تاریخ انتشار: 21 مرداد 1399
بازدید: 17
دسته‌بندی: اخبار آماری
حضور رئیس  مرکز آمار  ایران  در برنامه تهران 20  شبکه5 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

حضور رئیس مرکز آمار ایران در برنامه تهران 20 شبکه5 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

تشکر دکتر حسین زاده از عوامل اجرایی طرح های آماری و کارشناسان نظام آماری به خصوص آمارگیران در شرایط سخت کرونا

دکتر جواد حسین زاده  رئیس مرکز آمار  ایران،  یکشنبه 19 مرداد ماه  ضمن حضور در برنامه تهران 20  شبکه 5 ، به تشریح جزئیات و فرایند فنی  محاسبه تورم و نرخ بیکاری پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود،  با بیان این که مرکز آمار  ایران مرجع رسمی  تولید و انتشار آمار های  رسمی  کشور  است، گفت: در تمام دنیا مراکز مشابه، مرکز آمار وجود دارد که وظیفه آن هدایت  نظام آماری کشور است و اصولا ریشه لغوی کلمه statistics  از  کلمه state  به معنای دولت استخارج شده و  به این جهت است که  امکان حکمرانی شایسته بدون آمار های رسمی وجود ندارد.

 دکتر حسین زاده  با بیان این که در شرایط شیوع ویروس کرونا در جهان، یکی از کشور های موفق  در تولید آمار های رسمی هستیم، افزود:  براساس نظر سنجی  بخش آمار سازمان ملل متحد،  در حال حاضر مراکز آماری بسیاری از کشور ها با تعطیلی و یا  با مشکلات جدی مواجه هستند و عمدتا به سمت  آمار گیر ی های تلفنی رفته اندو ما نیز از بهمن ماه  بسیاری از طرح های خود را به شیوه تلفنی اجرا کرده ایم. وی افزود:  سرشماری دوره ای 2020 در نیز در کشور هایی مانند آمریکا  متوقف شده  است . اما خوشبختانه نتایج طرح های آماری مرکز آمار ایران بر اساس تقویم انتشار  منتشر شده است.

وی در ادامه  ضمن مرور شاخص های  نیروی کار در بهار 1399 ، گفت:  نتایج طرح نیروی کار  بهار 99 نشان  میدهد که  بازار کار ، تاثیر قابل ملاحظه ای  از کرونا پذیرفته اند. دکتر حسین زاده در ادامه در پاسخ به سوال مجری در باره علت کاهش نرخ بیکاری بهار علیرغم  تاثیر پذیرفتن بازار  کار کشور از شرایط کرونا گفت:  در فصل بهار  حدود  یک میلیون و پانصد هزار شغل از بین رفته و پانصد هزار نفر از شاغلین نیز به  به افراد غیر فعال اضافه شده اند.

 رئیس مرکز آمار ایران در ادامه افزود:  یکی از نکاتی که  در بازار کار اهمیت دارد،  ترکیب وضعیت  شغلی متفاوت است،  به این معنی که در کشور ما 56 درصد از  مشاغل مزد و حقوق بگیر هستند در حالی که در کشور هایی مانند آمریکا و کانادا  در صد بالایی از افراد، مزد و حقوق بگیر هستند  اما  در شرایط کرونا، بخشی از جمعیت  شاغل  در ایران   به جمعیت غیر فعال اضافه شدند  ولی  در در این کشور ها به خاطر مسائلی مانند بیمه  های بیکاری  به جمعیت بیکاران افزوده می شوند.

 دکتر حسین زاده در  ادامه  با واکاوی شاخص تورم   تیر ماه گفت : شاخص های رسمی مانند تورم  اصولا برای  برنامه ریزی  سیاستگزاران به کار می روند و در نوسانات اقتصادی  نیز باور پذیری آن ها برای مردم سخت تر می شود. به عنوان مثال، تورم  ارزیابی کننده سیاست های مالی و پولی دولت  ها  است و همانند میانگین نمرات یک کلاس  می باشد که شاید تفاوت زیادی با نمرات هر کدام از شاگردان دارد.لذا تورم اعلام شده یک نوع میانگین فیمت کالاها و خدمات مصرفی است که  چنانچه با  احساس گرانی و تورم تک تک افراد  جامعه  که با میانگین تفاوت دارد، مطابقت نداشته باشد، باورپذیریش سخت تر می شود.

 وی  با ذکر این که تورم  سالانه تیر ماه 26.4 در صد است،  گفت: تورم یا شاخص قیمت مصرف کننده ، میانگین موزون تغییر  قیمت کالاها و خدمات مصرفی  خانوار ها در یک بازه زمانی است.  دکتر حسین زاده با بیان این که برای محاسبه تورم از 475 قلم  کالا و خدمات  استفاده می شود، افزود:  هر کدام از این اقلام،  با وزن خود محاسبه می شوند و تغییرات  متوسط موزونی  از همه کالاها و خدمات  از همه استان ها و همه دهک ها  برای محاسبه  می‌شود.

 

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
ثبت امتیاز
امتیاز: Article Rating

جستجوی مطلب

گروه اخبار

Skip Navigation Links.

آرشیو زمانی

Skip Navigation Links.