تاریخ انتشار: 08 مهر 1392
بازدید: 1345
دسته‌بندی:
در راستای بزرگداشت سال جهانی آمار صورت گرفت:برگزاری نشست تخصصی كاربرد آمار در تولید و خدمات در مركز آمار ایران

در راستای بزرگداشت سال جهانی آمار صورت گرفت:برگزاری نشست تخصصی كاربرد آمار در تولید و خدمات در مركز آمار ایران

در راستای بزرگداشت سال جهانی آمار صورت گرفت:

برگزاری نشست تخصصی كاربرد آمار در تولید و خدمات در مركز آمار ایران

در راستای برگزاری فعالیت‌های سال جهانی آمار در سال 2013 میلادی، نشستی با عنوان " بررسی راهكارهای  توسعه كاربرد آمار در تولید و خدمات و چالش‌های فرا روی آن"در مركز آمار ایران برگزار شد. این نشست با همكاری پژوهشكده آمار ، انجمن آمار ایران و مركز آمار ایران و با حضور اساتید و دست اندركاران نظام آماری كشور از جمله آقای دكتر عادل آذر، رییس مركز آمار آیران، آقای زاهدیان ،سرپرست پژوهشكده آمار و دكتر محمد زاده، رییس انجمن آمار ایران روز چهارشنبه سوم مهر ماه برگزار گردید. آقای دكترآذر،در این نشست، اظهار امیدواری كرد كه نظام آمارهای ثبتی و ارتباطات نظام آماری دستگاه‌های اجرایی كشور، بهبود یابد. رییس مركز آمار ایران، سامان‌دهی علم آمار در كشور را منوط به  مورد توجه قرار گرفتن این علم و كاربردهای آن، نه تنها در در میان اساتید و صاحبنظران این علم ، بلكه در میان كاربران آن به ویژه در حوزه صنعت، كسب و كار و دستگاه‌های اجرایی ذكر كرد. دكتر آذر در ادامه بر لزوم مشاوره مدیران با كارشناسان آماری با هدف برنامه‌ریز‌ی‌های صحیح و مشروعیت بخشی به خروجی‌های سازمان تاكید كرد و ارتقای سواد آماری در بین توده‌های مردم وهمگانی كردن آمار با هدف به كارگیری آن در برنامه ریز‌ی‌های خانواده را امری مهم ذكر نمود. 

تشكیل 8 كمیته برای بزرگداشت سال جهانی آمار :

دكتر محمد زاده، رییس انجمن آمار ایران، در ادامه این نشست، از تشكیل 8 كمیته برای انجام فعالیت‌های مربوط یه بزرگداشت سال جهانی آمار،‌ شامل كمیته‌های همگانی كردن آمار، نظام آمار شناسی، آموزش مدرسه‌ای، آموزش‌ دانشگاهی، آمار كاربردی، حمایت از تشكل‌های آماری، انتشارات  و ارتباطات و اطلاع رسانی خبر داد. وی به برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی در زمینه آمار، راه انداری سایت ویژه سال جهانی آمار، برگزاری سخنرانی های عمومی و كارگاه‌های آمورشی، تهیه و انتشار مقالات برای ارتقای سواد عموم مردم و افتتاح موزه آمار به عنوان برخی از فعالیت‌های این كمیته‌ها در سال جهانی آْمار اشاره نمود.

نقش آمار در تحلیل كسب و كار:

 برگزاری سخنرانی‌های علمی از دیگر بخش‌های این نشست بود.  آقای دكتر فقیهی  عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در سخنرانی خود، بر لزوم به كارگیری آمار دربخش خصوصی با محوریت كسب و كار اشاره نمود. وی ثبت وقایع و تصمیم‌گیری بر مبنای داده و اطلاعات و همچنین داشتنن اهداف بلند مدت، كوتاه مدت و راهبردی را از ویژگی‌های مدیران موفق ذكر كرد. از دیگر بخش‌های این سخنرانی لزوم گردآوری اطلاعات و داده برای شناسایی جایگاه یك بنگاه اقتصادی در مقایسه با رقبا، ‌تبیین نسبی وضعیت بنگاه در آینده و استفاده از اطلاعات در برنامه‌ریزی راهبردی است كه یكی از منابع داده، آمار های رسمی ذكر شده است كه در كنار پژوهش بازار، داده‌های فروش گذشته و داده‌های رشد بازار می‌تواند یك مدیر را در برنامه‌ریزی‌های صحیح یاری رساند.

آمار در صنعت و اقتصاد

 آقای دكتر یوسفی، عضو هیئت علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دیگر سخنران این نشست،در سخنرانی خود با عنوان كاربرد آمار در صنعت و اقتصاد، اقتصاد را به تعبیر لیونل رابینز علمی تعریف كرد که رفتار انسانی را در رابطه بین اهداف نامحدود ومنابع محدود که استفاده‌های گوناگونی دارند مطالعه می نماید كه این امر به معنای  تاکید بر اولویت‌ها و ضرورت انتخاب، نیاز به داده‌های آماری مختلف، ضرورت اندازه‌گیری و تاکید بر این گفته لرد کلوین یا پیتر دراکر و یا ادوارد دمینگ  است كه چیزی که قابل اندازه گیری باشد قابل انجام است.در بخش دیگری از این سخنرانی بر اهمیت آمار از نظر نقش آن‌ در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگزاری‌ها، در نحوه تخصیص منابع توسط فعالان اقتصادی در تمامی بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، ارزیابی عملكرد فعالان اقتصادی وتدوین اصول صحیح اقتصادی و مدیریتی تاكید شده است.

وی در ادامه به آمار‌های هوشمند با ویژگی‌های1- معین و مشخص و عاری از ابهام بودن،2- قابلیت اندازه‌گیری کمی و روشن، 3-دست‌یافتنی و عاری از صرفا“ تخمین و یا پیش بینی،4-  مناسب و مفید بودن و 5-دارا بودن محدوده و یا مقطع زمانی معین اشاره كرده است..

راهكارهای ارتقای جایگاه آمار در دستگاه‌های اجرایی

آقای نصیری، از مدیران وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعی، ظرفیت‌سازی آماری در دستگاه‌های اجرایی را از راهكار‌های اصلی برای ارتقای جایگاه آمار در دستگاه‌های اجرایی برشمرد . وی اسناد بالادستی و همچنین قوانین مربوط به آمار و وجود سازمان آماری در كشور را از عوامل مثبتی ذكر نمود كه می تواند موجب تقویت  نظام آماری در دستگاه های اجرایی شود. آقای نصیری در این زمینه، به بند 11 سیاست‌های كلی تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی، اشاره كرد كه ازسوی مقام معظم رهبری به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در آن صراحتاً بر شفاف سازی، بهنگام سازی و دسترسی به آمار و اطلاعات تاكید شده است. در ادامه این سخنرانی همچنین بر نقش مهم نظام برنامه‌ریزی كشور، خانه آمار، شورای عالی آمار، مركز آمار ایران، تشكیلات آماری دستگاه‌های اجرایی كشور و و جود منابع انسانی در حوزه آمار، در تقویت جایگاه آمار در دستگاه های اجرایی كشور اشاره شده است. 

 جایگاه ساختار واحدهای آمار و اطلاعات در سازمان‌ها

آقا علیرضا حسین‌آبادی، معاون دفتر فناوری وزارت نیرو، در سخنرانی خود در این نشست، جایگاه ساختار واحد‌های آمار و اطلاعات در سازمان‌ها را مورد بررسی قرار داد و به بررسی تطبیقی سازمان‌های آماری كشور‌ها و جایگاه آن‌ها در حكومت‌ها پرداخت. وی وظایف اصلی سازمان‌های آماری را در 4 گروه شامل وظایف1- حاکمیتی، تولید، گردآوری، پردازش، تحلیل، انتشار،2- هماهنگی، سازماندهی سیستم‌های یکپارچه آماری، تولید، پردازش، انتشار، سرشماری و نظرسنجی، حفاظت از آمارها و اسرار فردی، ایجاد نهادهای آماری، ترویج سواد و فرهنگ آماری،3- سیاست‌گزاری، تهیه برنامه جامع، هماهنگی بین سازمانی‌، مشاوره (به دولت و بخش خصوصی)، همکاری‌های بین‌المللی، تعاریف و مفاهیم، طبقه‌بندی، آموزش و 4- تولید، پردازش، انتشار، سرشماری، نظرسنجی، آمار بخش خصوصی و تولید، پردازش و انتشار و مدیریت داده‌های مکانی طبقه بندی كرد.

 در ادامه این سخنرانی همچنین بر جایگاه سازمانی واحدهای آمار و اطلاعات در دستگا‌ه‌های اجرایی كشور به تفكیك دستگاه‌ها اشاره شده است.

گفتنی است سال 2013 میلادی توسط سازمان ملل متحد به عنوان سال جهانی آمار اعلام شده است و توسط 1400 سازمان و نهاد بین‌المللی دست‌اندر کار آمار مورد تایید و حمایت قرار گرفته است و تا کنون بیش از 2100 سازمان در ۱۲۴ کشور از جمله کشورهای ایران، ترکیه، چین، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، کانادا، سوئد، بلژیک، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کره شمالی، مالزی، روسیه، مکزیک، ایتالیا و ... در وب‌سایت سال جهانی آمار برای بزرگداشت سال جهانی آمار اعلام مشاركت كرده‌اند.

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.