تاریخ انتشار: 14 آبان 1391
بازدید: 3639
دسته‌بندی:
با حضور فعالان نظام آمار وبرنامه ریزی كشور،همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی سال 1391 برگزار شد

با حضور فعالان نظام آمار وبرنامه ریزی كشور،همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی سال 1391 برگزار شد

با حضور فعالان نظام آمار وبرنامه ریزی كشور

همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی سال 1391 برگزار شد

همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی 1391 روز دوشنبه اول آبان ماه با حضور آقای دکترعادل آذر رییس مرکز آمار ایران، آقای دکتر منظور، معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری و دهها تن ازمدیران،مقاماتكشوری، اساتید و کار شناسان حوزه آمار و برنامه‌ریزی برگزار شد.

رییس مرکز آمار ایران با ذکر اصول بنیادین آمار های رسمی، از جمله بی طرفی، دسترسی برابربرای همه كاربران، موزاین اخلاقی وپاسخگویی وشفافیت، سخنان خود را آغاز کرد و ایناصول را به مثابه سوگندنامه افراد فعال در نظام آماری خواند. 

اقای دکتر عادل آذر، در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت‌های  مرکز آمار ایران در سال 91، پرداخت. وی باتاکید بر دقت محاسبات اقتصادی و آماری در مرکز آمار ایران، ضریب جینی کل کشور را 37/0 ، ضریب جینی شهری را 356/0 و ضریب جینی روستایی در سال 90 را 339/0 ذکر کرد.همچنین بر اساس نتایج طرح هزینه و در آمد خانوار کل کشور، متوسط در آمد یک خانوارشهری در سال 90، 130 میلیون ریال و خانوار‌های رو ستایی79 میلیون ریال بوده است.

ایشان همچنین در رابطه با تهیه حساب های ملی، به تهیه جدول داده- ستانده 1390 بر پایه ISICREV.4. و SNA2008  و نیز تهیه حساب های ملیسلامت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حساب های بخش تعاون باهمکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره نمود. آقای دکتر عادل آذر همچنین بااشاره به مصوبه مهم چهل و ششمین جلسه شورای عالی آمار، تهیه جدول داده-ستانده رایکی از موارد مهم مورد تاکید رییس جمهور محترم ذکر کرد که با هدف بررسی عملکردبرنامه های دولت انجام می‌شود و مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی را می طلبد.

بهنگام‌سازی چارچوب‌ کارگاه‌های صنعتی کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت پستجمهموری اسلامی ایران،  اجرای سرشماریعمومی کشاورزی 92 و اجرای آزمایش آن در 3 استان کشور در سال 91 ، از دیگر فعالیتهای انجام شده در سال جاری توسط مرکز آمار ایران است که از سوی رییس این مرکز به آنها اشاره شد. همچنین اجرای فاز اول شبکه ملی آمار، طراحی نظام جمع‌آوری الکترونیک،استقرار نظام مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS ) ونیز ایجاد سامانه تعاریف و مفاهیم استاندارد از دیگر فعالیت‌های مهم این مرکز درامور فناوری در سال جاری است.

رییس مرکز آمار ایران با استناد به ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه، از کلیه دستگاه‌هاخواست تا شاخص‌های مورد نیز خود را به مرکز آمار ایران اعلام کنند تا تعاریف اینشاخص‌ها، مفاهیم و نحوه جمع اوری آن ها توسط این مرکز استاندارد و قابل اعلام درمجامع بین المللی گردد.

دراین مراسم همچنین آقای دکتر منظور ، معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، با نقدی بر روش‌های رایج توسعه و آن چه که به عنوان الگوهایت وسعه کشورهای غربی خوانده می‌شود،گفت: الگوهای متعارف توسعه ، ضرورتاً با اهداف،مبانی فکری و آرمان‌های کشور ما سازگار نیست و این الگوها در مجموع برای موجودیت کشورهایدر حال توسعه مخرب بوده، غیر دینی و بر مبنای منافع کشورهای غربی طراحی شده است.وی افزود: کشور ما، امروز نیازمند نظم وبرنامه جدید است، چرا که افزایش شکاف کشور‌های شمال و جنوب، افزایش بحران‌های جدید، از جمله بحران هویت و خانواده و وقوع درگیریها، مسابقات تسلیحاتی و بحران‌های اقتصادی همه معلول برنامه‌ریز‌های توسعه غربی است که در مبانی نظری این الگو‌ها، بعد معنوی انسان و کرامت انسانی به فراموشی سپرده شده است. وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با تدوین الگوی توسعه اسلامی – ایرانی برای برون رفت از این بحران اشاره کرد و افزود: دولت، معاونت برنامه‌ریزی را مکلف کرده كه تا پایان سال سوم برنامه توسعه پنجم، الگوی توسعه اسلامی – ایرانی را تدوین نماید كه دراین راستا، مراحل تدوین آن از سال گذشته آغاز شده و بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان سال 92، تدوین اولیه‌ای از این الگو خواهیم داشت. وی در ادامه با اشاره به تعامل تنگاتنگ آمار و برنامه‌ریزی، این دو پدیده را لازم و ملزوم یکدیگر ذکر کرد و برنامهریزی بدون آمار را، صرفاً یک انشاء اقتصادی ذکر نمود. وی همچنین ارتباطی نظام‌مند‌بین نهاد‌های برنامه‌ریزی، آماری و پژوهشی را برای شناسایی نیاز‌های کشور جهت برنامه‌ریزی ضروری خواند. آقای دکترمنظور همچنین با اشاره به اصل شکوفایی اقتصادی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، برتحقق مولفه‌های آن از قبیل رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم، اصلاح و بهبود زندگی افراد، کار آفرینی ، ترویج تولید داخلی، ثبات درمقررات اقتصادی و اجرای برنامه های راهبردی تاکید نمود. وی در پایان سخنان خودگفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلکه در اقتصاد مقاومتی اصلاحا لگوی مصرف، بیش ازگذشته مورد توجه قرار می گیرد و اصول آن مواردی از قبیل جهاداقتصادی،تولید ملی و حمایت از كار وسرمایه  ایرانی، کار و همت مضاعف است که توسط مقام معظم رهبری به عنوان نمادهای سالانه نامگذاری شده اند.

خاطر نشان می‌شود، در این مراسم از 4 کتاب حوزه آمار و برنامه‌ریزی با عناوین"قانون برنامه پنجم  و آیین‌نامه‌ها و دستور العمل هایی اجرایی آن"،"گزارش اقتصادی سال 1389، مشتمل بر گزارش عملكرد برنامه چهارم توسعه"‌،گفتارهایی در مبانی، مفاهیم و روش‌شناسی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت" و "سومین گزارش اهداف توسعه هزاره  جمهوری اسلامی ایران-1390" رونمایی شد.

 تقدیر ازبرگزیدگان حوزه آمار و برنامه ریزی و پشکسوتان این حوزه، از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در این راستا،‌ به برگزیدگان حوزه آمار وبرنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی  ونظارت راهبردی ریاست جمهوری، مركز آمار ایران، ادارات كل آمار و اطلاعات  استانداری های سراسر كشور و همچنین پیشكسوتان این حوزه لوح تقدیر اهدا شد. همچنین از  وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی،جهاد كشاورزی، كشور، نیرو و آ موزش و پرورش  به عنوان دستگاه‌های  برتر در حوزه آمار، تقدیر به عمل آمد. 

شایان ذكر است دربخش دوم این مراسم دو میز گرد تخصصی با موضوعات برنامه‌ریزی و آمار و باحضور آقایان دكتر منظور، دكتر مردوخی، دكتر سعیدی و دكتر زریباف در بخش برنامه‌ریزیو آقایان دكتر عادل آذر،دكترنواب پور، دكتر زارعی و دكترمحمد زاده در بخش آمار برگزارشد.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.