تاریخ انتشار: 25 تیر 1390
بازدید: 4564
دسته‌بندی:
حضور دکتر عادل آذر در همایش "جهان هفت میلیارد نفری "

حضور دکتر عادل آذر در همایش "جهان هفت میلیارد نفری "

جهان هفت میلیارد نفری عنوان سمینار یک روزه ای بود که به مناسبت فرا رسیدن  روز جهانی جمعیت در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد. براساس برآورد ها، جمعیت جهان در این روز، از مرز 7 میلیارد نفر خواهد گذشت و این موضوع بهانه ای برای برگزاری سمیناری با حضور متخصصان جمعیت و سلامت کشور بود تا با رویکرد سلامت  جامعه، به بحث و بررسی پیرامون مسائل جمعیتی کشور بپردازند. در این سمینار که با پیام وزیر بهداشت آغاز به کار کرد، چهر هایی همچون دکترعادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، دکتر مرندی ، رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، دکتر مصداقی نیا معاون بهداشت وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، دکتر ملک افضلی استاد دانشگاه علوم پزشکی، دکتر میرزایی استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران، آقای زاهدیان، رییس پژوهشکده آمار و آقای نوراللهی مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری های مرکز آمار ایران و همچنین دکتر هولکی اوز نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

 محور اصلی سخنرانی‌های بخش اول این سمینار به عدالت در توزیع امکانات بهداشتی و سلامت در جامعه اختصاص داشت. کاهش نابرابری‌در سلامت جامعه به ویژه سلامت مادران و کودکان و همچنین پیشگیری از بیمار ی‌های مختلف از طریق ارتقا، سطح زندگی و کاهش فقر از جمله موضوعاتی بودند که دکتر مصداقی نیا و دکتر مرندی در سخنرانی خود برآن تاکید نمودند.  دکتر مصداقی نیا همچنین از مسئولین مرکز آمار ایران به خاطر مد نظر قرار دادن نقطه نظرات و نیاز‌های اطلاعاتی و‌آماری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سرشماری های عمومی نفوس و مسکن تشکر نمود.

دکتر آذر نیز که از سخنرانان بخش اول این سمینار بود، ،‌متقابلاً از همکاری های ارزنده وزارت بهداشت در سرشماری ها تشکر کرده و اظهار امیدواری کرد که این همکاری ها در سرشماری 90 نیر تداوم یابد. دکتر آذر در ادامه در رابطه با وظایف مرکز آمار ایران گفت:‌ مرکز آمار ایران یک نهاد حاکمیتی است که براساس قانون و به ویژه 2 ماده 54 و 68 قانون برنامه پنجم، آمار های مورد نیاز کابران و برنامه ریزان و همچنین شاخص ها و ابر شاخص های رسمی کشور را تولید می کند و براین اساس دستگا های اجرایی شناسنامه  شاخص های خودرا تهیه و به مرکز آمار ایران ارائه می کنند  تا این مرکز بر اساس این نیاز ها به تولید شاخص ها بپردازد. وی تاکید کرد که آمار و اطلاعات با حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی افراد و صرفاً به صورت آمار های کلان در اختیار دستگاه‌ها قرار می گیرد.  

رییس مرکز آمار ایران،در ادامه در رابطه با آمار های سلامت ‌افزود: ‌در فرم‌های سرشماری این مرکز ‌بیش از 70 محور اطلاعاتی وجود دارد که بالغ بر 40 درصد آن در رابطه با سلامت است که از آن جمله می‌توان به وضعیت زناشویی، وضعیت  آب مصرفی و فاضلاب محل زندگی ، ‌وضعیت جسمانی با رویکرد معلولیت، موالید و مهاجرت اشاره کرد. همچنین طرح‌های آمارگیری دیگری نیز به طور سالانه و فصلی توسط مرکز آمار ایران انجام میشود که هر چند مستقیماً با سلامت در ارتباط نیستند اما از اطلاعات آن ها برای برنامه‌ریزی در حوزه سلامت می‌توان استفاده نمود که از آن جمله می‌توان به طرح هزینه و در آمد خانوار اشاره کرد که از طریق آن می‌توان از  وضعیت فقر در جامعه اطلاع کسب نمود که  از  موراد مورد تاکید مسئولین وزارت بهداشت، در حوزه توزیع عادلانه امکانات سلامت در کشور است.       

آقای دکتر آذر ،‌در پایان سخنرانی خود، به ارائه برخی از آمار های جمعیتی پرداخت. براساس این آمار ها، بالاترین هرم سنی کشور در فاصله سنی 25 -30 سال قرار دارد. همچنین استان سیستان و بلو چستان با رقم 40/3 دصد، از بالاترین رقم نرخ رشد جمعیت در بین استان های کشور برخوردار است.

خاطر نشان می شود ، در بخش دوم این سمینار آقای زاهدیان با موضوع "کاربرد سرشماری در تهیه آمار‌های سلامت و مروری بر بعد خانوار در ایران" و آقای نور اللهی با موضوع "تحولات جمعیت ایران در گذر زمان"،‌به سخنرانی پرداختند.

 همچنین در حاشیه سمینار ، غرفه مرکز آمار ایران با ارائه آخرین نشریات مرتبط با آمار های جمعیتی برپابود.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.