تاریخ انتشار: 21 تیر 1399
بازدید: 1592
دسته‌بندی: اخبار آماری
برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس رئیس مرکز آمار ایران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی

برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس رئیس مرکز آمار ایران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی

به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون مسائل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی ، جلسه ای با حضور  آقای دکتر حسین زاده رییس مرکز آمار ایران ومعاونان ایشان ، آقای پور عیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان  جنوبی ، معاون آمار و جمعی از همکاران معاونت آمار واطلاعات به صورت ویدیو کنفرانس در روز چهارشنبه 18 تیرماه برگزار شد .   

در این ویدئو کنفرانس که با حضور هیئت رئیسه مرکزآمار ایران برگزار شد، آقایان پور عیسی و لطفی، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان خراسان جنوبی  و معاون آمار و اطلاعات این سازمان ، ضمن معرفی استان خراسان جنوبی از جنبه شاخص های آماری و جمعیتی، به مواردی همچون، ضرورت تشیح جزئیات  و وظایف استان ها در سرشماری ثبتی مبنا، ضرورت راه اندازی مرکز تلفن (CALL CENTRE ) 2121 برای اجرای طرح های آمارگیری تلفنی، ابلاغ به موقع اعتبارات  و پرداخت حق الزحمه ها، ، رفع مشکلات استخدامی نیروی های آزاد و اخذ مجوز از سازمان امور استخدامی کشور برای جذب آن ها به عنوان نیروی های آمار گیر دائمی، راه اندازی سامانه یکپارچه سالنامه آماری، به روز شدن حساب های منطقه ای  و  بهنگام سازی شده نقشه ها  مطرح شد.

در ادامه دکتر جواد حسین زاده  ضمن تشکر از گزارش های ارائه شده توسط معاونت آمار استان خراسان جنوبی،  با بیان این که مهمترین  موضوع در انجام کلیه فعالیت ها ، بهره وری است، گفت: در بحث سرشماری ثبتی مبنا، نیز مهمترین موضوع بهره وری است  یعنی باید آمارها با جزئیات بیشتر، تواتر زمانی کوتاه  و صرف منابع مالی و نیروی انسانی  کمتر، جمع آوری گردد که نمود بارز آن، سرشماری ثبتی مبنا است.

وی افزود:  سرشماری ثبتی  مبنا همکاری همه دستگاه ها را می طلبد  لذا  ستاد  ملی سرشماری ثبتی مبنا،  در سازمان برنامه و بودجه مستقر خواهدشد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار امیدواری کرد، با افزایش بودجه بتوان  ازظرفیت نیرو های آزاد  به عنوان نیرو های دائمی آمارگیر بیشتر استفاده کرد.

وی همچنین  با تاکید بر این که رویکرد مرکز آمار ایران عدم تمرکز گرایی است، گفـت: پیش نویس قانون آمار که در آن به ضمانت حقوقی در رابطه با  پاسخگویی دستگاه ها  وارائه داده ها توسط آن ها  اشاره شده  تهیه  و در این راستا  فهرست آمارهای رسمی نیز  تهیه می گردد.

 دکتر حسین زاده در ادامه ،تسهیل امور، مدرن و ثبتی شدن  نظام آماری کشور، افزایش آمار های مورد نیاز  و پوشش آماری مورد نیاز  در سطح هر منطقه  را از مهمترین رویکردهای مرکز آمار ایران ذکر کرد.

 وی با تاکید به این نکته که  در نظام های  حکمرانی  در دنیا ، اطلاعات سطوح پایین تر منطقه ای  مانند شهرستان ها ، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است، افزود: در شاخص های SDGS ، بحث شاخصهای آماری و اقتصادی مناطق کوچکتر مانند شهرستان،  بسیار مهم است اما مسلما کار در سطح کوچکتر ، پیچیدگی های خاص خود را نیز دارا می باشد.

دکتر حسین زاده اظهار کرد:  علی رغم این که در اکثر کشورهای دنیا  شاخص های آماری مهم  مانند نرخ بیکاری در سطح شهرستان،  کمتر محاسبه می شود،  اما با این همه  ضرورت تولید آن ها برای برنامه ریزی های منطقه ای مورد نیاز است.

وی افزود: اگر این امکان وجود داشته باشد، که آمار های کلان  از یک نظام  ریز داده ای تجمیع  و حاصل شود،  تهیه  آمار های مناطق کوچک در حد شهرستان، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

  لازم به ذکراست در این جلسه آقایان نصیری، دکتر فر امرزی، دکتر محمدی، دکتر شباک و فاضلی، در رابطه با موضوعات مرتبط پاسخ های لازم را ارائه نمودند.

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.