تاریخ انتشار: 25 مرداد 1393
بازدید: 1726
دسته‌بندی:
برگزاری سمینار توجیهی مدیران کل امور اداری و مالی و ذی حسابان استانداری‌های سراسر كشور ویژه سرشماری عمومی كشاورزی سال 1393

برگزاری سمینار توجیهی مدیران کل امور اداری و مالی و ذی حسابان استانداری‌های سراسر كشور ویژه سرشماری عمومی كشاورزی سال 1393

سمینار توجیهی مدیران کل امور اداری و مالی و ذی حسابان استانداری‌های سراسر كشور ویژه سرشماری عمومی كشاورزی سال 1393، در مركز آمار ایران برگزار شد. در این سمینار مسئولان گروه‌ها و كمیته‌های مرتبط با امور مالی، اداری وسازمان‌دهی اجرا، نكات مهم مالی و دستور العمل‌های اجرایی سرشماری عمومی كشاورزی سال 1393 را برای حاضرین در سمینار ارائه كردند. این سمینار با حضور دكتر عادل آذر، رییس مركز آمار ایران و رییس ستاد سرشماری عمومی كشاورزی 1393 برگزار شد. وی در این نشست با تاكید بر اهمیت نقش ماموران آمارگیر در كسب داده‌های درست و متقن، از مسئولان مالی استانداری‌ها خواست تا نهایت حمایت و پشتیبانی را در فراهم آوردن امكانات رفاهی برای ماموران آمارگیر انجام دهند.

دبیر ستاد سرشماری كشاورزی 1393نیز، كسب داده‌های لازم برای تامین امنیت غذایی جمعیتی بالغ بر 76 میلیون نفر در ایران را از علل مهم این سرشماری ذكر كرد.آقای غلامعلی خیری به سرشماری ازحدود چهار میلیون و 300 هزار بهره‌بردار كشاورزی در طول 40 روز سرشماری اشاره نمود. وی سرشماری عمومی كشاورزی را برای نظام‌سازی آمارهای كشاورزی ضروری و این سرشماری را در راستای حركت جهانی سرشماری كشاورزی و منطبق با استانداردهای بین المللی ذكر كرد. وی سرشماری عمومی كشاورزی را شمارش تمام واحدهای تولید كشاورزی‎ كشور و ثبت خصوصیات هر یك به طور جداگانه تعریف كرد و افزود: برای تولید آمارهای كشاورزی به یك نظام آماری كشاورزی نیازمندیم كه این نظام جزیی از نظام آماری كشور محسوب می‌شود و شامل مجموعه فعالیت‌های آماری بخش كشاورزی و دستگاه‌های درگیر بخش كشاورزی و محاسبات روابط موجود بین آن‌ها است كه در این نظام، سرشماری كشاورزی نقش پایه‌ای ایفا می‌كند. مدیر كل دفتر آمارهای كشاورزی در ادامه، سرشماری عمومی كشاورزی را یك پروژه عظیم ملی ذكر نمود كه  به توان اجرایی بالایی نیازمند است.

همچنین در این نشست، قائم‌مقام ستاد و مسئول گروه تهیه طرح و آموزش سرشماری كشاورزی 1393، مهمترین هدف این سرشماری را تهیه چارچوب كامل از فهرست بهره‌برداران كشاورزی ذكر كرد. دكتر نعمت‌اله رضایی، زمان آماده شدن این چارچوب‌ها را یك ماه پس از پایان سرشماری اعلام كرد. وی افزود:‌ با توجه به این كه گندم، جو و برنج 96 درصد از ارزش افزوده بخش كشاورزی را تشكیل می‌دهند، میزان تولید و همه جزئیات این سه قلم در این سرشماری سوال خواهد شد و برای بقیه محصولات كشاورزی و محصولات دامداری و باغداری، چارچوب‌سازی خواهد شد تا بعد از سرشماری، طرح‌های آماری مربوط به این سه بخش با توجه به این چارچوب‌ها اجرا شود.

مسئول گروه نظارت و ارزیابی سرشماری عمومی كشاورزی 93، نیز در ادامه سمینار،‌ با تاكید بر این كه كلیه مخارج سرشماری، باید در یك چهارچوب و نظارت كامل صورت گیرد، این سرشماری را پروژه عظیمی ذكر كرد كه اجزای مختلف آن از جمله بخش مالی، باید نهایت همكاری با سایر اجزای آن برای پیشبرد  مطلوب سرشماری داشته باشند. آقای دكتر علیپور، در ادامه به پرداخت به موقع هزینه‌ها و تسهیل در پرداخت به ویژه در بخش خودرو، تاكید نمود.

اجرای آموزش‌های سرشماری در دو مرحله حضوری و یك مرحله غیر حضوری

 به گفته مسئول گروه سازمان دهی اجرای سرشماری عمومی كشاورزی 1393، آموزش سرشماری عمومی كشاورزی در سه مرحله اجرا خواهدشد كه زمان آغاز  بیست و هفت مرداد ماه و پایان آن سی‌ام شهریور می‌باشد كه یك مرحله از آموزش‌ها به شیوه غیر حضوری و دو مرحله به شیوه حضوری برگزار خواهدشد. آقای ذبیح اله قائمی در ادامه تعداد نیروهای اجرایی سرشماری را 7357 نفر ذكر كرد .وی همچنین برنامه زمانی ابلاغ اعتبارات هزینه‌ای به استان‌ها را  اعلام نمود. به گفته آقای قائمی از حدود 7 میلیون خانوار روستایی و شهرهای غیر منتخب فهرست برداری انجام خواهد شد.

معرفی سامانه ثبت نام متقاضیان همكاری در سرشماری کشاورزی 1393

در ادامه این سمینار مسئول كمیته سازماندهی و پشتیبانی سرشماری‌ از مدیران  امور اداری ومالی  استان‌ها خواست تا موارد مهمی از قبیل پیگیری امور مربوط به جذب نیروی انسانی از نظر  جذب به موقع و انعقاد قرارداد،‌ در نظر گرفتن شرایط احراز رده‌های مورد نیاز در سرشماری به هنگام جذب نیرو، تهیه پیش نویس احکام رده‌هایی که می‌بایست توسط مدیر اجرایی سرشماری صادر گردد وصدور حكم پایان ماموریت و اشتغال به كار كاركنان سایر سازمان های دولتی را كه در سرشماری شركت نموده‌اند، با جدیت پی‌گیری كنند. آقای شاه محمدی در ادامه سامانه ثبت نام متقاضیان همكاری در سرشماری کشاورزی 1393 را به حاضرین معرفی كرد. مدیر كل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی مركز آمار ایران، از جمله اهداف مهم راه اندازی سامانه ثبت نام را یكسان‌سازی فرایند جذب نیرو وتمركززدایی در جذب نیرو تا سطح شهرستان با رویكرد انتخاب نیرو متناسب با نیازهای بومی و منطقه ای ذكر نمود. به گفته آقای شاه محمدی كلیه نیروهای آزاد در رده های مامور، كارشناس مسئول فنی و اجرایی و معاون فنی و آموزشی و كارشناس نقشه و كارشناس مسئول نقشه، كارشناس IT و كارشناس مسئول IT ، افراد مشمول ثبت نام در این سامانه هستند.وی در ادامه مسئولیت تایید اطلاعات در سامانه را مدیر اجرای شهرستان ذكر كرد كه در صورت تفویض اختیار مكتوب به معاون فنی و آموزشی شهرستان، قابل انجام توسط وی می باشد. مدیر كل توسعه منابع انسانی و پشتیبانی مركز آمار ایران، در ادامه افزود:‌ دسترسی به سامانه ثبت نام برای مدیران اجرای استان و شهرستان،‌ قائم مقام مدیر اجرای شهرستان، معاونان فنی و آموزشی استان و شهرستان، مسئول اداری و مالی شهرستان، ناظرین مركز و حراست مركز و رابطین مربوطه ایجاد شده است.

تشریح قوانین و مقررات جاری بر محاسبات عمومی توسط ذی حساب مركز

آقای عسگری، ذی حساب و مدیر كل امور مالی مركز آمار ایران، در ابتدای سخنان خود، مروری بر قوانین و مقررات جاری بر محاسبات عمومی نموده و در ادامه از مدیران مالی استان‌ها خواست تا نظرات خود را در مورد چگونگی تحویل و تحول تبلت‌ها به عنوان یك كار جدید به مركز آمار ایران اعلام نمایند. وی با اشاره به فرمان ریاست محترم جمهوری و مواد قانونی این فرمان كه کلیه وزاتخانه‌ها را مکلف به همکاری با مرکز آمار ایران برای اجرای سرشماری نموده است، افزود: نظر به این كه ذی‌حسابان مستقر در استانداری‌ها از محل ردیف و برنامه‌های متمرکز یا نیمه متمرکز اعتبار دریافت می‌كنند، مکلف هستند، هر بودجه و اعتباری را در چارچوب موافقت نامه متبادله در آن دستگاه و خاص آن برنامه انجام دهند. ذی حساب مرکز آمار ایران از جمله وظایف کمیته اعتبارات را که زیر نظر گروه سازماندهی و اجرا فعالیت می‌کند، پیش‌بینی و تامین اعتبارات سرشماری و ابلاغ بودجه به استانداری‌ها‌ ذکر کرد.آقای عسگری در ادامه با اشاره به ماده 75  قانون محاسبات كشور،ضمن تشریح فرم ابلاغ اعتبار به ذیحسابان، از آن‌ها درخواست نمود تا به شماره و ردیف دستگاه ابلاغ دهنده توجه کافی داشته باشند و در ادامه با اشاره به اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده 43  قانون الحاق و بر اساس سخنان رییس مرکز آمار ایران مبنی بر پرداخت به موقع دستمزد رده های اجرایی، از مدیران مالی خواست تا پی‌گیری‌های لازم برای پرداخت به موقع حق‌الزحمه‌ها به ویژه رده آمارگیر داشته باشند.

مدیرکل امور مالی مرکز آمار ایران، در ادامه سخنان خود، بر ضرورت حفظ و مراقبت از تبلت‌هایی که به عنوان اموال دولتی در اختیار آمارگیران قرار دارد،‌تاكید نمود و افزود: تبلت‌های فوق صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات جاری با توجه به دستور العمل تهیه شده، در انبار مركز آمار ایران پس از طی مراحل  قانونی تحویل امین اموال استانداری‌ها خواهد شد.

گقتنی است سرشماری عمومی کشاورزی از 5 مهر الی 18 آبان سال 1393 در سراسر کشور از طریق مراجعه به بهره‌برداران کشاورزی و تکمیل فرم‌ها برای یكایک بهره‌برداران انجام می‌گردد. در ایران برای نخستین بار اجرای سرشماری کشاورزی با استفاده تبلت (Tablet) و بدون استفاده از کاغذ انجام می‌شود.

استفاده از تبلت به جای پرسشنامه کاغذی یک نوآوری مهم در اجرای طرح‌های آمارگیری است و موجب افزایش دقت اطلاعات جمع‌آوری شده و كاهش زمان انتشار نتایج می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.