تاریخ انتشار: 12 مرداد 1399
بازدید: 319
دسته‌بندی: اخبار آماری

 اجرای طرح آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و گذران‌وقت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکترای در حال گذراندن رساله

طرح آمارگیری از فعالیت‌های  تحقیق و توسعه شامل سه بخش مراكز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و كارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه با هدف محاسبه شاخص‌های مهم این حوزه از جمله تعداد كل محققان، تعداد پروژه‌های تحقیقاتی، هزینه‌های تحقیق و توسعه و نیز طرح آمارگیری از گذران‌وقت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکترای در حال گذراندن رساله و همچنین  برای  محاسبه متوسط زمان صرف شده برای آموزش و پژوهش از تاریخ 19 مرداد ماه به مدت دو ماه در سراسر كشور توسط مركز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها اجرا خواهد شد. سمینار آموزشی این طرح نیز به صورت مجازی در روزهای 11 تا 13 مرداد ماه برگزار خواهد شد.

 گفتنی است فعالیت های تحقیق وتوسعه یکی از کنش های تاثیر گذار در فرایند پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز   تاکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه،  وسیاست های کلی علم و فناوری قابل توجه است .

 شایان ذکر است  از  اسناد بالا دستی برنامه های توسعه ، می‌توان  به ماده 16 برنامه پنجم توسعه، ماده 64 برنامه ششم توسعه و قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور  اشاره کرد.

 به گفته مدیر کل دفتر آمار های فرهنگی ، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران، طرح آماری تحقیق و توسعه بسیاری از شاخص های مطرح درسطح جهانی را ارایه می کند : مانند شاخص های جهانی نوآوری GII  که جمهوری اسلامی ایران درشاخص های نوآوری جهانی در سال 2013، رتبه 113، درسال 2016، رتبه 78 و درسال 217،رتبه 75 و درسال 2019  رتبه 61  را در  بین کشورهای جهان  دارا بوده است.

آقای سید حسین پیمان در ادامه افزود:  یکی از عوامل موثر  در بهبود و جهش این رتبه نسبت به 2013، ارایه آمار و اطلاعات و شاخص های مورد لزوم آن بوده است  واین درحالی است که میزان رتبه شاخص های نوآوری کشور قبرس در سال 2019 : 28، مالزی 35، امارات 36، تایلند ، 43، گرجستان 48، ترکیه 49، فیلپین 54،و کویت 60 بوده است، اما معتقدیم که  این جایگاه واقعی ایران درشاخص های نوآوری نبوده و با ارایه آمارهای بهنگام و پوشش کامل و همکاری بنگاه ها و موسسات کشور این رتبه بسیار واقعی تر خواهد شد.

 وی در ادامه  تاکید کرد: برای  رتبه بندی شاخص های نوآوری جهانی، 80 شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد و مرکز آمار ایران ده شاخص در این زمینه ارایه می‌دهد  که از جمله آن ها می‌توان  به تعداد محققان کشور نسبت به جمعیت ، سهم کارکنان تحقیق وتوسعه دربخش کسب وکار و سهم هزینه های تحقیق و توسعه در تولید ناخالص کشور اشاره کرد.

 آقای پیمان در ادامه گفت:  درسال 2013 ، این سهم از طرح آماری تحقیق و توسعه 3.3دهم درصد برآورد شده که ایران در این شاخص بخصوص، رتبه  83  را در بین کشورها  دارا می‌باشد که معتقدیم این سهم در ایران بسیار بالاتر از این رقم است به طوری که این سهم درسال 2017 ( 1396)   8.5 دهم درصد  برآورد شد  که با همکاری در پاسخگویی کارگاه ها موسسات و دستگاه های مرتبط، می توان به رقم واقعی این شاخص در کشور نایل شد.

لذا تلاش ، پی گیری ، سماجت وسخت کوشی کارشناسی همه ما در اخذ اطلاعات و داده های مرتبط و مناسب ,  و همکاری  مطلوب همه واحد های مورد مراجعه ،در تعیین رتبه و جایگاه واقعی ایران در بین کشورهای دنیا بسیار مهم است.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.