تاریخ انتشار: 30 مرداد 1392
بازدید: 1826
دسته‌بندی:
  شاخص های ماده 68 برنامه پنجم  در هشتادو یكمین  جلسه كمسیون تخصصی شورای عالی آمار بررسی شد

شاخص های ماده 68 برنامه پنجم در هشتادو یكمین جلسه كمسیون تخصصی شورای عالی آمار بررسی شد

هشتاد و یكمین جلسه كمسیون  تخصصی  شورای عالی آمار در رابطه با  بررسی شاخص های مربوط به ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه كشور  در مركز آمار ایران  برگزار شد. در این جلسه كه روز دوشنبه، هفدهم  تیر ماه برگزار  گردید،‌  آقای قائمی ، معاون طرح های آماری و آمار های ثبتی مركز آمار ایران، آقای دوست محمدی مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی،‌ پایش عملكرد  و دبیر خانه شورای عالی آمار،آقای طاهری  مدیر كل دفتر محاسبه شاخص برنامه‌ها، و سیاست‌های كلان  مركز آمار ایران  و جمعی از نمایندگان وزارت خانه ها و نهادهای دولتی حضور داشتند. بر اساس ماده 68 برنامه پنجم توسعه  كشور، مرکز آمار ایران مکلف است پس از دریافت شناسنامه شاخص های حوزه های تخصصی مختلف، نسبت به عملیاتی کردن برنامه اجرایی مربوط شامل طرح های آمارگیری ، پایگاه اطلاعات آماری کشور ، سامانه های اطلاعاتی – عملیاتی و زمانبندی اقدام کند و اعتبارات مورد نیاز را حداکثر ظرف شش ماه تهیه و به تصویب شورای عالی آمار برساند . دستگاه های اجرایی متولی حوزه های تخصصی نیز مکلفند شناسنامه های مربوط را حداکثر ظرف شش ماه پس از ابلاغ برنامه به مرکز آمار ایران ارائه نمایند .  این شاخص ها در 12 محور كلی   طبقه بندی شده اند كه عبارتند از 1ـ الگوی توسعه اسلامی-‌ ایرانی2ـ ارزیابی سند چشم‌انداز بیست ساله كشور ، 3ـ ارزیابی عملكرد قانون برنامه پنجم  4ـ بهره‌وری ملی،  5 ـ توسعه انسانی6-  الگوی مصرف 7ـ تدوین استانداردهای ملی 8 ـ داده‌های مكانی  9ـ آمایش سرزمین10ـ نظام اداری و مدیریت و فناوری اطلاعات 11ـ اهداف توسعه هزاره (MDG ) و 12ـ نقشه جامع علمی كشور.

به گفته آقای قائمی،در كمسیون تخصصی، شاخص‌ها از نظر  اهداف مورد نظر، ‌برنامه عملیاتی و تهیه و تدوین شاخص‌ها، برنامه زمان بندی، بودجه و ..مورد بررسی قرار  گرفته و سپس برای عملیاتی شدن، می بایست به تصویب شورای عالی آمار برسند و تصمیمات شورای عالی آمار نیز، از مجرای این كمسیون تخصصی می گذرد. وی بر تهیه شاخص‌ها مطابق با استانداردهای بین المللی  و همچنین با دامنه پوشش بالا  تاكید نمود.  در ادامه جلسه، آقای دوست محمدی، با اشاره به دستور جلسه برگزار شده، مبنی بر تعیین شیوه نامه تصویب شناسنامه شاخص های ماده 86 در كمسیون تخصصی شورای عالی آمار، بر  لزوم برگزاری مستمر این جلسات، برای بررسی شاخص ها تاكید نمود. وی افزود: این كمسیون وظیفه اصلی تلخیص، بومی پذیری و بررسی مقایسه پذیری و واقعیت نمایی شاخص‌ها را بر عهده دارد.

همچنین در ادامه این جلسه آقای طاهری، با اشاره به برخی از شاخص های  مورد بررسی، به اقدامات انجام شده در مركز آمار ایران در این زمینه اشاره نمود. به گفته ایشان، در گام نخست و مرحله اول اجرای ماده 68، دفتر محاسبه شاخص برنامه وسیاست های کلان مرکز آمار ایران بعنوان مجری ماده 68 با تدوین فعالیت های معینی، زمینه عملیاتی کردن اجرای این ماده از برنامه پنجم را طراحی و آغاز نمود . در این راستا با توجه به مفاد تصریح شده در ماده 68 ،" دریافت شناسنامه شاخص‌ها " تهیه و تنظیم الگوی شناسنامه با دستور العملل تکمیل آن مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت شناسنامه جامع و کاملی تهیه شد .

شناسایی سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه‌های تخصصی مندرج در ماده 68 از جمله فعالیت های دیگری بود که در این زمینه صورت پذیرفت و سپس مکاتبات لازم بمنظور تبیین ماده 68 انجام شد و جلسات کارشناسی و بعضاً با دعوت از مدیران و برنامه ریزان سازمان ها و دستگاه های اجرایی در مرکز آمار ایران نسبت به تکمیل شناسنامه شاخص‌های حوره مندرج در ماده 68 اقدام برگزار شد.

ذكر این نكته ضروری است كه در این جلسه با اشاره به سند چشم انداز بییست ساله كشور،  براین نكته تاكید شد كه در تهیه، تدوین و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالیانه، این نکته مورد توجه قرار گیرد که شاخص‌های کمی کلان آن‌ها از قبیل نرخ سرمایه گذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصله‌ی درآمد میان دهک‌های بالا و پایین جامعه، رشد فرهنگ و آموزش و پژوهش و توانایی‌های دفاعی و امنیتی، باید متناسب با سیاست‌های توسعه تنظیم و تعیین گردد و این سیاست‌ها و هدف‌ها به صورت کامل مراعات شود.

گفتنی است كه از جمله مصوبات این جلسه، در  اولویت قرار گرفتن  بررسی شاخص هایی همچون MDG (اهداف توسعه هزاره)  است كه  از نظر  تعاریف و استاندارد ها مشكل خاصی ندارند.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.