تاریخ انتشار: 14 آبان 1392
بازدید: 2490
دسته‌بندی:
برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای " تولیدآمارهای جمعیتی ثبتی مبنا "

برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای " تولیدآمارهای جمعیتی ثبتی مبنا "

برگزاری کارگاه آموزشی منطقه ای " تولیدآمارهای جمعیتی ثبتی مبنا "

کارگاه آموزشی منطقه ای" تولیدآمارهای جمعیتی ثبتی مبنا" با همکاری موسسه آمار آسیا و اقیانوسیه (سیاپ) و با حضور 25 شركت كننده از کشورهای چین، تایلند، مالدیو، تیمور شرقی و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب همكاری‌های آموزشی مركز آمار ایران با موسسات بین‌المللی آماری، از جمله موسسه آمار آسیا و اقیانوسیه(سیاپ) و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از 5 الی 9 آبانماه 1392 در پژوهشكده آمار برگزار شد .

این دوره با پیام آقای دكترعادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، با حضور معاونان ومدیران مركز آمار ایران، مدرسان از سیاپ، اداره آمار نروژ و مرکز آمار ایران و شركت‌كنندگان دوره در روز 5 آبانماه 1392 رسماً افتتاح شد.در پیام آقای دكتر عادل آذر، به مناسبت افتتاحیه این دوره آموزشی، بر اهمیت جمع‌آوری داده‌های جمعیتی از جمله پراكندگی و توزیع جغرافیایی جمعیت، تغییرات جمعیتی از جمله تولد، مرگ و مهاجرت ، خانواده و جمعیت سالمند، برای توصیف ویژگی‌های جمعیتی یك كشور و نقش مهم آن ها برای دستیابی به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شده كشور ها تاكید شده است .

در ادامه این پیام به این موضوع اشاره شده است كه آمارهای جمعیتی عموماً از طریق روش‌های سنتی سرشماری‌ها كه چهره به چهره است جمع آوری می‌شود كه یك روش پیچیده آماری، طولانی و پر هزینه بوده و سرشماری‌ها نیز عموماً از هر 5 سال یا 10 سال یك بار انجام می‌شود كه نیازهای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران را برای دسترسی به آمارهای روز آمد برآورده نمی‌كند لذا چنانچه این اطلاعات همه ساله ازطریق آمار های ثبتی به روز شود، برای برنامه‌ریزی‌های دولت ها كمك موثری خواهد كرد.

آقای دكتر عادل آذر درپیام خود،توسعه نظام آمارهای ثبتی و استفاده از اطلاعات داده‌های ثبتی و اداری را از اولویت های مركز آمار ایران ذكر كرد . همچنین به این نكته اشاره كرده شده است كه این كارگاه آموزشی فرصتی برای افزایش ظرفیت مركز آمار ایران برای در پیش گرفتن یك رویكرد سیستماتیك برای استفاده از داده‌های آمار‌های ثبتی در تولید آمار های جمعیتی می باشد.

رییس مركز آمار ایران همچنین در ادامه پیام خود با اشاره به راه اندازی شبكه ملی آمار با هدف سامان دهی آمار‌های ثبتی، ‌یكی از استراتژی های بلند مدت مركز آمارایران را، اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن براساس داده های ثبتی ذكر كرده است.

خاطر نشان می‌شود كه کارگاه‌ مزبور در قالب برنامه‌ آموزشی منظم سالانه کمیسیون اجتماعی و اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد(اسکاپ) و موسسه‌ آمار آسیا و اقیانوسیه (سیاپ ) برای افزایش توانمندی ملی کشور‌های در حال توسعه منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه تولید آمارهای ثبتی مبنا برگزار می‌شود و شركت‌كنندگان در زمینه‌ اصول و مبانی تولید این گونه آمارها آموزش می‌بینند. گفتنی است علاوه بر شرکت کنندگانی از مرکز آمار ایران، نمایندگانی از سازمان ثبت احوال و دفاتر کشوری صندوق جمعیت سازمان ملل نیز در این کارگاه حضور داشتند.

در این دوره آقایان بیدار بخت نیا ، مدرس سیاپ و هارولد اوتنه، مشاور ارشد اداره آمار نروژ مبانی نظری و تجربی سرشماری ثبتی را در اختیار شركت كنندگان قرار دادند.

آقای بیدار بخت نیا، درحاشیه اختتامیه این دوره آمورشی، با مثبت ارزیابی كردن نحوه برگزاری آن، گفت:سیاپ همكاری طولانی مدتی با مركز آمار ایران دارد،‌ اما در این دوره این همكاری به بلوغ و تفاهم دو طرفه رسیده و با هماهنگی، امكانات و فضای آموزشی بهتر برگزار شده است. وی در ادامه اظهار امیدواری كرد كه همكاری سیاپ و مركز آمار ایران ، بیشتر از گذشته ادامه یافته و باعث تقویت بدنه كارشناسی مركز آمار ایران شود. وی همچنین افزود: در این دوره از كشورهایی دعوت به عمل آمده است كه برنامه‌هایی برای ثبتی مبنا كردن سرشماری های خود درآینده، نظیر جمهوری اسلامی ایران دارندكه با اسقبال خوب شركت كنندگان نیز همراه بوده است همچنین، آقایان بیدار بخت نیا و هارولد آتنه ثبتی مبنا كردن سرشماری های جمعیتی را كاری گسترده، طولانی مدت و فرا سازمانی ذكر كردند كه باید گام به گام و با هماهنگی سازمان های دیگر انجام شود .

گفتنی است موسسه سیاپ، موسسه‌ آماری وابسته به اسکاپ است که دوره‌های خارج از مرکز خود را در داخل
کشورهای داوطلب که بر مبنای معیار توانمندی در اجرای برنامه های آموزشی انتخاب می شوند، برگزار می‌کند که این دوره‌ از جمله آن‌ها ست كه به دلیل برگزاری مناسب دوره های مختلف آموزشی بین المللی توسط مركز آمار ایران طی سالهای گذشته ، موسسه آمار آسیا و اقیانوسیه بار دیگر از این مركز درخواست نموده است كه دوره آموزشی فوق را برگزار نماید.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.