تاریخ انتشار: 10 شهریور 1393
بازدید: 2918
دسته‌بندی:
دوازدهمین كنفرانس آمار در كرمانشاه برگزار شد

دوازدهمین كنفرانس آمار در كرمانشاه برگزار شد



 

امسال نیز دوازدهمین کنفرانس علمی آمار با هدف گسترش فعالیت های آماری و همچنین  افزایش ارتباط بین محققان و پژوهشگران، گسترش سواد آماری و معرفی زمینه‌های دانشگاهی در خصوص ارائه خدمات علمی و افزایش همکاری میان دانشگاه های داخل و خارجی از تاریخ 3 تا 5 شهریور با حضور جمعی از محققان، متخصصان آماری، اساتید و اندیشمندان داخلی و خارجی در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

 در افتتاحیه این مراسم، دکتر محمد ابراهیم اعلمی آقا ،ریاست دانشگاه رازی کرمانشاه ، نیاز کنونی کشور به توسعه را در گرو  بکارگیری علم آمار در حوزه های آینده پژوهی و برنامه ریزی برای آینده از رهگذر یاری جستن از بزرگان علم آمار دانست و استناد به این علم را تنها راه شناسابی مسیر توسعه برشمرد.وی اظهار داشت:در شرایطی هستیم که تولید داده با حجم گسترده ای در جریان است که چنانچه بخواهیم از این میزان بالای داده  دانش استخراج کنیم ناگزیر به تکیه به علم آمار هستیم و در این وضعیت نیازمند یاری بزرگان و صاحبنظران علم آمار در  انجام برنامه ریزی برای توسعه کشور می باشیم.

در ادامه مهندس رضایی استاندار کرمانشاه تصریح کرد که کمال مطلوب جوامع امروزی، مبتنی بر سیاست گذاری و برنامه ریزی آگاهانه و واقع بینانه است که این خود به الفبای متداول در ادبیات توسعه همه جانبه و الگوی رایج برای ارتقای سطح رفاه اجتماعی در سطح جهان بدل شده است. مهندس رضایی بر ضرورت انجام اقدامی بنیادین در راستای ساماندهی نظام آماری کشور تاکید کرد و کار جمع آوری اطلاعات بهنگام از متغیرها و مولفه های مختلف  را زمینه ساز سرمایه گذاری گسترده کشور برای ساختن آینده فرزندان و هدایت آن در مسیر صحیح بر شمرد و بیان داشت: این آمار است که می تواند در ارائه تصویری گویا،شفاف و واقعی از یک جامعه موثر باشد.

استاندار کرمانشاه ضمن اشاره به نقش محوری و بی بدیل آمار و اطلاعات در سیاست گذاری کشور و همچنین تهیه و تنظیم سند توسعه و پیشرفت ایران اسلامی،مسائلی نظیر استاندارد سازی رفاه اجتماعی، ارایه خدمات دولتی ایجاد اشتغال، تامین تسهیلات تحصیلی و امکانات بهداشتی  را  مهم و ضروری دانست.

وی برخوردار بودن کشور از یک نظام آماری پر محتوا و غنی از نظر کمی و کیفی را زمینه ساز تحلیل علمی و واقعی از وضعیت موجود خواند و  بیان داشت:حل معضل بیکاری به عنوان یکی از اولویت های مدیران و سیاست گذاران کشور با شناسایی میزان دقیق تعداد بیکاران،ترکیب سنی و جنسیتی،میزان تحصیلات و اطلاعات جغرافیایی جامعه بیکار امکان پذیر است.

در ادامه افتتاحیه این کنفرانس دکتر محسن محمد زاده، رییس انجمن آمار، با بیان اینکه هدف کنفرانس ، دستیابی به هم اندیشی میان نخبگان و مسئولین و توجه بیشتر به کاربرد آمار در برنامه ربزی می باشد اضافه کرد: رشد و توسعه علوم مختلف نظری و کاربردی ماحصل پژوهش در حوزه های گوناگون است که اعتبار و دقت آنها مرهون بکارگیری فنون آماری در فرایند مختلف پژوهش علمی است.

رییس انجمن آمار با اشاره به برگزاری دو سال یکبار این کنفرانس ،فراهم آوردن امکان تبادل نظر بین متخصصان و کارشناسان و ترغیب پژوهشگران به کاربرد علم آمار در فعالیت های علمی و تخصصی و همچنین گسترش فعالیت های آماری در  زمینه های علمی-پژوهشی و خدماتی را از اهداف اصلی کنفرانس برشمرد.

در ادامه دکتر عادل آذر ریاست مرکز آمار ضمن با اهمیت خواندن واکاوی و تبیین جایگاه علم آمار در تدوین برنامه ششم توسعه اظهار داشت: علم آمار زمانی می تواند نقش اصلی خود را ایفا کند که قادر باشد به نحو مطلوب کارکرد های حاکمیتی و کلان خود را شناسایی و ارایه کند که این یک فرصت طلایی است.

رئیس مرکز آمار ایران ضمن اشاره به رسالت های نظام آماری، تهیه و ذخیره سازی داده‌های لازم با سرعت و دقت بالا توسط جامعه تخصصی ،کارشناسی و دانشگاهی کشور و نیز استفاده حاکمیت، دولتمردان،قوای سه گانه، بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی از اطلاعات آماری دقیق،روزآمد و صحیح را پارادایم حاکم  و چاچوب فكری بر دستگاه های متولی آمار در کشور ارزیابی كرد.

وی محور اصلی فعالیت های مرکز آمار در چشم انداز افق برنامه ریزی کشور را ساماندهی نظام آماری ثبتی دانست و استقرار نظام آماری شبکه جامع ملی آمار بر اساس رویكرد"ثبتی مبنا" از طریق متمرکز کردن وطبقه بندی اطلاعات روزانه تولید شده در دستگاه های اجرایی و ارایه آن داده ها و اطلاعات بر حسب نیاز کاربران و دستگاه ها را  از جمله وظایف مرکز آمار بیان داشت .

دکتر عادل آذر در ادامه با دعوت از جامعه علمی آمار کشور در تبادل اطلاعات با کارشناسان مرکز آمار، به مسایلی نظیر رویکرد IT  مبنا به نظام آمارهای ثبتی ،کنار گذاردن روش دستی تکمیل پرسشنامه کاغذی و جایگزینی آن با روش الکترونیکی در سرشماری کشاورزی سال 1393 و افزایش سرعت در پردازش و انتشار نتایج این سرشماری اشاره کرد و از قشر دانشجویی حاضر در کنفرانس خواست تا در سرشماری کشاورزی امسال در قالب کارشناس،کارشناس مسئول یا مامور آمارگیر مشارکت کنند تا قادر باشند اولین کارکرد کاربردی آمار در عملیات سرشماری و همچنین جایگاه و ارزش بالای آن در تعیین سرنوشت برنامه ششم توسعه یا  در مسیر افق چشم انداز توسعه را تجربه و درک کنند.

وی ضمن تشریح اهمیت سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور وهمچنین نقش رشته آمار در تصمیم گیری های خرد و کلان کشور تصریح کرد:  نمی توان بدون مشورت با یک آمار شناس به تحلیل و محاسبه صحیح رسید ویکی از زمینه های کاربرد علم آمار در نظام ملی نوآوری،"علم سنجی"است که تنها بر اساس علم آمار امکان پذیر است.

دکتر آذر در ادامه خاطر نشان کرد:در سیاست های کلی جمعیت رصد و پایش مستمر سیاست های جمعیتی با شاخص سازی امکان پذیر است و دغدغه اصلی ما این است که جمعیت ایران چقدر باید باشد تا در راستای آن برنامه ریزی کنیم که این مساله در حوزه سلامت و بهداشت شاخص و عدد می خواهد که این امر با همکاری نزدیك  بین جمعیت شناسان،جامعه شناسان و آماردانان میسر می شود.

وی ضمن ابراز نگرانی از نبود آگاهی  نسبت به چرخش اطلاعات و جزیره ای و تکه تکه بودن آمار و اطلاعات در کشور و متصل نبودن آنها بهم بیان داشت:مهمترین چالش در تخصیص بودجه های کشور  و بودجه نویسی بر مبنای مدیریت عملکرد، مشخص نبودن استان های محروم  می باشد و ی در ادامه اضافه كرد: یکی از مباحث مهم در کنفرانس های علمی آمار رسمی در دنیا که به رویکرد مراکز آماری در تمام دنیا بدل شده است آن است كه شماره پرسنلی و شماره ملی فرد در سرشماری ها به مکان و کدپستی متصل شود و روی نقشه قرار گیرد.

رییس مرکز آمار در خاتمه سخنانش با اعلام آمادگی در جلب همکاری گروه های فکری-تحقیقاتی دانشگاهی در حوزه آمار، به دست اندركاران علم آمار اطمینان خاطر داد كه چنانچه تصمیم گیران کشور از نحوه محاسبه کارشناسانه و دقیق بر مبنای روش علمی که به آنها ارایه می شود اطمینان پیدا کنند قطعا به آن عمل می کنند .

شایان ذکر است در خلال این کنفرانس،میزگردی با عنوان روند آمارهای جمعیتی و موضوعات نوظهور توسط برخی اساتید و محققان برجسته آمار برگزار شد .یاد آور می شود مرکز آمار ایران، پژوهشکده آمار، بانک مرکزی و انجمن آمار ایران همزمان با این رویداد علمی غرفه نمایشگاهی از آثار،کتاب ها و نشریات تخصصی خود در زمینه فعالیت های آماری خود برگزار كردند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.