مركز آمار ایران تهیه و به روزرسانی می‌شود، برای كشورهای منطقه و ویژه شاخص‌های MDGS راه اندازی گردد.

آقای مورالی نیز در ادامه این نشست با ذكر این  نكته كه بر اساس گزارش توسعه انسانی جهانی در سال 2013  كشور ایران در دو سال گذشته از نظررتبه بندی شاخص‌های توسعه انسانی جایگاه بسیار خوبی داشته است افزود:  در مقایسه بین کشوری گزارش های توسعه انسانی، تیم برنامه عمران سازمان ملل متحد 100 کشور را برای یک دوره 32 ساله  یعنی از سال 1980 الی 2012 از نظر بهبود تهیه شاخص های مربوط به گزارش توسعه انسانی مورد ارزیابی قرار داد كه از میان 100 کشور ارزیابی شده که در بهبود شاخص های گزارش توسعه انسانی اقدام کرده‌اند  کشور ایران رتبه دوم را کسب کرده و تنها کشوری که بهتر از ایران اقدام نموده است کشور کره جنوبی می‌باشد.   همچنین به گفته آقای مورالی در این گزارش به موفقیت های ایران در زمینه های مختلف از جمله باسوادی بویژه ارتقای باسوادی زنان و بهبود امید به زندگی که بیانگر ارتقای سلامت می باشند اشاره شده است.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.