تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1393
بازدید: 2198
دسته‌بندی:
بازدید رییس اداره خدمات آماری ارمنستان و هئیت همراه از مركز آمارایران

بازدید رییس اداره خدمات آماری ارمنستان و هئیت همراه از مركز آمارایران

    به منظور گسترش همکاری‌های دو جانبه بین مرکز آمار ایران و اداره ملی خدمات آمار جمهوری ارمنستان، هیئتی مركب از آقای استپان مناتساكانیان، رئیس اداره ملی خدمات آمار جمهوری ارمنستان، خانم آناهیت سفیان، عضو شورای ملی آمار و آقای آرائیك هایراپتیان، رئیس ادارة امور كاركنان اداره مزبور از 13 تا 18 اردیبهشت 1393از مركز آمار ایران بازدید كردند. این بازدید در چارچوب تفاهم‌نامه‌ همكاری‌های آماری میان دو کشور صورت گرفت كه در آذر ماه 1392 (دسامبر 2013) در حضور نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان به امضا رسید و هدف از این سفر عملیاتی نمودن مفاد تفاهم‌نامه در راستای تبادل دانش و آشنایی هر چه بیشتر با توانمندی‌ها و فعالیت‌های دو مركز با یكدیگر بود.
    این هیئت در ابتدای سفر 5 روزه خود به جمهوری اسلامی ایران، با رییس مركز آمار ایران  دیدار به عمل آورد. دكتر عادل آذر ،‌در این دیدار، ضمن معرفی مركز آمارایران و جایگاه حرفه‌ای و حاكمیتی آن در كشور، این مركز را یكی از مستقل ترین مراكز حرفه‌ای كشور ذكر كرد و افزود: ‌تمامی آمارهای رسمی كشور از طریق مركز آمار ایران تایید ومنتشر می‌گردد. وی سپس با اشاره به ساختار و وظایف شورای عالی آمار گفت:‌ این شورا، مركز سیاستگذاری آماری كشور است كه رییس آن، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور  بوده و اعضای آن را جمعی از معاونان وزرای وزارتخانه‌های كشور تشكیل می دهند كه  دبیر خانه آن  نیز در مركز آمار ایران  قرار دارد.
    در ادامه این دیدار، مدیر كل دفتر ریاست، روابط عمومی و همكاری های بین الملل مركز آمار ایران، با بیان این نكته كه ‌همكاری‌های بین المللی یكی از اصول آمار‌های رسمی وهمچنین یكی از اولویت های مركز آمار است، افزود: ‌مركز آمار ایران، ارتباط نزدیكی با نهادهای بین المللی آماری از جمله صندوق جمعیت سازمان ملل متحد  ومراکز آماری آسیا و اقیانوسیه (سیاپ) و همچنین مراكز آماری كشورهای مختلف به ویژه كشور های عضو اكو داشته و هرساله دوره‌های آمورشی متنوعی برای كارشناسان این كشور‌ها در ایران برگزار می‌كند. آقای دكتر گلستان اظهار امیدواری كرد، حضور نمایندگانی از اداره خدمات آماری كشور ارمنستان در مركز آمار ایران در گسترش همكاری‌های بیشتر دو مركز به ویژه در زمینه آموزشی وتحقیقاتی مفید باشد.
    معرفی فعالیت‌های معاونت‌ها و دفاتر مركز آمار ایران به هیئت ارمنستان، از دیگر بخش های این بازدید بود. در این راستا، فعالیت‌های دفتر برنامه‌ریزی، پایش عملكرد و دبیر خانه شورای عالی آمار به این هیئت معرفی شد و اعضای هیئت با ساختار سازمانی ، ‌تاریخچه، اهداف تعداد گروه‌های كاری و اعضای آن و وظایف این دفتر از جمله طراحی برنامه استراتژیك مركز آمار ، تعریف اهداف و سیاست های كلان آن و برنامهMBO آشنا شدند.
    در ادامه، اعضای هیئت ارمنستان، ضمن بیان تجربیات این كشور در زمینه آمارهای ثبتی،طی نشستی با آقای دكتر رضایی، معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مركز آمار ایران، با ساختار سازمانی و اهم فعالیت‌های این معاونت آشنا شدند. سیاستگذاری و مدیریت برای تهیه آمارهای مورد نیاز كشور بر اساس برنامه ملی آمار، طراحی و هدایت‌سرشماری‌های عمومی نفوس و مسكن وطرح‌های آمارگیری از جمله طرح‌های  آمارگیری از نیروی كار، هزینه و درآمد خانوار، كاربران اینترنت وگردشگران ملی و علاوه بر این افزایش همكاری‌های مشترك با سازمان‌های دولتی با هدف رشد میزان به‌كارگیری آمارهای ثبتی برای اهداف آماری كشور، از جمله مهمترین وظایف این معاونت معرفی گردید. در ادامه سرشماری عمومی نفوس و مسكن، كشاورزی، كارگاهی و عشایری به عنوان سرشماری‌های انجام شده  توسط مركز آمار ایران ذكر شد و توضیحاتی نیز در زمینه طراحی و نحوه اجرای سرشماری عمومی كشاورزی سال 93(2014 )كه در پاییز سال جاری اجرا خواهد شد، به حاضرین ارائه گردید.
     در ادامه، نماینده معاونت اقتصادی و محاسبات ملی مركز آمار ایران،به تشریح ساختار سازمانی و فعالیت‌های آن معاونت پرداخت. سیاستگذاری و نظارت بر امور تهیه ،تنظیم و انتشار نتایج محاسبات اقتصادی و ملی در سطح كشور، سیاستگذاری و نظارت بر طراحی ، تنظیم  ، استقرار و بهنگام سازی نظام محاسبه شاخص برنامه ها و سیاست های كلان، هماهنگی و نظارت بر شناسایی ، طراحی ، گردآوری ، تهیه ، تنظیم و انتشار نتایج محاسبات شاخص های برنامه ها و سیاست های كلان مرتبط با حوزه‌های تعیین شده در نظام مدیریت عمومی كشور از جمله مهمترین وظایف این معاونت بود كه به هئیت ارمنستان معرفی گردید و توضیحاتی نیز در رابطه با تهیه جداول داده- ستانده به حاضرین ارائه شد. 
    در ادامه، طی نشستی با ‌آقای تهرانی، ریاست مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات مركز آمار ایران،كارشناسان این مركز، پورتال فارسی و انگلیسی مركزآمار ایران، سامانه یكپارچه جمع آوری داده‌ها(سیجاد)، سالنامه آماری الكترونیكی كشور و شبكه آماری اكو را به هیئت ارمنستان معرفی كردند كه مورد توجه و استقبال این هیئت واقع شد.
     این هیئت در ادامه سفر خود، با آقای زاهدیان، رییس پژوهشكده آمار،دیدار كرده و با فعالیتهای این مركز تحقیقاتی آشنا شدند.  در این نشست ضمن معرفی  ساختار و پرسنل این مركز تحقیقاتی به هئیت ارمنستان، اهداف تاسیس این مركز از جمله ارتقای کیفیت فرایند تولید و توزیع آمار و اطلاعات در نظام آماری کشور، دست‌یابی به بهترین و مناسب‌ترین فنون و روش‌های تولید و توزیع آمار و مسائل مربوط به آن، شناخت مشکلات و ارائه‌ی طریق برای رفع آنها و ارتقای توانمندی‌های پژوهشی کشور در زمینه‌ی مسائل مربوط به آمار
 وهمکاری پژوهشی با مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور به منظور ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی برای حاضرین ارائه گردید. اعضای هیئت همچنین  با برخی از دوره‌های برگزار شده توسط پژوهشكده آمار، نشریات و كتاب های علمی و تحقیقاتی این مركز آشنا شدند.
    گفتنی است اعضای هیئت كشور ارمنستان، به منظور آشنایی با فعالیت‌های دفتر آمار و اطلاعات استان‌های كشور، ضمن سفر به شهر اصفهان از نزدیك با فعالیت‌های دفتر آمار و اطلاعات و GIS استانداری اصفهان آشنا شدند .در این سفر هیئت ارمنستان با حضور در استانداری اصفهان و در جمع كارشناسان دفتر آمار و اطلاعات آن، با آقای مهندس همدانیان، ‌معاون برنامه‌ریزی و اشتغال و آقای دكتر قاسمی مدیر كل دفتر آمار و اطلاعات استانداری اصفهان دیدار كردند. این هیئت همچنین در ادامه سفر خود به اصفهان، با آقای دكتر زرگر پور، استاندار اصفهان دیدار نمود.
اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.